Nakkestøtte/sovestøtte til barn som sover i bil

3Musketerer❤

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Noen som vet hvilke fysiske butikker som selger nakkestøtte som barna kan sove med på bilturen? Mener ikke nakkepute men sånn som festes på bilsetet. upload_2020-7-23_17-58-33.png upload_2020-7-23_17-59-43.png

Aner ikke. Men disse er sterkt frarådet å bruke.

Aner ikke. Men disse er sterkt frarådet å bruke.

Vet du hva grunnen er til at de er frarådet å bruke? Og vil samme gjelde feks hjemmelaget pannebånd som festes i stolen for at hode ikke skal henge rundt i hele bilen?

Vet du hva grunnen er til at de er frarådet å bruke? Og vil samme gjelde feks hjemmelaget pannebånd som festes i stolen for at hode ikke skal henge rundt i hele bilen?
Har bare lest mye om det på bilstolergruppa på Facebook. Tok en kjapp skjermdump jeg fant der nå. Litt mer søking vil sikkert gi deg bedre svar...C0898418-AEA1-4D43-A904-09FBDC2BFA39.png

Noen som vet hvilke fysiske butikker som selger nakkestøtte som barna kan sove med på bilturen? Mener ikke nakkepute men sånn som festes på bilsetet. Vis vedlegget 331690 Vis vedlegget 331691
Disse er ikke anbefalt å bruke.

For det første er de ikke krasjtestet, og man vet ikke hvordan de vil oppføre seg i en krasj.

For det andre, så holder de hodet fast, og da vil halsen/nakken slenges frem i en krasj uten at hodet er med, og føre til innvendig halshugging. Dette gjelder de som festes rundt panna.

Begge punktene gjelder det nederste bildet ditt.

Barn som sitter i småbarnsstol og beltestol har nok støtte på sitt sete.
Større barn som sitter uten stol med rygg skal ikke sove i bil. Det samme gjelder voksne. Det er også fordi man da henger litt ut av beltet, og beltet ligger da feil og man kan risikere å slenges ut av beltet hvis det blir krasj.

Støtter meg på det de over sier
Hvis hodet til barnet henger ved soving ville jeg sjekket helling på setet. Min sitter bakover i et sete, ganske rett i ryggen, men likevel faller hodet fint til siden når han sover pga riktig helling og en god nakkestøtte :)

Tusen takk for svar! Veldig kjedelig da. Synes jo det beste er at barn og voksne som ikke kjører bilen kan sove på lengre turer. Så mye bedre tidsfordriv enn å sitte å glane ut av vinduet på ingenting, eller krangle med søsken, eller se på film osv.

Tusen takk for svar! Veldig kjedelig da. Synes jo det beste er at barn og voksne som ikke kjører bilen kan sove på lengre turer. Så mye bedre tidsfordriv enn å sitte å glane ut av vinduet på ingenting, eller krangle med søsken, eller se på film osv.

Vi var på bilferie med hn på 2,5. Ene strekningen sov han nærmere 3 timer, så det er vel ikke noe problem?
Man skal bare sørge for at bilstoler passer bilen og at han har riktig helling. Han sitter ganske rett i ryggen siden han er så stor nå, men hodet lå fint inntil nakkestøtta :)
Så det er jo ikke det at man ikke kan sove i bilen, men hodet bør ikke henge ned for det blir livsfarlig ved en krajs. Og det er ubehagelig sånn generelt såklart :p

Back
Topp