Narkose i svangerskapet

Tova

Flørter med forumet
jeg spør her siden vi er så mange flergangsfødende. Har noen av dere hatt narkose i tidligere svangerskap, og hvilken risiko medfører det? 

Har selvsagt nå blitt henvist til vurdering av en operasjon, 5 dager etter jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg har ventet så lenge på dette, og endelig fikk jeg beskjed om at de ikke så noen grunn til å vente mer. Men så er jeg gravid da... jeg må selvsagt diskutere dette når jeg skal til vurdering, og venter jo hvis det skal være noen form for risiko tilknyttet dette, ville bare høre om dere hadde noen erfaringer, siden tankene svirrer og fortvilelsen titter innom av og til.. 

Er det en operasjon som haster, eller kan den vente til etter svangerskapet? Hør med legen om hva de anbefaler. 

Den kan vente, den har ventet i år allerede, hadde bare vært så godt å fått gjort det nå, og skulle helst ha gjort det i går. 
Det er en kjeveleddsoperasjon, og hadde vært deilig å kunne spise og bevege kjeveleddet normalt igjen. 
venter jeg, så må jeg vente så lenge at jeg kan reise fra babyen i noen dager, da jeg må reise et stykke for å få tatt operasjonen. 

Jeg blir nok til å vente, da jeg antar at det medfører en viss risiko, tenkte bare å høre etter erfaringer. Skal selvsagt diskuteres med legene som skal vurdere meg til operasjonen. 

De kommer mest sannsynlig ikke til å operere deg før etter svangerskapet hvis det kan vente, de gjennomfører kun livsnødvendige operasjoner.

Ja, regner med at de vil det, og det vil jo jeg også egentlig.. 
Var bare kirurgen ved det lokale sykehuset som nevnte at 2. trimester var det beste tidspunktet i svangerskapet til slikt.
Jeg kommer ikke til å risikere noe uansett :)

Hva type kjeveleddsoperasjon er det?
Hadde kjevekirurgi i fjor. (Flyttet kjeven bak 3 mm) ble gjort på Haukland i Bergen.Det var en stor, smertefull og krevende tid etter operasjonen. (Jeg hadde kjevelås i 6 uker) Tror ikke de vil operere deg når du er gravid. Jeg hadde ikke risikert det.
Snakk med kirurgene/legen din om det.
Jeg skulle egentlig inn til kontroll nå i mai, men da jeg sa jeg er gravid sa de at det ikke var noe poeng i å komme inn siden de ikke kan ta røntgen.
Så jeg fikk time neste år =)

Jeg har artrose av verste grad i kjeveleddet på ene siden. Hvilket betyr at kjeveleddet er helt slitt bort, og kjeven "kollapser" på den siden, mens den er like høy på andre siden. Dette gjør at jeg har en bittflate i munnen på ca 40%, altså tennene på ca 60% av munnen treffer ikke hverandre i det hele tatt. Bittet og muskulaturen blir skeiv og jeg har problemer med å spise. Gikk ned 17 kg på et halv år før jeg kom til spesialister i Oslo å fikk tømt og skylt leddet. 
Nå vil de derfor splitte leddet i to på langs, slik at det kan forskyve seg og gro igjen og dermed bli lengre. Skal gjøres på Haukeland dette også, men virket som å være en enkel fix som er over på 45 minutter. 

De er ihvertfall kjempeflinke på Haukeland!
God informasjon, og fantastisk omsorg etter operasjonen =)
Tror jeg ville snakket med legen om det kansje er best å vente.
Forstår det er tungt når du har venta i et år.

(Venta også i et år, og var midt i et viktig kurs datoen jeg fikk operasjon. Måtte velge kurs eller operasjon, og da jeg måtte ha venta 6mnd til for å få ny dato ble det operasjon.
Heldigvis var NAV supersnille og betalte for privat timer for å få fullført kurset =D
(I know! Utrolig eller hva?)

Jeg har venta i mange år, og plagene oppstod for 7 år siden.. 
Men jeg venter glatt et år til :) 

Jeg har også gode historier om nav, eller 1 god og 5 dårlig, uansett, de glimter til :) 

Back
Topp