Nattåpne barnehager

Ja, jeg forstår at mange fortsatt har syn på barnehagen som en oppbevaringsplass. For meg er en barnehage mye mer enn det. Uten skolen hadde heller ikke foreldrene kunne jobbet, i mangel på et sted å oppbevare de litt større barna. Men skolen har også en viktig samfunnsmessig funksjon. Hva gjør skolebarnforeldre med turnusarbeid?

Jo, jeg sier jo at jeg er enig med deg, og barnehagen har etterhvert fått et mye større innhold enn bare å være oppbevaring, men uansett hvor mye annet den også er så er den også uansett oppbevaring. :) Jobber jo ikke turnus selv, så hva andre gjør der vet jo ikke jeg. Tipper de fleste løser det med at de har en partner som ikke jobber turnus, eller ikke har samme turnus som de selv, i det minste, eller hyrer inn andre barnevakter. Poenget mitt er bare at jeg har forståelse for at det kan finnes natt-barnehager og at noen kan ha behov for det.
 
Vi har da hatt noen forsøk med turnusbarnehage og kveldsåpen barnehage i Norge også. Men jeg tror ikke noen av dem er blitt videreført? De jeg kjenner til ble dyre, dårlige og upopulære. Turnus for barn er minst like slitsomt som for voksne. Det er stor forskjell på å være I flokk I de aktive formiddagstimene, og å være I flokk I de rolige kvelds- og nattetimene. Dette er også gammel kunnskap fra leirskole, barnehjem m.m. Det er ikke tilfeldig at både barnehage/skole og de fleste yrker har kjernetid på formiddagen.

Økonomisk er nattåpent dårlig butikk.150% av lønnsbudsjettet til en vanlig barnehage kan bli svidd av på brannsikker oppbevaring av sovende barn, skal man I tillegg ha noen timer med pedagogisk opplegg og kartlegging kan vi fort doble prisen. Få foreldre har såpass natt-tillegg at de er sugne på å betale den når dett kan være både billigere og bedre med en dagmamma (nattmamma?).
 
Jeg ville ikke brukt det selv. Skjønner begge sider av saken, men jeg personlig kunne ikke levert ungen min i bhg på kveld/ nattestid.
At noen må lufte sine altfor negative meninger kommer man jo ikke unna uansett, men det er jo opp til hver og en enkelt individ om man vil benytte seg av tilbudet og da syns jeg egentlig at andre kan finne noe annet å snakke om!
 
Synes mange dømmer altfor mye i en slik sak. For noen er dette det ENESTE alternativet man har for å tjene penger til mat på bordet og tak over hodet.
 
Det blir for dumt å sende ungen i Bhg om natta også! Jeg jobber turnus og hadde aldri i livet benyttet meg av det, datteren min skal få lov til å sove hjemme i den gode sengen sin eller hos familie selv om jeg velger å jobbe som jeg gjør.
 
Jeg forstår at noen har behov for dette, men jeg er veldig skeptisk til å levere et barn i barnehagen om kvelden og la det sove der. Jeg tenker at rutiner er veldig viktig for barns trygghet, spesielt når det gjelder søvn og natt. Noen her nevnte at det er kjente voksne som jobber i barnehagen, men disse kan jo også variere. De ansatte i barnehagen må jo også jobbe i en turnus, som ikke nødvendigvis matcher med mamma og pappa sin turnus. Selv om barnet er trygg på de voksne i barnehagen på dagtid, tviler jeg på at de er trygg nok på alle som jobber der til at det føles greit å sove med kun dem til stede...

Som sagt, jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig for enkelte å få hverdagen til å gå opp med turnusarbeid. Jeg mener bare at det er mange grunner til å være skeptisk til døgnåpne barnehager.
 
Men hva da når man har skolebarn?

Nå handler det om barnehagebarn, hvorfor så opptatt av skolebarn?
Kan man ikke ha ett tilbud til foreldre i barnehagen fordi de begynner på skolen en gang i fremtiden?

Det er lettere å ha ett skolebarn når man jobber turnus, enn barnehagebarn. De er større å klarer mye mer selv. Om man hadde ett tilbud i barnehage alder så er det kanskje bare 4 år med hjelp og ikke 10 år. Veldig stor forskjell ;)
 
For min del syns jeg det er veldig rart at hun skulle sovet i barnehagen, i et felles rom sammen med mange andre barn som kanskje bråker og styrer og ikke vil sove... Istedenfor hjemme i sin egen seng, på eget rom i stille og trygge omgivelser.

Da ville jeg heller betalt barnevakt som var hjemme hos oss. Eller skaffet meg en annen jobb rett og slett.
 
Nå handler det om barnehagebarn, hvorfor så opptatt av skolebarn?
Kan man ikke ha ett tilbud til foreldre i barnehagen fordi de begynner på skolen en gang i fremtiden?

Det er lettere å ha ett skolebarn når man jobber turnus, enn barnehagebarn. De er større å klarer mye mer selv. Om man hadde ett tilbud i barnehage alder så er det kanskje bare 4 år med hjelp og ikke 10 år. Veldig stor forskjell ;)
Fordi jeg prøver å forstå hvordan noe kan være en utfordring i en periode av livet, men ikke et annet. Det er ikke veldig stor forskjell på en 5-åring og en 6-åring, men foreldres behov for nattepass forsvinner over sommeren?
 
Fordi jeg prøver å forstå hvordan noe kan være en utfordring i en periode av livet, men ikke et annet. Det er ikke veldig stor forskjell på en 5-åring og en 6-åring, men foreldres behov for nattepass forsvinner over sommeren?

Skrev jeg det? Skrev det var veldig stor forskjell på å skaffe barnevakt i 10 år enn i 4 år.
Og det er stor forskjell mellom 5-6 år i alle fall for mitt barn. Som 6 åring var mitt barn hjemme alene opp til 2 timer på ettermiddagen, som 5 åring var barnet ikke alene i det hele tatt.
 
Skrev jeg det? Skrev det var veldig stor forskjell på å skaffe barnevakt i 10 år enn i 4 år.
Og det er stor forskjell mellom 5-6 år i alle fall for mitt barn. Som 6 åring var mitt barn hjemme alene opp til 2 timer på ettermiddagen, som 5 åring var barnet ikke alene i det hele tatt.
Nei, jeg spurte. Påstod ikke at du skrev det. Men 2 timer tilsvarer ikke en natt.

Blir spennende å se regningen på dette prosjektet i hvert fall. Er det de som har behovet som skal dekke dette eller er det kommunekassen? Det blir interessant å finne ut av etterhvert.
 
Jeg hadde ikke latt en 6-åring være hjemme alene på natta.
 
Nei, jeg spurte. Påstod ikke at du skrev det. Men 2 timer tilsvarer ikke en natt.

Blir spennende å se regningen på dette prosjektet i hvert fall. Er det de som har behovet som skal dekke dette eller er det kommunekassen? Det blir interessant å finne ut av etterhvert.

Ja, stor forskjell på 2 timer og en hel natt. Leser du det jeg skriver? Jeg skrev jo at man måtte ha hjelp da også! Men å måtte skaffe hjelp i ti år mot 4 år er stor forskjell.
Barnet er også større å lettere for å tilpasse seg enn en på 2 år.
En på 2 år vil bli påvirket av å overnatte her og der enn ett stabilt sted. Staten krever at så mange i vårt samfunn jobber turnus. Tenk midt på natten kan du ta med ditt sykebarn til lege. Du snakker om mennesker som faktisk ofrer masse for at du og jeg skal ha det godt i samfunnet vårt. Hvorfor skulle ikke staten subsidiert dette på samme måte som de gjør til de som kun jobber dagtid?
 
Ja, stor forskjell på 2 timer og en hel natt. Leser du det jeg skriver? Jeg skrev jo at man måtte ha hjelp da også! Men å måtte skaffe hjelp i ti år mot 4 år er stor forskjell.
Barnet er også større å lettere for å tilpasse seg enn en på 2 år.
En på 2 år vil bli påvirket av å overnatte her og der enn ett stabilt sted. Staten krever at så mange i vårt samfunn jobber turnus. Tenk midt på natten kan du ta med ditt sykebarn til lege. Du snakker om mennesker som faktisk ofrer masse for at du og jeg skal ha det godt i samfunnet vårt. Hvorfor skulle ikke staten subsidiert dette på samme måte som de gjør til de som kun jobber dagtid?
Ja, jeg leser det du skriver, men det er rimelig slitsomt å diskutere når du ikke tillater å dra nye retninger og spørsmål utifra det som skrives og skal "ta meg" på det jeg skriver.

Jeg vet ikke hvordan det økonomiske skal løses og har ingen meninger rundt hva som er "riktig" eller "rettferdig". Jeg er mer spent på hvordan Oslo kommune skal få råd til alt de vil med barnehagene sine.
 
Ja, jeg leser det du skriver, men det er rimelig slitsomt å diskutere når du ikke tillater å dra nye retninger og spørsmål utifra det som skrives og skal "ta meg" på det jeg skriver.

Jeg vet ikke hvordan det økonomiske skal løses og har ingen meninger rundt hva som er "riktig" eller "rettferdig". Jeg er mer spent på hvordan Oslo kommune skal få råd til alt de vil med barnehagene sine.

Ta deg? Jeg er ikke ute etter å ta noen, men nå er det døgnåpne barnehager det handler om. Barn helt ned i 1 årsalderen. Så skjønner jeg ikke hvorfor man skal diskutere skole?
Stor forskjell på barn på 1 år og barn på 6 år :)
De skal finansiere dette med eiendomsskatt! :)
 
Back
Topp