Nattamming og tannråte

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Ammer du barn med tenner på natten?

Forskningen viser at morsmelk inneholder bakteriehemmende og infeksjonsbeskyttende stoffer, og at det skal uvanlig mye amming til før morsmelken setter tannhelsen i fare.

Bakterien som forårsaker tannråte trenger sukker for å lage syre, og det er syren som angriper og ødelegger tannemaljen. Morsmelk inneholder lactoferrin, og det dreper bakterien som gir tannråte. Undersøkelser viser at morsmelk er like bra, eller til og med bedre, for tennene enn vann.

Det er varigheten av ammingen som betyr noe: ligger barnet og dier hele natten, og tennene bader i melk mesteparten av tiden, så er saken en helt annen enn hvis barnet får et par nattmåltider, som avsluttes etter at barnet har spist.

Menneskebarnet er tilpasset brysternæring, og langvarig amming har vært praktisert i titusener av år. Amming er naturlig for barnet. Norske helsemyndigheters anbefalinger om å fullamme i seks måneder gjør at mange barn fortsatt har behov for nattmåltider ved seks måneders alder. Og da har jo tennene kommet hos noen allerede.

Les mer her:

https://ammehjelpen.no/artikkel/141/tannhelse-og-amming

Hva med mme, det går jo på det samme?

Mme inneholder ikke lactoferrin og derfor blir det ikke det samme. Lactoferrin er det som renser og dreper bakterier, som også gjør at mm om natten ikke er skadelig.
Et lite tillegg fra Ammehjelpen angående mme og flaskemating på natten:

"Det ser ut til at "sugetannråte" blir mer og mer vanlig hos barn. Og studier viser at risikoen for å få hull i tennene øker ved hyppig flaskebruk. Defekter i tannemaljen er vanligere hos barn som har begynt med flaske tidlig, enn de som kun er brysternært.

Ved bruk av flaske kommer det morsmelkerstatning/kumelk (eller enda verre er saft og juice) inn langt framme i munnen, og sugeteknikken på flaske gjør at hele munnen bader i væsken fra flaska. Et generelt råd til foreldre er å bruke minst mulig flaske, og heller bruke kopp"

Nei det går ikke på det samme. Hun over her har svart hvorfor. Er det en liten baby som har fått tenner tidlig må den jo få så mye mat den trenger, over 1 år tror jeg mme frarådes. Jeg vet ikke hva anbefalingene for mme er på natten, da får du ta kontakt med hs eller tannhelsetjenesten å høre der.

Nei det går ikke på det samme. Hun over her har svart hvorfor. Er det en liten baby som har fått tenner tidlig må den jo få så mye mat den trenger, over 1 år tror jeg mme frarådes. Jeg vet ikke hva anbefalingene for mme er på natten, da får du ta kontakt med hs eller tannhelsetjenesten å høre der.
Ettåringen her har sluttet med mme rundt ettårsdagen. Vi gir nå kumelk, og om natta kun vann. Men hva gjør man da hvis baby under 1 år er sulten om natta og man ikke kan amme? Gi mme i kopp?

Ettåringen her har sluttet med mme rundt ettårsdagen. Vi gir nå kumelk, og om natta kun vann. Men hva gjør man da hvis baby under 1 år er sulten om natta og man ikke kan amme? Gi mme i kopp?
Som sagt så vet jeg ikke. De anbefaler sikkert å ikke gi melk på natten etter 6 mnd. Ved mme skal de jo begynne med fast føde tidligere og trenger kanskje ikke nattmat etter det? Men vet ikke sikkert, ville tatt kontakt med hs og tannlege. Om en babt var sulten ville jeg gitt mat.

Greit siden jeg pusser tennene før jeg ammer han :p

Min var ferdig med nattmat tidlig, men han hadde kun 1 måltid frem til 3-4 mnd. Han har kjempefine tenner:)

Jeg kommer til å amme på natta så lenge han vil (tror jeg), når han får tenner blir de pusset morgen og kveld :)

Back
Topp