Naboen klipte nettopp av noen greiner på ene bjørka vår.

Gaupa84

Glad i forumet
VIP
Jepp. Naboen her klipte nettopp av noen greiner på ene bjørka vår. Vi har to trær som står ved gjerdet som skiller oss og naboen. Han syntes vel de greinene var i veien, men vi har ikke fått beskjed om at de syns det. Merkelig, men jaja.

Skal ikke sånt gjøres på vintern når trærne "sover"?
Merkelig ting å gjøre da :P  Synes jeg ser naboen lusker rundt med tresaksa/saga og klipper av greiner :P

hvis greinene kommer inn på hans eiendom så har han vel lov til å gjøre det, men sært at han ikke gir beskjed på forhånd.

Godt mulig at det ikke skal gjøres før treet "sover" (eier ikke en eneste grønn finger).
Men jo, så en smule snodig ut. Ble så paff at jeg bare sto å så på.

I sommer når mamma og de hadde kommet hjem fra 3 uker i Spania syns de det var noe rart med utsikten fra plenen sin, og jaggu hadde ikke naboene gått sammen og hogget ned noen trær som egentlig hadde stått og skjermet litt for det ene nabohuset. Nå er det skikkelig åpent der:p De hadde ikke snakka med mamma og de om det.. Haha frekke naboer altså. 

Han må bare gjøre det for min del altså. Kan skjønne at man kan bli irritert på grener som stikker fram der de ikke skal være. Har selv ei nabodame som bor vegg i vegg og ho har et digert blomsterbed rett ved leveggen som skiller våre eiendommer. Har dytta de digre blomsten inn på hennes plass mange ganger i løpet av sommeren for å ikke "spise" de med gressklipperen

Piamsk skrev:
I sommer når mamma og de hadde kommet hjem fra 3 uker i Spania syns de det var noe rart med utsikten fra plenen sin, og jaggu hadde ikke naboene gått sammen og hogget ned noen trær som egentlig hadde stått og skjermet litt for det ene nabohuset. Nå er det skikkelig åpent der:p De hadde ikke snakka med mamma og de om det.. Haha frekke naboer altså. 

Men det var jo regelrett frekt da. Hadde nok reagert da ja. Ingen har rett til å komme over på eiendommen å ta seg til rette på De naboen burde ha sagt i fra om at de trærne plaget dem .

Gaupa84 skrev:

Piamsk skrev:

Men det var jo regelrett frekt da. Hadde nok reagert da ja. Ingen har rett til å komme over på eiendommen å ta seg til rette på De naboen burde ha sagt i fra om at de trærne plaget dem .

Ja jeg vet.. De ble litt paffe, men tok det bare med et smil da :P Ganske utrolig hva enkelte naboer klarer å finne på :P

Da får du gå og si til naboen at du hadde fjernet de grenene selv dersom han bare hadde sagt det til deg at de var i veien og spørre om han vil komme inn på en kopp kaffe eller noe sånt.
Ikke noe å lage noen stor sak ut av men på den måten får du sagt at du ikke satte pris på at han bare tok seg til rette samtidig som du sier at du vil ha et godt naboforhold.

Om det hadde hengt over på min eiendom og det hadde irritert meg, hadde jeg klippa de jeg også gitt. Var det ikke noen greier for noen år tilbake, at det faktisk er lov? Når noe henger over på en annens eiendom kan vedkommende ta det som er på hans?

Gaupa84 skrev:
Godt mulig at det ikke skal gjøres før treet "sover" (eier ikke en eneste grønn finger).
Men jo, så en smule snodig ut. Ble så paff at jeg bare sto å så på.

Bjørk og lønn skal beskjæres nå. De er blødere og kan dø om de blir beskåret på vinter/vår.

Labambie skrev:
Om det hadde hengt over på min eiendom og det hadde irritert meg, hadde jeg klippa de jeg også gitt. Var det ikke noen greier for noen år tilbake, at det faktisk er lov? Når noe henger over på en annens eiendom kan vedkommende ta det som er på hans?

Henger det på andres eiendom så ER det den andres eiendom. Om naboens epletre plager meg, i og med mesteparten av greinene er på vår eiendom, så står jeg i min fulle rett til å kutte ned de greinene, nettopp fordi det blir regnet som VÅR eiendom i det de greinene henger over.

Synes ikke det gjør noe hvis det er på hans side av gjerdet.. Buskene og trærne til naboen her vokser og gror ned stien vi har på baksiden av huset så der klipper vi helt uten å gi beskjed ja! Det får han tåle..

Han ska egentlig be om tillatesle for det

Vet i barndomshjemme mitt hadde vi 2 bjørker som sto på vår eiendom. Naboen ville ha disse bort min far nektet , de gikk til kommunen og kommunen kom å så på det og trerne fikk stå selv om noen greiner gikk over til naboens tomt. De fikk avslag. De gikk videre med det til advokat og de tapte der også angående det å klippe og kappe ned trærne

Naboen hadde vel sin fulle rett. Men allikevel, litt skikk og bruk skal man jo ha. Han kunne jo snakket/informert dere om det han kom til å gjøre....

Back
Topp