Nattammeslutt for dummies

Lilleostepopp

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Oktoberlykke 2019
Kan noen være så snill å forklare meg, sånn i detaljer, hvordan man venner babyen av med nattammingen? Jeg er sååå lei nå av å amme så mye om natten, og jeg ser at mange av dere har klart nå å slutte med nattamming.

Hver kveld klokken 19.00 legger vi snuppa i sengen sin (hun har også fått eget rom nå). Fra hun er lagt i sengen, til ca 22.30 er det gråt, skrik, løping opp og ned trappen MANGE ganger, amming HVER eneste time og ja, går ikke an å gjøre noe som helst annet enn å prøve å få henne til å sove. Etter 22.30 sovner hun vanligvis godt, men hun våkner fremdeles hver andre time resten av natten og vil ha pupp. Klokken 07.00 er hun lys våken, og vi må stå opp :P uff, er så sliten nå.

Men er det lurt å slutte med nattammingen når hun bare spiser 2 grøtmåltider om dagen? Hun har såvidt lært seg å drikke litt vann fra tutekoppen, og flasken tygger hun bare på. Får hun nok væske i seg da? En ting jeg i hvertfall er sikker på er at hun legger helt fint på seg, men vet ikke om det er mer enn nok eller ikke. 

Tja, tror egentlig det er ulike meninger om det der med nattavvenning.. Når jeg leser litt rundt omkring så står det at når barnet spiser 4 faste måltider hver dag, så kan man forvente at de sover hele natten uten mat. Det er jo et stykke igjen der for vår del i allefall, hun spiser litt mindre enn 1 porsjon grøt til lunsj, halvt middagsglass og 1 porsjon grøt til kvelds..

Men så snakket jeg med helsesøsteren min, fordi Tyra våknet mye på nettene. Og da mente hun at fordi T får grøt på kvelden, så kunne jeg ta henne opp og amme når jeg la meg i 23-tiden, også kunne vi forvente at hun ikke trengte mat igjen før i 5-6-tiden. Hun mente at når de våkner så ofte på natta når de får annen mat, så er det pga vane og fordi de vil ha kos. Snuppa mi spiser som en gal på natta da, så jeg er ikke helt sikker...

Vi har i alle fall ikke startet enda, vi skal prøve litt når vi flytter om 1,5 uke, når hun er på eget rom. Men metoden er forholdsvis enkel. La far gå inn med tutten når hun skriker. Bestem dere for et tidspunkt der det er greit at mor går inn og ammer. Selvfølgelig avhengig av når du ammet sist. Hold ut de nettene det tar. Kanskje tar det 2 timer med skriking første natta, men ikke gi opp. Dette var helsesøsters råd. Kunne ta en 3-4-5 netter før det bedret seg, men poenget var at både mor og far må være motivert for å få det til, for det kunne bli mye verre hvis man gav opp.

Men som Leelu sier i tråden om amming, så venner mange babyer seg av med nattammingen selv, når de får nok mat og når de blir store nok. Så det er en vurdering man må ta selv, når man føler seg klar. For vår del er det snart på tide, fordi jeg er trøtt og sliten rett og slett 

Enig med frøken83. Men jeg har hørt og lest at når de små spiser 2 måltider fastføde så trenger de ikke mat om natten, jeg da. Beste måte å vite om babyen får i seg nok er jo å veie og se at hun legger på seg som hun skal.

Vi har nå hatt 3 hele netter uten amming. Lillegutt våkner fortsatt flere ganger i løpet av natten, men da er det inn med smokk og så er det stort sett greit. Noen ganger blir han liggende litt urolig så vi sitter ved han. (Han sover på eget rom). Jeg pleide å amme kl 18, 21, 24, 02, 04 og 06 før vi begynte med avvenningen. Så bestemte vi at han skulle ammes kl 18 og så ikke før kl 22, så kl 23, osv. Det viste seg at når han stod over kl 21 og fikk smokk i 23-tiden så sov han fort til kl 2. Så da hoppet vi litt fremover. Så hadde vi noen dager med amming i 3 tiden før vi nå sist helg bestemte oss for å kvitte oss med den også. Det har gått veldig greit egentlig. Men man må jo fortsatt opp flere ganger i løpet av natten med smokken, da. Noen ganger har han grått eller vært veldig urolig. Da har han blitt tatt opp og roet ned før han har blitt lagt igjen. Mannen min har tatt "nattskiftet" hele tiden (vi brukte juleferien) og jeg har kun kommet inn til lillegutt når det har vært tid for amming. Nå ammer jeg kl 17, så får han grøt litt før 18 og så tilbyr jeg han puppen igjen etter kveldsstellet før han legges (han vil ikke han noe rett etter grøten). Så våkner han rundt 5.30 (tidlig, ja!) og da får han pupp. Det er lurt om du og mannen/kjæresten blir enige om reglene først. Ikke begyn å endre på planen om natten når dere er trette! De første nettene er det lett å ville gi seg. Godt å være to som skal holde seg til planen da. Sikkert flere måter å gjøre dette på, men sånn kom vi i havn :-) Lykke til!

Back
Topp