Nasdspray...?

mammatilM&L

Elsker forumet
Hvordan gjør dere det når dere er forkjølet? Jeg har vært tett i nasen i over ei uke nå, og natt til i går ble ørene tette :/ tok meg nasespray som mannen kom hjem med, denne typen med mentol. Han viste ikke at jeg ikke kunne ta den, men står ikke at den er direkte farlig for fosteret, bare at den kan være. Så tok sjansen å har nå blitt hektet :/
I går tok jeg tre små doser, i dag har jeg tatt en å kommer nok til å ta mer om nasen tetter seg igjen.
Hva tror dere? Jeg tror ikke litt i to-tre dager skader.

* Sukkerklompen skal bli storebror i august *

jeg dro på apoteket for å kjøpe nesespray å da fikk jeg streng beskjed om det ville hun ikke selge meg for gravide skulle ikke ta det.. Så jeg fikk en saltvanns mentol spray.. Funker ikke så bra men bedre enn ingenting.
Jeg tror kanskje ikke det skader med noen dager, men vet heller ikke om jeg hadde tatt kjangsen..

Vanlig otrivin og zymelin kan brukes i terapeutiske doser under graviditet. Så da må det kun være otrivin med menthol som ikke skal brukes. Det viste jeg ikke å har brukt den i alle svangerskap. Men iallefall de andre kan man ta i små doser. Et ikke gunstig for fosteret om mor ikke får nok oksygen heller. Så lenge du ikke bruker den sammenhengende å følger pakningsvedlegget går det nok fint.

Vanlig otrivin og zymelin kan brukes i terapeutiske doser under graviditet. Så da må det kun være otrivin med menthol som ikke skal brukes. Det viste jeg ikke å har brukt den i alle svangerskap. Men iallefall de andre kan man ta i små doser. Et ikke gunstig for fosteret om mor ikke får nok oksygen heller. Så lenge du ikke bruker den sammenhengende å følger pakningsvedlegget går det nok fint.

Er otrivin med mentol jeg har tatt og kommer nok til å bruke denne i dag så får jeg heller dra å kjøpe annen type i morgen. Umulig å ikke få puste vertfall.
Nå tar jeg ikke full spraydose når jeg tar heller, så er ikke mye på en gang. Men vet at små doser også går over i blodet å til fosteret.
Jeg tar vertfall ikke for mye :)

Tror ikke den med mentol gjør noe mer "skade" en den uten? Den man helst skal holde seg unna er de kombi nesesprayene som både åpner og stopper rennende nese.

Bare husk å skyll med saltvann først for å få ut det som evnt er der inne, så er vell nesespray som med all annen reseptfri medisin under svangerskapet, jo mindre jo bedre:)

selv har jeg brukt nesespray nesten hver dag i 3 svangerskap, å aldri hatt noe problem (utenom at jeg er avhengig av den da)

hilsen ei som jobber på apotek selv!:P

Tror ikke den med mentol gjør noe mer "skade" en den uten? Den man helst skal holde seg unna er de kombi nesesprayene som både åpner og stopper rennende nese.

Bare husk å skyll med saltvann først for å få ut det som evnt er der inne, så er vell nesespray som med all annen reseptfri medisin under svangerskapet, jo mindre jo bedre:)

selv har jeg brukt nesespray nesten hver dag i 3 svangerskap, å aldri hatt noe problem (utenom at jeg er avhengig av den da)

hilsen ei som jobber på apotek selv!:P

Var det jeg tenkte og. Litt går vell bra. Skal ikke overdrive å jeg tar bare om jeg er tett. Egentlig hater jeg nasespray å er heller tett, men det ble vanskelig nå når jeg er kortpustet pga den lille i magen å :p
Mannen min er avhengig av nasespray :p ikke bra vett.. men han om det :)

Brukte menthol nesespray hele første 4 månedene. Uten å vite at det kunne være farlig engang. Har gått fint utifrå hva de har kunnet se. Nå har jeg trappet ned til vanlig, som jeg brukte under hele svangerskapet med datteren. Hun er super frisk og alt bra. Er ikke noe bevis jeg har funnet for at menthol nesespray er farlig. Har ikke funnet et eksempel noe sted om hvorfor det ikke kan brukes. Vet om andre ting som er mye verre.
Hvor mye kommer inn i ditt system? Igjen går bare en brøkdel inn til morkaken. Som igjen sender over mini lite til baby i såfall.
Men lurer fortsatt på hvorfor jm og leger er helt hysteriske når det gjelder bruken av menthol nesespray.

Brukte menthol nesespray hele første 4 månedene. Uten å vite at det kunne være farlig engang. Har gått fint utifrå hva de har kunnet se. Nå har jeg trappet ned til vanlig, som jeg brukte under hele svangerskapet med datteren. Hun er super frisk og alt bra. Er ikke noe bevis jeg har funnet for at menthol nesespray er farlig. Har ikke funnet et eksempel noe sted om hvorfor det ikke kan brukes. Vet om andre ting som er mye verre.
Hvor mye kommer inn i ditt system? Igjen går bare en brøkdel inn til morkaken. Som igjen sender over mini lite til baby i såfall.
Men lurer fortsatt på hvorfor jm og leger er helt hysteriske når det gjelder bruken av menthol nesespray.

Spekulerer jeg også på. Kanskje for at de er redde for å bli saksøkt om det skulle skje noe å de ikke finner annen årsak til skaden. Nei, ikke vet jeg.
Skal til legen i dag så skal prøve å huske å ta det opp med han ;)

Men hva er årsaken til at vanlig otrivin er lov mens med mentol ikke er lov? Hvis man kan ta salvannsspray med mentol er jo mentolen der fordet? Hvis det er den det går på. Trodde otrivin var otrivin jeg så jeg har jo brukt det i alle svangerskapene mine.

Viktigere å faktisk få puste. Jeg blir SYK! Hvis jeg ikke bruker nesespray. Det er ikke innbilning. Bihulebetennelse, ørenetennelse, tung i pusten, bronkitt, lungebetennelse. Har astma og 1000 allergier. Det er et helvete. Men må faktisk ha oksygen. Slitt med luftveiene hele livet!

Spent på å høre hva legen din sier. :)

Tilbake fra legen :)
Han sa ingenting om mentol så den er grei.
Det står dette på pakken pga at gravide skal unngå mest mulig. Nå når vi er kommet så langt som vi er og fosteret bare vokser å er ferdig laga er det "tryggere" med små doser, men ikke mer å lengre en hva som et normal dose. Så jeg kunne godt ta, men helst minst mulig ;)

Back
Topp