Nøstebarn

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Vasker dere klær fra nøstebarn i maskinen? Jeg har et håndvaskprogram så lurer på å bruke det...

Ja på ullprogram, har helt ny maskin da, den forrige gamle maskinen vår ødela ullen om jeg vasket det i den.

Sent from my iPhone using BV Forum

Maskinen er forholdsvis ny (2år) og bra. Leste bare at de ikke tåler vaskemaskin. Men hvor stor forskjell kan det være på håndvaskprogram og ekte håndvask? Det er såvidt klærne eltes rundt inni der...

Her er iallefall alt tøyet vasket på ullprogram i hele høst og vinter og det er like fint :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ja, når det virkelig behøver en skikkelig vask så har jeg det i vaskepose eller et putetrekk og vasker det på 30 grader ullprogram. Har lest at maskinens ullvask kan være mer skånsom enn håndvask dersom man bruker vaskenett. Fort at man bruker for høy temperatur eller vrir for mye på tøyet når man vasker for hånd.

Har Nøstebarntøyet bare en flekk på seg så skyller jeg bare litt under lunkent vann, siden lanolinen i tøyet gjør at flekkene løsner veldig lett.

Jeg glemte meg av første gangen å heiv det på vanlig 40grader som jeg gjør med superwashull. Det krympa endel dessverre, men fikk dratt det ut til nesten normalen. Etterpå har jeg vaska på ullprogram med lav sentrifugehastighet, og da har det gått bra :)

Jeg glemte meg av første gangen å heiv det på vanlig 40grader som jeg gjør med superwashull. Det krympa endel dessverre, men fikk dratt det ut til nesten normalen. Etterpå har jeg vaska på ullprogram med lav sentrifugehastighet, og da har det gått bra :)
Ja da krymper nok mye vanlig ull også. Nøstebarn er ikke behandler med noe middel som gjør at det tåler vaskemaskin - noe "vanlig ull" er. Derfor er jo dette litt ekstra da.

Jeg har alltid gjort det, men en cardigan i ull/silke til voksen ble helt ødelagt, stolpen der knappehullene er revnet på en måte, så den er sånn halvvrengt og "flisete" av tråder. Samme i barnestørrelse tåler maskinen...
Bruker vanlig ullprogram og nøstebarnsåpe

Jeg brukte ullprogram på maskina :) ha bare ett plagg i om gangen om du er usikker, det KAN tove seg om mange plagg er i samtidig :)

Vasker alt ull på ullvask 30grader i maskinen, klær som ikke tåler maskin orker jeg ikke ha:p

Hiver det i maskinen innimellom. Stort sett bare vasker jeg av flekker og henger det ut til lufting.
Jeg skrur ned sentrifugeringen så mye som går an.

Jeg vasker absolutt alt i maskin, uansett hva som står på plaggene. Regner egentlig med at håndvask-programmet på maskinen min er mye mer skånsomt enn om jeg skulle håndvasket, vridd og vrengt på tøyet.

Ja, hele tiden.

Ja, men på 30 grader og sentrifugering på 800. Det er kombinasjonen av høy temperatur, bevegelse og kjemikalier som ødelegger ull.

Ja på ullvakseprogram med ullvaskemiddel. Gått bare fint i 3 år her, klærne er like fine! :)

Vaska seinast igår, ein ulldress fra nøstebarn. Gjekk heilt fint 30 g på ullprogramm :)

Back
Topp