Nakenhet under fødsel

Tonjemora

Betatt av forumet
Så det dukket opp et innlegg på fb i dag ang nakenhet under fødsel og da syntes jeg det er viktig å snakke om hvordan vi vil være under fødselen og hva vi tenker om det:happy: Nakenhet er jo veldig naturlig:)

Hva syns dere om nakenhet under fødselen? Føler dere komfetabel med å være naken eller vil dere være litt påkledd? Vil dere ha partner på gangen mens dere kler av dere eller syns dere han/hun kan godt være inne på rommet?
Jeg syns vi skal være åpen om nakenhet og at det er en naturlig ting, spesielt når vi føder barn og at jordmødrene bryr seg ikke om hvordan vi ser ut men jeg kan forstå de som vil dekke seg litt til:happy:
Men så har du de som ikke vil være naken fremfor sin partner å da tenker jeg på hvordan greide dere å ha sex da?
 
Sniker fra desember 2019. Jeg frøys da jeg fødte! Var jo iskald. Så jeg hadde ullsokker på og sykehusskjorta og dyne oppå meg i senga :hilarious: I tillegg sykehustruse med stort bind i (man lekker jo fostervann). Var ikke mye nakenhet bortsett fra når de skulle sjekke meg + de siste 20 min av fødselen når ungen ble pressa ut. Og så kneppa vi opp skjorta når ungen var ute, så han kunne ligge inntil brystet. Nå er jeg avslappet til nakenhet, men er man kald så... :joyful:
 
Nakenhet er jo naturlig, men jeg husker at jeg tenkte at ingen skulle se meg naken når jeg gikk gravid med førstemann. Rett og slett fordi jeg følte meg ekkel, men når det kom til stykket kunnet jeg virkelig ikke brydd meg mindre, opplevelsen på stedet føltes naturlig utifra hvordan jordmødrene var. Og når en i tillegg fikk bebisen på magen/ brystet så er jeg takknemlig/ glad for at nakenhet er en naturlig del.
 
Eit viktig tema! Synes det er synd at det i samfunnet i dag er blitt så lite naturleg å vere naken. Har fleire gonger opplevd at eg er den einaste som dusjar naken i garderobar.

Har sjølv ingen problem med å vere naken, og kjem ikkje til å bry meg om det under fødsel.
 
Sniker..
Første fødsel brydde jeg meg ikke og gikk naken omtrent hele tiden. I etterkant angret jeg litt, pga at på alle bildene var puppene med og de likte jeg ikke synet av :hilarious: i tillegg var det jo koselig å vise bilder til de nærmeste, men det føltes helt feil da. Så på andre fødsel hadde jeg på meg en svart behagelig singlet, med tynne stropper som jeg bare dro helt opp under brystene. Sykehusskjortene synes jeg ble for stort, varmt og plagsomt. I badekaret la jeg en håndduk over (nedi vannet), men var ellers naken. Jeg presset i senga, og da hadde jeg på meg singleten igjen, og fikk hjelp til å ta den av da jeg fikk baby på brystet❤️
Var i ettertid mye mer komfortabel med de bildene, men hvordan det blir denne gangen får vi bare se:) Er ikke alltid man klarer/orker å tenke på sånt når det står på.
 
Jeg var veldig skeptisk med nr.1. Jeg så ikke ut som meg selv, og var redd mannen ikke ville se på meg likt igjen. Men når jeg kom inn, dreit jeg i alt:hilarious: med nr 2 tissa jeg på meg mens jeg pressa ut ungen. Men dette er nr.3. Jeg ser nesten for meg at jeg både tisser og bæsjer på meg:hilarious::hilarious: jordmødrene ser dette HVER dag. Og hvis mannen min hadde kommentert at jeg tissa/bæsja/prompa eller noe mens jeg trykka ut babyen, så hadde jeg aldri fått barn med han:wtf:;):facepalm:
 
I disse varme dager går jeg litt i bikini ute, så blir nok ikke noe problem for meg under fødsel. Jeg vil helst føde i badekar, da har man jo ikke noe på seg. Alle har sin unike kropp og min har forandret seg mye, har gått opp 18kg men tenker graviditet og forandringer er helt naturlig. Vokst opp med å snakke om kroppen og alt som er naturlig at skjer med den så det tenker jeg er mye av grunnen til at jeg er så komfortabel uansett hvordan jeg ser ut med overvekt, undervekt, strekkmerker, arr. Har hatt flere forandringer på kroppen grunnet nesten for liten vekt og opp til overvektig så har opplevd mye forskjellig. Men jeg er meg uansett, er det jeg tenker og er nydelig uansett. Det er DU også ❤️
 
Hei.

Jeg er heller ikke den som elsker å gå rundt naken, spesielt nå når man føler seg litt svær men under fødselen så slapp denne følelsen heeeelt her i hvertfall. Jeg er 3 gangsfødende og tar ting veldig som de kommer ang klær/ikke klær. Det er så rart med det, man mister alle hemninger når ting starter. Og når smertene er på de verste så bryr man seg fiiiint lite på hva andre syns Noen syns at klær bare blir prakk og noen vil helst dekke seg litt til. Gjør det du føler er behagelig for deg. :)
 
var veldig ukomfortabel før første fødsel, tenkte jeg ikke ville kle av meg og ville ikke vise verken pupper eller annet. Når fødsel kom kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvem som så hva :hilarious:
samme med fødsel to, regner med det blir det samme med nummer tre.
 
Jeg har komplekser i forhold til kroppen, jeg blir nok å føle et behov for å dekke til deler av kroppen. Dette kan jo alltids endre seg når ting starter. Ønsker ironisk nok å føde i badekar om mulig, så blir nok å må kle av meg en del uannsett.
Jeg skulle ønske at jeg hadde et mer naturlig forhold til min kropp og nakenhet, hvem vet kanskje dette endrer seg etter fødsel.
 
Jeg har en tendens til å gi blanke i ting når jeg har vondt. Har vokst opp med barnemigrene og var skikkelig mørkeredd, men når jeg hadde migrene så kunne de monsterene bare spise meg opp. Jeg måtte også være kliss naken for å ikke ha noe som irriterte meg. Uten dyne og alt. Da jeg var yngre kledde jeg også av meg for å kunne bæsje, hadde mye problemer med tarmen så følte alltid at klærne måtte av for å konsentrere meg :bag::hilarious: Forrige fødsel var jeg kliss naken fra klokken 14-22, ikke en gang en sykehusskjorte. Følte meg ikke så naken i badekaret og når de undersøkte meg i sengen tok de på et laken for å dekke litt til. Hadde så vondt at jeg ikke tenkte særlig over at jeg var naken. Hadde jeg skulle født vaginalt denne gangen hadde jeg nok vært naken da og.:) Hilsen naturisten:hilarious:
 
Jeg er nok en av dem som ikke er komfertabel naken.

Akkurat nå, når brystene er svæære og tunge, strekkmerker pga graviditeten, har lagt på meg masse. Nei uff, jeg ønsker å kunne dekke meg til.

Men så ønsker jeg samtidig å føde i badekar, og aner meg at det er ugunstig med klær da....
De videoene jeg har sett er det mange som har noe form for bh eller bikinitopp, eventuelt bare en håndduk for å dekkes til litt.
 
Jeg vil nok ha på meg noe form for bh eller topp. Er ikke redd for å være naken, men for å være med mulig komfortabel så blir det slik. Tror jeg:hilarious:
 
Trodde jeg skulle føle på det forrige gang, men når jeg først gikk i fødsel og fikk vondt så ga jeg f :p gikk naken fra dusjen på barsel (der jeg var lagt inn for igangsettelse) og inn på fødeavdelingen:hilarious:
Lå naken nedentil hele fødselen tror jeg. Kun skjorte på. Kunne ikke brydd meg mindre :p
 
Siste fødsel hadde jeg kun den sykehus skjorten på meg, innen jeg blev rullet in for keisersnitt og der følte jeg meg trygg då man va helt naken men sykehus personal fikk meg føle meg trygg. Ellers har jeg ikke noen problem med nakenhet, syns det er helt naturlig. Får se hvordan det blir denne gang, tar det som kjem og føles riktig der og då :)
 
Forrige fødsel var jeg vel absolutt minst opptatt av om jeg var naken eller ikke... barnepleier kledde på meg nettingtruse med bind og blå skjorte mens riene herjet men personlig brydde jeg meg det dugg.. ett par timer senere er jo underlivet på utstilling og puppene forvandlet fra seksuelt til matstasjon så spiller ingen rolle!
 
Forrige fødsel var jeg vel absolutt minst opptatt av om jeg var naken eller ikke... barnepleier kledde på meg nettingtruse med bind og blå skjorte mens riene herjet men personlig brydde jeg meg det dugg.. ett par timer senere er jo underlivet på utstilling og puppene forvandlet fra seksuelt til matstasjon så spiller ingen rolle!

Haha samme her. Og etter fødsel fikk jeg en finger opp i rassen av en kjekk mannlig lege. Jeg husker jeg bare: NEI!! ikke send inn en KJEKK mann for å sjekke rompa mi æ! :hilarious::hilarious::hilarious: Men gikk fint det også :hilarious:
 
Tror ikke jeg kommer til å bry meg om hva jeg har på meg eller ikke. Tar det som det kommer. Vet ikke hva som er best der og da.

Det kan være mange grunner til at man kanskje ikke ønsker å kle av seg på føden, både for jordmødre/leger og samboer/ektemann. Det er ikke det samme som den private sfæren på soverommet det man kanskje har både dempet belysning og kontrollerer situasjonen - eller faktisk er delvis påkledd. Mange som har ambivalent eller problematisk forhold til nakenhet eller til det å eksponere kroppen sin for andres blikk. Håper virkelig det er forståelse for dette også på føden.
 
Haha samme her. Og etter fødsel fikk jeg en finger opp i rassen av en kjekk mannlig lege. Jeg husker jeg bare: NEI!! ikke send inn en KJEKK mann for å sjekke rompa mi æ! :hilarious::hilarious::hilarious: Men gikk fint det også :hilarious:

Me too ass. Etter keisersnitt administrerte de smertestillende rektalt. Fikk det ikke med meg engang. Var jo lammet fra livet og ned:hilarious::hilarious: Så plutselig det stod i epikrisen fra sykehuset. Haha.
 
Back
Topp