Nan

Troika

Glad i forumet
Septembermødre <3
Jenta vår er 8 mnd nå og ammer bare litt kveld og morning. Er bare småskvetter igjen. Har de to siste kveldene prøvd å gi henne nan på flaske men hun vil ikke ha. Husker jeg var tom for melk når sønnen vår var 8 mnd men han drakk gledelig nan morning og kveld til han var året. Men hun vil altså ikke ha. Hun trenger det vel egentlig ikke?! Er jo melk i grøten.
Hun fikk litt nan før jeg begynte me grøt i 3-4 mnd alderen og hun drakk det gledelig da, og hun kan drikke fra flaske så det er ikke derfor.. Hmm
 
spiser ho bra ellers så trenger dem ikke mme mer vil jeg tro. Drikker ho vann da? Noe væske må ho hvertfall ha :)
 
Vi ammer heller ikke så mye lenger. Bare småskvetter igjen her også. Og hun tar ikke flaske. Men drikker en god del vann da med tutkopp. Hun er glad i mat og spiser "alt".
Helsesøster sa vi bare kunne fortsette som før. Amme når hun ville ha, og ble det for lite kunne vi gi litt nan. Men etter 8 mnd hadde de ikke så stort behov for masse melk. Men hun anbefalte å amme/gi litt nan morgen og/ eller kveld. ;)
 
Last edited:
spiser ho bra ellers så trenger dem ikke mme mer vil jeg tro. Drikker ho vann da? Noe væske må ho hvertfall ha :)

Ja spiser godt me grøt, brødskive og middag hun, ei skikkelig god bolle :)
 
Drikker masse vann iløpet av dagen ja :)
 
Vi ammer heller ikke så mye lenger. Bare småskvetter igjen her også. Og hun tar ikke flaske. Men drikker en god del vann da med tutkopp. Hun er glad i mat og spiser "alt".
Helsesøster sa vi bare kunne fortsette som før. Amme når hun ville ha, og ble det for lite kunne vi gi litt nan. Men etter 8 mnd hadde de ikke så stort behov for masse melk. Men hun anbefalte å amme/gi litt nan morgen og kveld. ;)

Ja var det jeg tenkte at hun kunne få nan morgen og kveld mn hvis hun ikke vil ha så kan jeg ikke tvinge henne da :)
 
Ja var det jeg tenkte at hun kunne få nan morgen og kveld mn hvis hun ikke vil ha så kan jeg ikke tvinge henne da :)
Kan jo ikke akkurat det nei.. ;)
Gutta mine ville plutselig ikke ha pupp når de var 9- og 10 mnd. Prøvde å gi de nan men det kom bare ut igjen.. :p
Men de spiste mye grøt og drakk vann, så det gikk jo helt fint.
Ser ut som om vesla her også har begynt å bli litt lei pupp. Vil som regel bare ha på kvelden nå. Prøver å tilby på dagen også, men hun syger bare noen få minutt og så ferdig. Så er nok ikke så mye melk igjen heller.
 
Snakket med helsestasjonen om akkurat det samme nylig. Både helsesøster og lege sa at de fortsatt skal ha melk utover det de får i mat, fordi de må spise så utrolig mye kalsiumrik mat for å kompensere for det de får gjennom melken. Men et tips er å blande ut grøten med nan.
 
Fikk også beskjed om å gi litt mme hvis det ikke blir så mye mer amming fremover. Trapper ned pga jobbstart snart. Kunne gi på tutekopp. Hun drikker vann fra tutekopp, så burde jo gå greit med det til melk også.
Evt som nevnt over å blande ut grøten med melk :)
 
Jeg fikk beskjed om å kutte ned fra to flasker til ei flaske nan om dagen nå. Nettopp fordi det er melk i de fleste typer grøt :)
 
Jeg fikk beskjed om å kutte ned fra to flasker til ei flaske nan om dagen nå. Nettopp fordi det er melk i de fleste typer grøt :)
I tillegg til amming eller som eneste melk?

Her får han to-tre flasker om dagen. 180 ml vann pr. Ikke mm i tillegg. Spiser to måltider med grøt om dagen, noen ganger tre.
 
Jenta vår er 8 mnd nå og ammer bare litt kveld og morning. Er bare småskvetter igjen. Har de to siste kveldene prøvd å gi henne nan på flaske men hun vil ikke ha. Husker jeg var tom for melk når sønnen vår var 8 mnd men han drakk gledelig nan morning og kveld til han var året. Men hun vil altså ikke ha. Hun trenger det vel egentlig ikke?! Er jo melk i grøten.
Hun fikk litt nan før jeg begynte me grøt i 3-4 mnd alderen og hun drakk det gledelig da, og hun kan drikke fra flaske så det er ikke derfor.. Hmm

Kanskje hun har endret litt på hva hun liker av smaker, så kanskje dere kan prøve annen type mme (hipp eller collett)? Ellers så kan det være at hun vet at det erstatter ammingen :)
 
Apropo kalsium er litt lei det pga de fleste mennesker har altfor mye kalsium i kroppen. for at kalsium skal funke så må man ha magnesium og d-vitamin sånn at de mykjør skjelletet sånn at kalsium går dit det skal og ikke tvers igjennomkroppen uten å bli brukt eller bli til forkalninger.. må også ha alle de andre mineralene og vitmaminene for alle jobber sammen.
De fleste får for mye pga her til lands er det altfor mye kumelkeprodukter. Det er veldig mye kalsium i grønnsaker som brokkoli,kål,spinat,mandler,sesamfrø,bladsalat,rips,appelsin,grønnebønner,rabarbra,tofu soyabønner.. nå er det kanskje ikke akkurat de babyene spiser så mye av akkurat nå, men de fleste får nok kalsium igjennom grøten hvis det ikke er melkefri grøt som også lages med vann og ikke mme.
Så mye må du spise for å erstatte et glass melk (1,5 dl kumelk eller soyamelk = 150 mg kalsim
Det er mange matvarer fra planteriket som inneholder kalsium. Her er innhold av kalsium i milligram per 100 gram matvare:

  • Sesampostei/-pasta, vegetarpålegg (av sesam med skall) 680 mg
  • Soyabønneost, tofu 540 mg
  • Glutenfritt knekkebrød, av pulver, type Toro 282 mg
  • Mandler 264 mg
  • Hvite bønner, tørre 240 mg
  • Soyabønner, tørre 240 mg
  • Soyaprotein, teksturert 240 mg
  • Mandler, skåldet 236 mg
  • Sjokolade med nøtter 224 mg
  • Spinat, fryst, rå 219 mg
  • Basilikum, rå 213 mg
  • Soyamel 210 mg
  • Dill, rå 202 mg
  • Ris, polert, parboiled, langkornet, tørr 178 mg
  • Persille, rå 163 mg
  • Grønnkål 147 mg
  • Hasselnøtter 140 mg
  • Havredrikke, med kalsium og vitaminer 120 mg
  • Alpro soyamelk 120 mg
  • Knekkebrød med havre 105 mg
  • Nudler 100 mg
  • Valnøtter 95 mg
  • Peanøtter 92 mg
  • Tørket aprikos 92 mg
  • Hvetekli 80 mg
  • Solikkefrø 78 mg
  • Feltsalat 71 mg
Frukt og grønnsaker:

  • Solbær, rå 65 mg
  • Brune bønner, kokt 54 mg
  • Sukkererter, rå 54 mg
  • Purre, kokt 52 mg
  • Rapidsalat 51 mg
  • Brokkoli 50 mg
  • Rips 50 mg
  • Hodekål, kokt 47 mg
  • Brokkoli, kokt 46 mg
  • Appelsin, rå 42 mg dvs 1 appelsin veier ca 400g så en hel appelsin har ca168mg kalsium
  • Persillerot 42 mg
  • Gulrot 41 mg
  • Rosenkål 38 mg
  • Svisker 38 mg
  • Kålrot 33 mg
  • Blåbær 29 mg
Til sammenligning:

  • Helmelk, 3,9 % fett 120 mg kalsium
  • Hvitost, type Norvegia 805 mg kalsium.
Les også: Hva er ulemper med matvarer far dyreriket?

Hvordan dekke det anbefalte daglige inntaket av inntaket? Her er et eksempel:

  • 500 gram frukt og grønt, 100 gram tofu og et glass beriket soyamelk dekker dagsbehovet for kalsium.

http://optimaltkosthold.no/ernaering/naeringsstoffer/kalsium/ for spesielt intereserte ;)
 
Back
Topp