Natt avvenning? !

Ønskedrøm

♡ mamma til tre skatter ♡
Septembermødre <3
Noen som har sluttet å amme/gi flaske om natten? Altså ikke at barnet har sluttet av seg selv, men tenkt at "nå er du ferdig med nattmat" :rolleyes:

Lillemor har bikket 8 mnd. Hun spiser full grøt porsjon morgen og kveld. Hun spiser ei kvart brødskive (uten skorpe) og ett halvt fruktbeger til lunsj og ett halvt middags glass til middag! Samtidig ammer jeg til alle måltider (ca 4-5 ganger om dagen.

Allikevel våkner hun 2-3 ganger om natten, mest vanlige tider er ca 23.00 - 02.30 og innimellom rundt 05.00.

Jeg har veldig lyst til å venne henne av med natt måltidene. . Husker ikke at de andre var sånn på natten, så litt intresert i å høre hvordan dere tenker/gjør det! :D

Vi nattavvente for to uker siden, da jeg skulle reise bort i helga som var. Tenkte det ville gjøre det lettere for alle om han ikke trengte nattmat. Det gikk overraskende greit, ingen skriking, men lot seg roe ned med vann og kos fra pappa'n (jeg sov i naborommet).
Han får fire måltider om dagen, 2-3 av disse er grøt, halvt middagsglass til middag, fruktsmoothie og mm ca fem ganger daglig. Første måltid er mm ca kl 5 (jeg bestemte meg for at han ikke skulle få mat før dette, bare kos/vann), så sover vi et par timer til og så er det gjerne melk og noen brødbiter og halv porsjon grøt. Ammer også før han legger seg, ca syv-halv åtte. Han våkner fremdeles litt om natta, men sjeldnere enn før og lar seg som regel roe nokså fort :) ender ofte opp med at han sover i vår seng de siste timene, men det får bli neste kamp!

Ja vi tok bort flasken ;)
Men nå kommer han og sover med oss på natta da :P Hmm.. får ta den vanen litt senere :p

Her har hun slutta av seg selv.
Hun sover stort sett hele natta, og har gjort det stort hele tiden. Prøver å roe henne ned med å gi smokken vist hun våkner. Men gir pupp vist hun ikke roer seg igjen. Hender det skjer i blandt. Sover litt dålig for tiden, siden det er tenner på tur. Når hun er urolig er det bare pupp som hjelper. :P Men veldig sjelden hun får noe på natt. Sovner som regel rundt kl.21 og da sover hun til kl.7. :)
Ammer ikke så mye på dag nå lenger. Blir kanskje 2-4 ganger daglig. Har blitt mere glad i mat i det siste.
Får tre grøtmåltider, litt middag og masse frukt. Har begynt å smake litt brød. Men er ikke så glad i det ennå.

Last edited:
tror det er litt alderen at de våkner mer på natta nå. mi har også begynt å våkne flere ganger på natta den siste mnd.. har aldri nattavvent barna mine egentlig, bare latt det gå av seg selv.. min første slutta ikke med nattamming før han ikke ville ha pupp mer da var han 16mndr.

Noen som har sluttet å amme/gi flaske om natten? Altså ikke at barnet har sluttet av seg selv, men tenkt at "nå er du ferdig med nattmat" :rolleyes:

Lillemor har bikket 8 mnd. Hun spiser full grøt porsjon morgen og kveld. Hun spiser ei kvart brødskive (uten skorpe) og ett halvt fruktbeger til lunsj og ett halvt middags glass til middag! Samtidig ammer jeg til alle måltider (ca 4-5 ganger om dagen.

Allikevel våkner hun 2-3 ganger om natten, mest vanlige tider er ca 23.00 - 02.30 og innimellom rundt 05.00.

Jeg har veldig lyst til å venne henne av med natt måltidene. . Husker ikke at de andre var sånn på natten, så litt intresert i å høre hvordan dere tenker/gjør det! :D

Jeg tenkte NÅ håper jeg du snart er ferdig, og prøvde meg på MME (fy meg..?) når hun våknet "første gang" for mat etter leggetid. Skal innrømme at frøkna ble fornærmet - men mora var sliten og sta så det var MME eller ikke... Så hun tok flaska, og etterpå prøvde jeg med tutt (de andre gangene hun våkna). Resulatet er at hun nå (8mnd) NEKTER mat på natta (hvis hun har spist lite kveldsmat og jeg "vil"/tror hun er sulten) og vil bare ha frokost ;) DEILIG! ;)

MEN, første gangene (jeg begynte når hun var 5 mnd pga ny graviditet var dårlig og sliten) fikk hun 2 flasker på natta, så gikk det gradvis til 1 flaske og til slutt 0.

6,5mnd sov hun uten mat - men våkner for å få tutten sin.

Årsaken til at hun ble fornærma (er vandt til flaske) til å begynne med var at hun forventet pupp når "mora" var hjemme og alt. Kun vandt til flaske med besteforeldre/far :)

Det går sakte men sikkert ! Vi er nede i en mating pr natt nå! Så hun får ikke noe før rundt kl 03.
Har planer om å kutte ut det måltidet neste uke :eek: Hun får tilbud om vann og smokk når hun våkner. (Hun er ikke glad i noe av delene) veeeeldig spent på neste uke, men innstilt på å bli ferdig med natt maten! ! Jeg er også veldig sta når jeg har bestemt meg :oops:

Vi begynte å tilby vann og ikke melk på natta, det var ikke så interessant å vips så sov han natta gjennom! Hender han våkner nå å,men er bare ett par ganger han har fått melk for å sovne igjen..

Back
Topp