Naboproblemer..

Hei. Vi flyttet inn i vår leilighet for to år siden, vi ble fort gjort oppmerksom på at vår vegg i vegg nabo (firemansbolig) var tidligere rusmisbruker. Vi har egentlig ikke merket så mye til han, bortsett fra en episode hvor naboens hund tisset på verandaen, og det rant ned på hans veranda. Han gikk opp og truet dem med krafse, og kastet inventar i fellesgangen og uteområde rundt om. Politiet kom, og naboene over han flyttet fort i etterkant av hendelsen.

For litt siden fikk vi spørsmål av den eldre damen som bor over oss, om vi hadde hørt bråket som skjedde dagen i forveien. Hun fortalte at han hadde kommet tydelig ruset opp til henne, dratt ned buksen og stått og hylt og bannet. Dette skjedde etter at corona kom, og for oss var det tydelig at han ikke lenger fikk den hjelpen han hadde fått for å holde seg clean. Og det var her problemene startet...

Plutselig begynte det å komme mennesker, tydelig narkomane, til alle døgnets tider. Det var tydelig at de ikke hadde noe respekt for oss, og valset rundt og lagde faenskap og bråk.

Til slutt fant vi ut at det var på tide å komme seg vekk, da vi ikke lenger følte oss trygge i egen bolig, og pakket ned alle tingene våre på to uker og kontaktet megler.

De siste to ukene har det stått en scooter på vår felles gårdsplass. Tenningen er revet ut, og han som kommer med den gjemmer den bak bilene våre, og vi mistenker derfor at den er stjålet. For en uke siden kom det enda en scooter på gårdsplassen, og daglig sitter det to menn der og mekker på dissee. Fra morgen til kveld. Det er venner av naboen. Disse er så ruset at de ikke engang klarer å snakke. De spiller musikk, og bråker.

Vi har en datter på to år, og naboen over oss har flere ganger i uken besøk av barnebarnet på fire. Vi har prøvd alt mulig for å få de vekk. Vi har ringt politiet, vi har snakket til naboen, men ingenting ser ut til å hjelpe. Han er ikke selv ute å ordner med scooterne, men slik jeg har forstått det har han gitt de tillatelse til å oppholde seg på vår felles parkering fordi de ikke kan stå noe annet sted å ordne de.

Jeg vet ikke lenger hva vi skal gjøre... Jeg har liten tro på at vi får solgt når vi må informere i annonsen at det oppholder seg narkomane til alle døgnets tider på tomten. Vi har også fått vite at tidligere eier har unnlatt å fortelle om problemene ved salg. Den gamle damen over oss har fortalt at megleren som solgte oss leiligheten, ba naboen vår om å holde seg unna når visningen skulle finne sted..

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Jeg aner virkelig ikke..
Dette er svaret du skulle ønske var annerledes, men jeg tror dessverre ikke det er så mye å gjøre. Hvis han eier leiligheta så blir dere ikke kvitt han. Kun hvis han leier kan han bli oppsagt og måtte flytte. Jeg skjønner at dette ikke er noe særlig, og det er fryktelig vanskelig for dere både å bo der og å få solgt.

Jeg ser du skriver at du har snakket til naboen, hvordan reagerer han? Hvis det går an å ha en samtale med vedkommende, ville jeg nok prøvd det og å forklare at det oppleves utrygt for barna at det er fremmede der alle tider som spiller høy musikk osv. Prøvd å appellere til hans empati og forståelse. Med loven i hånd er det nok dessverre lite dere kan gjøre.

Vi har ringt politiet gjentatte ganger i det siste, uten at det har vært til hjelp. Jeg skal ringe kommunen i morgen, etter anbefaling fra politiet, og høre om leiligheten er kommunal. Leiligheten står som kjøpt i hans navn, men jeg har hørt at de som bor i kommunale boliger, kan stå som eiere, så vi skal gi det et forsøk.

Lurt. Håper det ordner seg ♡

Vi bor for tiden et annet sted nå, i påvente av salg da vi har en datter i risikogruppen og ikke ønsker å omgås mennesker. Den gamle damen over oss, min mor og svigerfar snakket med han, og når de nevnte at vi følte oss utrygge ble han sur og skulle gå. Han fikk roet seg ned, og de hadde en koselig stund, men de kom ikke frem til en løsning.

I dag ble min mor beskyldt for å ha gjort hærverk på scooteren og for å ringe politiet. Han var sur og veldig ruset i dag.

Jeg ser ikke hvordan vi skal få solgt stedet, vi må jo tross alt informere evt. kjøpere om hvordan han er. Jeg har også en stor frykt for at det skal flytte inn en barnefamilie, hvis vi skulle være så heldige å få solgt.

Det er jo ikke noe vondt i han, med mindre han er ruset, og han har jo aldri gjort oss noe, eller plaget oss på noen måte. Men det er jo klart folk vil reagere når det står rusede mennesker i hagen og mekker på sykler, og de blir informert om hvem som bor der.

Det er mest hans venner som lager bråk, men han vil jo ikke gjøre noe med det..
Det er en fryktelig vanskelig situasjon dere er i. Det er utrolig vanskelig å ha det slik. Skjønner godt dere vil flytte. Får håpe noen vil ha stedet likevel, til tross for info om rusmisbruker som nabo.

Back
Topp