Nøtteallergi???

Ransua

Gift med forumet
Hei dere.

I helgen prøvde vi å gi mini bittelitt peanøttsmør for første gang. Etter bare et par minutter kom reaksjonen i form av kløe i øynene, røde og hove øyne, prikker i ansiktet som lignet utslett. Vi fortet oss på legevakten og fikk bare beskjed om å oppsøke fastlege for utredning og for eventuelt en EPI-penn.
Har fått time, men mens jeg venter på den så er det mange følelser og tanker.

For det første så føler jeg meg som en skikkelig elendig mor! Hvorfor i alle dager måtte jeg introdusere nøtter?? Bare fordi "alle" andre varierer pålegget på skiven med peanøttsmør så betyr det ikke at jeg må gjøre det samme!
Det andre er at jeg er så redd for at det skal bli påvist nøtteallergi. Jeg selv er allergisk mot peanøtter og hasselnøtter, men kan spise i små små mengder uten at det gjør noe. Men legen på legevakt nevnte at ved allergi kan mini mest sannsynlig ikke spise ting som "kan inneholde spor av nøtter".

Vet egentlig ikke hvor jeg vil med dette. Ønsker å få luftet tanker fordi jeg er ufattelig lei meg for at mitt barn muligens er allergisk mot nøtter.

Edit: Baby 9 måneder

Last edited:
Du skal i hvertfall ikke føle deg som en elendig mor! Det er du ikke[emoji173]️ Du ga jo ikke mini nøtteallergi av å introdusere nøtter, og du kunne ikke vite noe på forhånd.
Vil bare gi deg en klem[emoji173]️og håper mini slipper nøtteallergi, og hvis han får påvist det så er heller ikke det verdens undergang. Kjett er det og det blir litt ekstra å passe på, men det går jo som regel bra bare man tar forhåndsreglene[emoji2]

Du skal i hvertfall ikke føle deg som en elendig mor! Det er du ikke[emoji173]️ Du ga jo ikke mini nøtteallergi av å introdusere nøtter, og du kunne ikke vite noe på forhånd.
Vil bare gi deg en klem[emoji173]️og håper mini slipper nøtteallergi, og hvis han får påvist det så er heller ikke det verdens undergang. Kjett er det og det blir litt ekstra å passe på, men det går jo som regel bra bare man tar forhåndsreglene[emoji2]
Takk for svar:-)

Vet, og det var det legen sa. Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å holde meg rolig og ikke stresse meg opp. Jeg har flere i min omgangskrets som ikke tåler gluten, nøtter og laktose, og det har jeg aldri ansett som et problem når vi har funnet på noe sammen. Men nå plutselig er det bare et hav av "problemer", samtidig som jeg skjønner at det bare er å passe på litt. Nøtter finnes jo heldigvis ikke i så mye/alt slik det er med gluten og laktose.

Takk for svar:-)

Vet, og det var det legen sa. Men skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å holde meg rolig og ikke stresse meg opp. Jeg har flere i min omgangskrets som ikke tåler gluten, nøtter og laktose, og det har jeg aldri ansett som et problem når vi har funnet på noe sammen. Men nå plutselig er det bare et hav av "problemer", samtidig som jeg skjønner at det bare er å passe på litt. Nøtter finnes jo heldigvis ikke i så mye/alt slik det er med gluten og laktose.

Skjønner deg veldig godt[emoji4] Hadde nok hatt samme tanker som deg. Håper du roer deg litt når ting har fått sunket litt inn. Kjett å gå rundt å tenke slik. Men at du er en elendig mor får du ikke tenke[emoji173]️

Det er ikke din feil om lille er allergisk! Sønnen min tåler ikke melkeprotein, jeg tåler ikke nøtter, noe frukt og skalldyr og mannen tåler ikke rotgrønnsaker (bortsett fra overkokte poteter), men vi finner som regel ting alle kan spise :) jeg tenker at det er positivt at du finner ut av det, og at dere var i nærheten av legevakta og har en plan videre. Da slipper du i hvert fall at en sånn reaksjon hadde kommet uten at du eller pappaen var til stedet :)

Selv om han reagerte på peanøttsmør, er det ikke dermed sagt at han er allergisk mot nøtter. Peanøtter er en belgfrukt, og ikke i slekt med trenøtter i det hele tatt [emoji4] (Edit: men mener å huske å ha lest at en viss andel av dem som reagerer på peanøtter også reagerer på trenøtter, så det er en viss risiko for at han er allergisk mot nøtter også) Min datter reagerer på div nøtter, men peanøtter er det ikke noe problem med. Men ville bedt om å bli henvist til barnelege, og få tatt prikktest og evt blodprøver for å se om han får utslag før du introduserer vanlige nøtter.

Forstår godt bekymringene og tankene dine da. Mi er allergisk mot melk, egg og soya i tillegg til nøtter, og tåler ikke "kan inneholde spor av" av noen av de nevnte allergenene. Det blir automatisk en del ekstra tilrettelegging og tankevirksomhet som kreves, men det blir enklere jo mer erfaren man blir :-) Barnehagen vår er også veldig flink til å passe på at hun spiser kun det som er trygt, og familiene våre er flinke til å tilrettelegge de også.

Last edited:
Back
Topp