Nan tillegg til kvelds?

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Har en 8 dager gammel gutt som viser tydelige sulttegn hver 30-45 min. Slik har det vært i hele ettermiddag/ kveld. Nå er melkesprengen borte og det produseres vel ikke så mye melk så jeg føler ikke han blir mett med det store behovet han har.

Bær jeg gi tillegg med Nan? Eller kan det ødelegge for ammingen? Vil jo amme han, men vil selvfølgelig ikke han skal være sulten hele tiden...:/ Tenker jeg kunne prøvd med en flaske om kvelden da det er da det er størst behov...?

Jeg ville bare lagt han til oftere :) kan være han har ett par økedøgn, de er ganske så vanlige i begynnelsen, hadde masse av dem også, å han minste har d ennå han ernsart 6 uker gammel, og for hver dag de vokser trenger de større mengder melk :)

Ville prøvd d først, å hvis han da ennå er sulten så ville jeg sjekket veksten, og eventuelt supplimert med Nan.

Jeg ville heller prøvd å legge han til oftere, som de andre har skrevet. Det er om kvelden produksjonen øker.
I tillegg er det mulig å pumpe litt ved siden av for å øke produksjonen.
Det du pumper ut kan du fryse og ha i back up, i tilfelle han er supersulten en gang, eller du skal være litt borte. :-)

Takk for svar dere:)

Jeg kan umulig legge han til oftere, for det er bare 30 - 45 min mellom hver gang nå... Det har vart såpass mange dager nå at jeg er litt utslitt av det. Hadde han kunnet sove noen timer inni mellom hadde det vært noe helt annet. Men den tiden han ikke suger er han urolig og klagete også. Det er sjelden han slapper helt av:( Er så fristende å bare hoppe rett til flaske, men vil jo han skal få det beste han bare kan :/

Ammer du på ett eller to bryst av gangen?

For for noen funker det å ta annen hver gang, mens andre tar først det ene, og bytter til det andre ca halvveis i måltidet. Neste måltid begynner de på det barnet spiste av sist, og bytter over til det andre halvveis igjen.

Jeg tar som oftest annenhvert bryst. Har brystbetennelse i det venstre så det burde visst tømmes helt når det ble ammet. Som oftest sovner han etter 10, maks 15 min og er ikke interessert i mer å drikke så av og til lar jeg han drikke videre på det brystet han sovnet fra forrige gang, ellers så håndmelker jeg det.

Men igår og i dag har jeg følt han drikker dem tomme på 10-15 min.

Mulig han prøver å øke produksjonen din. Bare å vente litt å se.. så lenge han får i seg noe ville jeg ikke begynt å blande inn nan før jeg hadde måttet.

Hvis du sliter med at han sovner, så kan du ha litt mindre klær på han, så han ikke er god og varm og får mat, eller du kan kile forsiktig under foten f.eks.

Tror nok han forsøker å få opp produksjonen, som Tonjejenta sier.

Får håpe det er det og at han snart lykkes i det så han har tid å sove litt også;) men er vanskelig det med sovninga - kiler han på kinnet, bak øret, tar han under foten - alle stedene som skulle virke, men akkurat ved puppen er det visst helt greit å sove....

Bare å legge til ofte...

Den første tiden er puppen så og si ute hele dagen og det ammes hele tiden...

Det er slitsomt, men absolutt verdt det...

Du har fått mange gode forslag over her...Annet kan være lurt er å "kile" ved øre/kjeve...Der du ser om barnet tar riktig pga sugerefleksen....

Hvis gulle bare spiser så sovner før han er ferdig kan du hånd pumpe ut resten av melken på den betente puppen...

For å øke produksjonen må du bare legge til for det gir signaler til melkekjertlene om at det må produsere mere melk....

Du kan også ta en titt inne på ammehjelpen.no...

ja også.. om kvelden skal de ikke drikke seg utørste men mette og melka er tykkere og fetere og ikke så mye.. og de skal drikke ofte for å bli mette til nattan. Så det føles som de ikke gjør annet :). Det er sånn det skal være. Om ungen ikke blir veldig misfornøyd og ikke går opp i vekt og slikt som normalt, hadde jeg bare fulgt naturen.

Akkurat som å lese om snuppa og meg selv.. Har du vært inne på tanken at han i tillegg kan ha mageknip? siden han spiser så ofte, sover lite og klager ofte? Bare en tanke, sånn var det her! Jeg ga opp amme-maset og gir flaske nå, fikk aldri opp produksjonen ved hjelp av å legge henne til ofte. Nå er hun blid som ei lerke, sover godt og er god og mett i magen, det er det viktigste for meg.

Har tenkt på det med mageknip i dag, faktisk. For han fiser som bare det og ligger og spenner seg som for å få ut noe :( Stakkar liten... Vi får se det an etterhvert, vil prøve med bare amming så lenge det går, men kan nok komme til å gå over til MME om dette ikke blir bedre. Men igjen - han er jo bare 9 dager, så ting kan jo bli bedre:)

LillianneLie skrev:
Har tenkt på det med mageknip i dag, faktisk. For han fiser som bare det og ligger og spenner seg som for å få ut noe :( Stakkar liten... Vi får se det an etterhvert, vil prøve med bare amming så lenge det går, men kan nok komme til å gå over til MME om dette ikke blir bedre. Men igjen - han er jo bare 9 dager, så ting kan jo bli bedre:)

ja jeg håper virkelig at dette ordner seg for dere, er så koooos å amme! Hvis du klarer, så drøy litt lenger mellom ammingene så han rekker å bli sulten mellom slagene, så han spiser litt mer om gangen og kanskje ikke sovner så lett ved puppen + du får mer melk. De små klarer ikke helt å skille mellom sult og mageknip. Gi masse pupp på kvelden/natta, da er produksjonen på topp. Sett av noen dager til å bare ta deg av amminga, la huset flyte sålenge. Masse lykke til!

husk på at babyen din e bare någen dager gammel, morsmelk e lett fordøyelig, og når du amme så e der ingenting som kan sies at d ska gå 2-3-4 t mellom hver gang babyen e sulten, den vil kreva mat OFTE , på kvelden produsere man mindre mm men den e feitere enn den som blir produsert på dagtid, derfor mer sulten på kvelden for å få i seg fettstoffene ;) gi han pupp når han vil ha og drikk mye vann ( d e me på å øke melkeproduksjonen ), og hvis du e bekymra for at han aldrig blir mett nokk og isje legge på seg så tar du turen t hs å snakk me helsesøster for ekstra veiening og råd :) lykke t og håpe d ordne seg :)

LillianneLie skrev:
Takk for svar dere:)

Jeg kan umulig legge han til oftere, for det er bare 30 - 45 min mellom hver gang nå... Det har vart såpass mange dager nå at jeg er litt utslitt av det. Hadde han kunnet sove noen timer inni mellom hadde det vært noe helt annet. Men den tiden han ikke suger er han urolig og klagete også. Det er sjelden han slapper helt av:( Er så fristende å bare hoppe rett til flaske, men vil jo han skal få det beste han bare kan :/

m trengte mat omtrent hver time om natten til hun var 6mnd. Slitsomt, men helt vanlig! :) Lykke til!

Jeg har gitt begge mine tillegg om kveldene, de var dog over 2 måneder.

JA jeg er for amming, men når det gikk utover meg orka jeg ikke meg og ga tillegg for at alle parter ble ber fornøyde.

Tusen takk for mange gode svar!

Veldig godt å høre at det er vanlig kjenner jeg, var helst det jeg stusset på - om han var slik pga han fikk for lite. Får ta det opp med helsesøster på mandag og høre hva hun sier også, men da satser jeg på det vil gå seg til etter hvert.

Dersom han har mye luft, sover urolig og griner mye så ta han til kiropraktor/naprapat eller manuellterapaut...! Mulig han har låsninger etter fødselen som gjør at han får vondt..

Gratulerer med gutten forresten!!=) Og det er helt normalt at dem henger i puppen i begynnelsen, bare la alt annet ligge noen dager så blir det snart bedre skal du se :)

Den første mnden satt jeg og minstemann å bare bytta fra ene puppen til den andre så og si hver kveld fra klokken 19-midnatt ca. Det kjentes ikke ut som det var melk igjen etter ei stund men måtte bare la han holde på for å få økt mengden. Veldig slitsomt men veldig verdt det etterhvert :)
Nå er han 2 og en halv mnd snart og legger seg kl 20.30 og sover til 04-05 før han må ha påfyll..
Men det er jo veldig individuelt da. Størsta hang i puppen hver kveld fram til vi begynte med grøt litt før hun ble 4mnder.

Met går mye enklere hvis man bare innstiller seg på det og tenker at det er snakk om få mnder av livet at det er sån. Husk at puppene er fylt med mat men også massemasse kos som de små trenger :)

Back
Topp