Nan

BilFrue

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Sensommerskattene 2023
Sikkert er dumt spørsmål.

Vi har har akkurat begynt med nan ha 1, og lille fiser skikkelig råtten lukt hele tiden og har grønnlig tynn avføring to ganger om dagen.

Er dette bare en reaksjon fordi vi har byttet nå eller er det fordi hun ikke tåler det?

Er bare vandt til morsmelk avføring, og det er jo tydeligvis noe helt annnet?

Bruker en dert med malt i hver flaske, kanskje det er for mye?

Last edited:
Først og fremst så skal vel malt kun brukes ved forstoppelse/hard mage og ikke som forebyggende så vidt jeg vet :) malt kan gi luftsmerter og.
Men mini her får nan h.a 1 og fisen/ avføringa lukter helt jævlig for å si det mildt. Den er også veldig grønn, men hun er storfornøyd i motsetning til når hun fikk hipp. Har forhørt meg litt og alle de jeg har snakket med som gir baby h.a 1 har babyer med grønn avføring :)

Først og fremst så skal vel malt kun brukes ved forstoppelse/hard mage og ikke som forebyggende så vidt jeg vet :) malt kan gi luftsmerter og.
Men mini her får nan h.a 1 og fisen/ avføringa lukter helt jævlig for å si det mildt. Den er også veldig grønn, men hun er storfornøyd i motsetning til når hun fikk hipp. Har forhørt meg litt og alle de jeg har snakket med som gir baby h.a 1 har babyer med grønn avføring :)

OK takk så mye for svar :-)

Skal roe litt ned med malten.

Erstatning er hardt for magen og mange reagerer på det. Spesielt hvis de er vant til bare morsmelk, stor overgang. Lukt, utseende og konsistens er gjerne en helt annen. Fising kan komme av flaskemating også. Det er ikke sikkert det er noe "galt". Men det er jo en grunn for at morsmelk bør gies hvis det er mulig, fordi mme er unaturlig for magen.

Men det kan jo hende hun ikke tåler det. Men det er vanskelig å si noe om. Hvertfall kun ut i fra avføring. Kanskje høre med lege eller helsestasjon? Hvem har satt barnet på det?

Malt bør du ikke gi med mindre magen er hard.

Erstatning er hardt for magen og mange reagerer på det. Spesielt hvis de er vant til bare morsmelk, stor overgang. Lukt, utseende og konsistens er gjerne en helt annen. Fising kan komme av flaskemating også. Det er ikke sikkert det er noe "galt". Men det er jo en grunn for at morsmelk bør gies hvis det er mulig, fordi mme er unaturlig for magen.

Men det kan jo hende hun ikke tåler det. Men det er vanskelig å si noe om. Hvertfall kun ut i fra avføring. Kanskje høre med lege eller helsestasjon? Hvem har satt barnet på det?

Malt bør du ikke gi med mindre magen er hard.

Når man ikke har noe valg, må man gi mme. Klarer ikke amme eller pumpe mer pga sykdom. Noen har ikke noe valg!
Har valgt den "mildeste" mme fra apoteket, og gir litt mm fra meg mens jeg trapper ned melkeproduksjonen.

Skal høre med helsestasjon hvis det ikke gir seg.

Skjønner ikke hvorfor det alltid må påpekes at morsmelk er best i nesten alle flaske/erstatnings-tråder?
Tror de aller fleste som gir mme er klare over det og har mest sannsynlig gode grunner for hvorfor de gir mme :)

Kjære vene, det er jo ikke slikt ment. Og heller ikke det jeg skriver - hvis dere gidder å lese ordentlig. Har aldri sagt noe om at ungen ikke trenger mme, jeg utrykket ikke noe om det i det hele tatt. Jeg prøver bare å si at det ikke er sikkert noe er "galt". Det er bare sånn det er med mme mange ganger, fordi det er tungt for magen. Jeg blir faktisk litt overrasket over alle som ikke skjønner at magen kan bli i ulage ved å gi mme. Hvis det er som du sier auguststjerne, at alle er klar over at mm er best, så burde jo de fleste vite at magen gjerne kan få problemer av mme.

Last edited:
Kjære vene, det er jo ikke slikt ment. Og heller ikke det jeg skriver - hvis dere gidder å lese ordentlig. Har aldri sagt noe om at ungen ikke trenger mme, jeg utrykket ikke noe om det i det hele tatt. Jeg prøver bare å si at det ikke er sikkert noe er "galt". Det er bare sånn det er med mme mange ganger, fordi det er tungt for magen. Jeg blir faktisk litt overrasket over alle som ikke skjønner at magen kan bli i ulage ved å gi mme. Hvis det er som du sier auguststjerne, at alle er klar over at mm er best, så burde jo de fleste vite at magen gjerne kan få problemer av mme.

Jeg forstår at mme er hardt for magen og at man selvfølgelig helst burde gi mm :) det er bare måten ting blir skrevet på til mennesker i sårbare situasjoner :)

Jeg fullpumper men har gitt nan ha om natten da dette går fortere å varme. Den perioden han fikk nan ha stinket det råttent egg hver gang han fjertet, hvilket han gjorde mye... avføringen var brun, tynn og luktet voksenbæsj.... byttet til hipp og alt ble bedre...

Nan ha1 her og. Og ja - fis og bæsj luktar utruleg mykje verre enn då han fekk mm. Her er avføringa mørk mørk grøn, seig og klissete. Det virkar imidlertid ikkje som han er plaga med magen, så då endrar vi ikkje noko.

Har ikkje malt i nokon flasker, med mindre det ikkje har kome bæsj på eit par dagar.

Gikk inn her for å se om noen hadde skrevet om mme og avføring, så denne tråden passet midt i blinken! Har en på 4 måneder som også får NAN H.A og både avføring og promp lukter død og fordervelse!! Rett og slett skikkelig råttent. Avføringen er militærgrønn og ganske løs, men da virker det som at fler her har samme erfaring med NAN. Diskuterte samme problem med noen andre, og de mente det absolutt ikke så bra ut og at jeg burde ta med avføringsprøve til legen, men da er det kanskje ikke noen hast med det? Han virker ikke plaget, og er stort sett strålende fornøyd.

Fikk forøvrig beskjed fra hs om at jeg skulle ha malt i hver flaske jeg ga, men ut i fra hva jeg leser her burde jeg kanskje slutte med det.

Bare et spørsmål.. Hvorfor gir dere NAN H.A og ikke "vanlig" nan?

Back
Topp