Nattåpne barnehager

Ta deg? Jeg er ikke ute etter å ta noen, men nå er det døgnåpne barnehager det handler om. Barn helt ned i 1 årsalderen. Så skjønner jeg ikke hvorfor man skal diskutere skole?
Stor forskjell på barn på 1 år og barn på 6 år :)
De skal finansiere dette med eiendomsskatt! :)
Ja, derav bruk av ".

Jeg diskuterer for øvrig ikke skole, men behovene som tilsynelatende blir borte fra det ene året til det andre.

Eiendomsskatt er fint. Det virker bare litt som en utopi å skulle finansiere eldreomsorg, 2 bhgopptak og natt-og helgeåpne bhg basert på vedtatt skattemodell.
 
Ja, derav bruk av ".

Jeg diskuterer for øvrig ikke skole, men behovene som tilsynelatende blir borte fra det ene året til det andre.

Eiendomsskatt er fint. Det virker bare litt som en utopi å skulle finansiere eldreomsorg, 2 bhgopptak og natt-og helgeåpne bhg basert på vedtatt skattemodell.

Hvor har noen sagt at behovene blir borte? Og nei jeg er ikke ute etter å ta deg det er tull.

Det var enn del de tok inn i skatt og du kutter nok mye andre steder vil jeg tro :)
 
Ble litt nysgjerrig. Jobber ikke turnus selv, så må spørre: hvordan løser dere nettene i dag? Er barna med venner/familie?
 
Ble litt nysgjerrig. Jobber ikke turnus selv, så må spørre: hvordan løser dere nettene i dag? Er barna med venner/familie?

Om du spør meg så ser ikke jeg min mann når jeg ikke har permisjon fordi vi jobber ulikt.
Vi har ikke familietid sammen for barna våre kan ikke bli sendt rundt til de som ønsker å ha de den dagen.
Slik har vi løst det, og ser barna mine hadde hatt godt av at vi var sammen som en familie :)
 
Hvor har noen sagt at behovene blir borte? Og nei jeg er ikke ute etter å ta deg det er tull.

Det var enn del de tok inn i skatt og du kutter nok mye andre steder vil jeg tro :)

Ingen som har sagt det her, nå, i denne tråden, eller i mediene, men det kan virke sånn når det kun er under skolealder det foreslås nattoppbevaring.

Men jeg gir opp å diskutere med deg, det blir for mye oppheng i detaljer. Takk for diskusjonen!
 
Ingen som har sagt det her, nå, i denne tråden, eller i mediene, men det kan virke sånn når det kun er under skolealder det foreslås nattoppbevaring.

Men jeg gir opp å diskutere med deg, det blir for mye oppheng i detaljer. Takk for diskusjonen!

Så hyggelig du er! :)
Du spør, jeg svarer. Jeg har kanskje ikke de svarene du ønsker, og da er jeg opphengt i detaljer. Jaja..
 
Ble litt nysgjerrig. Jobber ikke turnus selv, så må spørre: hvordan løser dere nettene i dag? Er barna med venner/familie?
Nå har jeg samboer som er hjemme med mini på natta. Hadde jeg vært alene hadde jeg måtte belage meg på barnevakt 2-3 netter i uka, eller bytte jobb. Nå er dagjobber svært ettertraktet blant sykepleiere/vernepleiere osv, så er ikke barebare å finne seg en ren dagjobb heller da det er mange om beinet på disse. Satser på jeg aldri blir alene ;)
 
Ingen som har sagt det her, nå, i denne tråden, eller i mediene, men det kan virke sånn når det kun er under skolealder det foreslås nattoppbevaring.

Men jeg gir opp å diskutere med deg, det blir for mye oppheng i detaljer. Takk for diskusjonen!
Jeg skjønner hva du mener. Hvorfor er man avhengig av nattåpen barnehage og ikke nattåpen skole (satt på spissen). De som er avhengig av nattåpen barnehage, får vel et problem når barna slutter i bhg. Kanskje. Det er nok forskjell fra familie til familie.

Det tante bassa mener er vel at hun kunne hatt barnepass både når hun jobbet natt når de gikk i bhg og på skole. Men at nattåpen bhg ville løst "problemet" den tiden barna går der. Hun ville kanskje valgt å ha barna i nattåpen bhg istedenfor å være avhengig av at andre kan passe barna hver gang hun jobber natt. Men at hun naturligvis blir avhengig av det når de begynner på skolen.

Sånn jeg har tolket det da. Ser ikke hvorfor det skulle bli en så stor diskusjon utav det :p
 
Sverige har hatt det slik siden 70 tallet, hvorfor får de til noe ikke vi kan?
Ja det er nettopp det. Synet på barnehage var noe helt annet på 70-tallet enn nå.
Barnepass for turnusarbeidere skjønner jeg behovet for, men synes ikke det går overens med det barnehagen står for i Norge i dag.
 
Jeg lurer på hvilket syn på barnehager samfunnet har og for hvem barnehagen er til for. Jeg har tenkt at barnehagen først og fremst er en pedagogisk institusjon som er til for barna, dernest foreldrene, og at dette også ble løftet frem da de ble underlagt kunnskapsdepartementet.

Også lurer jeg på en del ting: Hvem er sammen med barna på dagtid, når mamma/pappa må hvile etter turnusarbeidet? Hvordan løser disse foreldrene sine utfordringer når barnet begynner på skolen? Skal barnehagene ha sovesal? Ser man for seg at pedagogisk personale jobber på natten?

Jeg er med andre ord sterkt skeptisk til at barnehager skal gå fra å være en pedagogisk arena til en oppbevaringsplass.

Jeg tenker det samme som deg her.

Jeg tenker at en nattevakt som går av kl 7, så drar hjem for å sove fra ca 8 skal ha seg en "8timersnatt" sover da til 16. Da må barnet ha full dag i bhg i tillegg.


Vi har da hatt noen forsøk med turnusbarnehage og kveldsåpen barnehage i Norge også. Men jeg tror ikke noen av dem er blitt videreført? De jeg kjenner til ble dyre, dårlige og upopulære. Turnus for barn er minst like slitsomt som for voksne. Det er stor forskjell på å være I flokk I de aktive formiddagstimene, og å være I flokk I de rolige kvelds- og nattetimene. Dette er også gammel kunnskap fra leirskole, barnehjem m.m. Det er ikke tilfeldig at både barnehage/skole og de fleste yrker har kjernetid på formiddagen.

Økonomisk er nattåpent dårlig butikk.150% av lønnsbudsjettet til en vanlig barnehage kan bli svidd av på brannsikker oppbevaring av sovende barn, skal man I tillegg ha noen timer med pedagogisk opplegg og kartlegging kan vi fort doble prisen. Få foreldre har såpass natt-tillegg at de er sugne på å betale den når dett kan være både billigere og bedre med en dagmamma (nattmamma?).
Synes alt dette er gode poeng!

Jeg tenker også at å velge en dagmamma ellr sovende nattevakt er et billigere alternativ. I tillegg vil det være mer "nært og personlig" med en slik ordning, noe ala som en reservebestemor å overnatte hos. Interessant det du skriver om leirskole og barnehjem. Det gjelder vel også kostskoler vil jeg tro? Det blir jo gitt generelle "obs obs" ang å plassere barna bort, både på den ene eller andre måten. Spesielt de yngste. Til og med det å ha to hjem hos mamma og pappa kan for noen barn være problematisk, og så skal institusjon fungere slik. Ja jeg er sterkt skeptisk.
 
Nå har jeg samboer som er hjemme med mini på natta. Hadde jeg vært alene hadde jeg måtte belage meg på barnevakt 2-3 netter i uka, eller bytte jobb. Nå er dagjobber svært ettertraktet blant sykepleiere/vernepleiere osv, så er ikke barebare å finne seg en ren dagjobb heller da det er mange om beinet på disse. Satser på jeg aldri blir alene ;)

Hehe, ser at både du og en til har sagt det samme (klarer bare ikke svare på to innlegg i ett enda :happy:). Man er avhengig av en foreldre til. Det er jo greit så lenge man ikke blir alene. Så da er det bare å holde sammen ;)
 
Jeg lurer veldig på hvordan de skal finansiere...

Hadde aldri gått her i kommunen som de skal spare bortimot 13 mill i bhgbudsjettet fra før...

Og jeg ser for meg at de barna som har sovet der også får en lang dag etterpå fordi mor/far også må sove ut etter Nattevakt.
 
Fordi jeg synes det er helt feil at vi skal jobbe så barna må sove i barnehager.. er veldig i mot døgnåpne samfunn.
Skal vi bare stenge sykehus, sykehjem, legevakter, politistasjoner, brannstasjoner osv osv på ettermiddag og natt da?
 
Skal vi bare stenge sykehus, sykehjem, legevakter, politistasjoner, brannstasjoner osv osv på ettermiddag og natt da?
Ja det hadde tatt seg ut :p må ikke bli syk eller utSatt for kriminelle handlinger etter kl. 16 :p
 
Dette er egentlig prisen for likestilling og at "alle" må være i full jobb for å klare seg økonomisk.
Vi får gå tilbake til foreldretrygd og husmorvikarer, så kan noen hele tiden være hjemme sammen med barna til de blir 12-15 år gamle. Så slipper man døgnåpne barnehager, lange dager i barnehage/sfo osv. Men da ville det blitt sutter for at de fleste barnehager måtte lagt ned, for de fleste ville ikke hatt behov for barnehageplass da.
Greit nok at barnehagen er mer enn en oppbevaringsplass, men de fleste har faktisk barna der for at de jobber, ikke pga det pedagogiske opplegget.
 
Back
Topp