Nødvendigste utstyr

Flisaflisa

Flørter med forumet
Himmelbarn
Hva mener dere er det mest nødvendige av nyfødt/babyutstyr som dere ikke vil klare dere uten?

Hva har dere erfart er unødvendig eller hva tenker dere er unødvendig av utstyr?

Fint å høre hva dere tenker om dette ;)

Bilstol, barnevogn, ammepute, babyolje, inotyol salve, basic garderobe til babyen, kluter, håndlær, ammeinnlegg, purelan, minste babydyne og hvert fall ett lite teppe.

Ganske fort kjekt med en tykk "treningsmatte" til å øve på mageleie på gulvet også, men det er ikke nødvendig helt i starten. Jeg valgte en sprinkelseng hvor man kan ta av ene veggen så det kan fungere som bedside-crib (men slipper å kjøpe begge deler). Og vi hadde en kurv i stua så han kunne bli lagt der når han sovnet på dagtid i første etasje.

Jeg tenker at det er unødvendig med altfor mye klær og utstyr på forhånd. Man får mye i gave, og man må nesten selv finne ut hva man liker (og hva babyen godtar). Mye kan arves og kjøpes brukt også.

Vet mange sikkert ikke er enige med meg, men jeg vil varmt anbefale å kjøpe en god brystpumpe. Den dagen man våkner opp med brystbetennelse er ikke dagen man ønsker å dra ut for å kjøpe en. Det er lenge til termin, så bare å holde øynene åpne etter gode tilbud/legge inn et søk på Finn. Selv kjøpte jeg min (Medela freestyle) på 50% salg helt i begynnelsen av forrige graviditet. Virkelig en av mine beste investeringer. Jeg pumpet ikke for å gi flaske, men fikk brystbetennelse to ganger. Sprengharde bryst som selv min super-dier hadde problemer med å få grep på og tømme. Lånte til og med bort min pumpe ved et par anledninger til andre som bare hadde håndpumpe.

Bilstol, bleier, olje, tørkekluter, klær, nesesug, ting til egne pupper og renselse, pumpe, drikkeflaske og mat som kan spises med en hånd :)

Bilstol, bleier, olje, tørkekluter, klær, nesesug, ting til egne pupper og renselse, pumpe, drikkeflaske og mat som kan spises med en hånd :)
En god drikkeflaske er kjempeviktig. Jeg ble utrolig tørst hver gang jeg ammet, så vannflasken var aldri langt unna. Samme gjelder på føden. En god vannflaske man kan drikke av i ulike posisjoner.

God drikkeflaske er jeg veldig enig i. :) Og om du liker varme drikker anbefaler jeg å ha en god termokopp også, og bare bruke den fast etter fødsel. Da slipper du uendelig mange kalde te- og kaffekopper fordi babyen "skulle bare" AKKURAT da koppen var klar. :p

Hadde ikke klart meg uten vippestol, ammepute, babygym og babynest:)
Mye mer som er viktig, men disse gjorde at jeg ikke var fastbundet til babyen helle dagen, altså at jeg kunne rydde litt hee å der av og til når vi gikk hjemme eller lettere kunne lage meg mat:p

En god drikkeflaske er kjempeviktig. Jeg ble utrolig tørst hver gang jeg ammet, så vannflasken var aldri langt unna. Samme gjelder på føden. En god vannflaske man kan drikke av i ulike posisjoner.

Jeg sverger til Imsdal [emoji38] enkel å åpne, må bare byttes ut innimellom ;)

Jeg sverger til Imsdal [emoji38] enkel å åpne, må bare byttes ut innimellom ;)

Enkel å åpne + lav egenvekt er store fordeler
…men jeg foretrekker større flasker med mulighet for å putte nedi isbiter. Veldig glad i camelback som i tillegg har sugerør så man kan drikke uten å løfte flasken så høyt, samt mulighet til å hekte flasken på krok på vognen (har kaffekopp i holderen).

Faktisk bæresjal! tok litt tid før jeg skjønte hvordan jeg skulle knyte det og turte å ha babyen i det. Men når jeg først fikk det til så vart det gull verdt med en baby med vondt i magen som ville bli båret og bysset. Endelig to hender fri, og babyen sluttet å gråte så fort hun kom i sjalet. Men samtidig vet jeg om mange som har kjøpt det og aldri brukt det fordi de syntes det var vanskelig. Så det er veldig individuelt da!

Enig ang. Brystpumpe, litt fordi det også kan være veldig greit å ha en skvett stående så du får skylt ut balsamen og har mulighet til å sove litt uforstyrret når du skulle trenge det. Syntes også det var kjekt med et nest så jeg kunne ha han sovende i sofaen. Bilstol så klart. Og noe som lindrer såre nipler godt er multimam kompresser, så de skal jeg ha et parr esker av med på barsel. Jeg ser også nå at jeg burde hatt BBhugme forrige gang på barsel også, hadde en baby som ikke ville sove i den kassen, så da hadde det vært veldig godt å hatt den innenfor sengehesten, for babyen er jo så liten at den kunne falt gjennom sprekkene i den. Og vi kunne nok ikke klart oss uten babycall

Til den første tida utenom det helt opplagte: bæretøy, babynest, vippestol, ammepute, ammeinnlegg (engangs og ull), gulpekluter, leppomade, purelan, brystpumpe, smokker, olje

Bortsett fra det man må ha, så brukte jeg babynest, babygym og bæresele mye. Vippestol ble svært lite brukt her og brukte også den elektriske brystpumpen lite. Slet mye med brystbetennelser og synes jeg fikk tømt brystet best på egenhånd. Og det trengs en drøss med gulpekluter [emoji4]

Elsket triptrapstolen sitt babysete. Fikk jeg frøkna opp i min høyde når jeg holdt med med ting og under måltid. ( når hu var litt større da )

Eller, vippsestol, matte, babygym. Moseskurven ble brukt hele tiden, og ei god ammepute. ☺️ Gulpekluter, badekar med nyfødt «innlegg».

Babycall var en liv redder. (Så våknet hun ikke av storebror da han var hjemme og hun kunne sove i sengen sin)
Saueskinn teppe
Vugge i stuen
Brystpumpe
Bryst salve for såre brystvorter
Saltvann og nese renser
Gulpekluter
Pysjamas med glidelås til baby (hun brukte nesten bare det i starten)
Sovepose med hull til armene

(Hun hatet: ammeputer, vogn, vippestol, tåteflaske,smokk og dyne.)

Babycall var en liv redder. (Så våknet hun ikke av storebror da han var hjemme og hun kunne sove i sengen sin)
Saueskinn teppe
Vugge i stuen
Brystpumpe
Bryst salve for såre brystvorter
Saltvann og nese renser
Gulpekluter
Pysjamas med glidelås til baby (hun brukte nesten bare det i starten)
Sovepose med hull til armene

(Hun hatet: ammeputer, vogn, vippestol, tåteflaske,smokk og dyne.)

Mye av det samme på «hat-listen» til vår lille. Ammepute, vogn, vippestol, tåteflaske og dyne var definitivt uting. Smokk var imidlertid en storfavoritt. Gulpekluter trengte vi veldig lite av, og ikke en eneste siklesmekke. Neserenser trengte vi heller ikke noen gang. Babygymen stod til pynt, og ble kun brukt når andre babyer var på besøk.
Barn er så forskjellige. Denne gangen håper jeg å få brukt både vippestol og babygym masse.

Det er ikke bare utstyr man trenger, også greit å sikre seg nyttig kunnskap.
Et tips/råd er å utnytte ekspertisen på barsel så mye som mulig. Jeg ville veldig gjerne få til ammingen. Har en søster som slet veldig, så det gjorde meg ekstra usikker. Hun forsøkte virkelig, men det var vanskelig. Derfor valgte jeg å ligge på barsel, ikke sykehushotell. Mindre privatliv, mer oppfølging. Så ba jeg alle pleierene som kom innom om å hjelpe meg, se på teknikken og vise meg noen triks. Da jeg dro hjem følte jeg meg trygg, vesla hadde begynt å få god teknikk, og vi hadde fem-seks ammestillinger å veksle mellom. Utrolig deilig å kunne variere, og ikke minst kunne amme liggende.

Hvis jeg skal tenke på hva som var helt nødvendig for oss, og ikke bare "kjekt-å-ha" må det bli (i tillegg til klær og bleier selvfølgelig):

- Bilstol
- Bæretøy
- CozyFix ammepute
- Ammeinnlegg

Babynest, manuell pumpe, vogn var "kjekt å ha", men for oss ikke nødvendig.

Seng kunne vi spart oss for. :hilarious: Har også hauger av småtteri som smokker (tok ingen av dem...), ørten salver for ømme brystvorter (ingen hjalp), brystskjold (hjalp ikke), ullinnlegg, paracet (ungen la mye på seg i vekt, så når han til slutt trengte Paracet måtte vi uansett kjøpe for større barn/vekt), nesesuger, vippestol (brukte den innimellom, men ikke nok til å forsvare prisen - dette var en gave).

Men med nestemann kan det jo snu helt, så man vet jo aldri hva man trenger på forhånd. Lurt å vente med alt man ikke vet at man virkelig vil ha, eller ting man kanskje trenger i hui og hast hvis man bor langt unna apotek.

Hvis jeg skal tenke på hva som var helt nødvendig for oss, og ikke bare "kjekt-å-ha" må det bli (i tillegg til klær og bleier selvfølgelig):

- Bilstol
- Bæretøy
- CozyFix ammepute
- Ammeinnlegg

Babynest, manuell pumpe, vogn var "kjekt å ha", men for oss ikke nødvendig.

Seng kunne vi spart oss for. :hilarious: Har også hauger av småtteri som smokker (tok ingen av dem...), ørten salver for ømme brystvorter (ingen hjalp), brystskjold (hjalp ikke), ullinnlegg, paracet (ungen la mye på seg i vekt, så når han til slutt trengte Paracet måtte vi uansett kjøpe for større barn/vekt), nesesuger, vippestol (brukte den innimellom, men ikke nok til å forsvare prisen - dette var en gave).

Men med nestemann kan det jo snu helt, så man vet jo aldri hva man trenger på forhånd. Lurt å vente med alt man ikke vet at man virkelig vil ha, eller ting man kanskje trenger i hui og hast hvis man bor langt unna apotek.

Paracet vil jeg si er kjekt å ha i hus. Plutselig kommer feberen, og da har man ikke veldig lyst å kaste seg i bilen for å dra på apoteket. Vi hadde første feber da hun var tre måneder, og hun passerte ikke 6 kg før hun var fem måneder. Går også an å gi 2 x 60mg om man ikke har 125mg.

Paracet vil jeg si er kjekt å ha i hus. Plutselig kommer feberen, og da har man ikke veldig lyst å kaste seg i bilen for å dra på apoteket. Vi hadde første feber da hun var tre måneder, og hun passerte ikke 6 kg før hun var fem måneder. Går også an å gi 2 x 60mg om man ikke har 125mg.

Vi kommer ikke til å kjøpe inn Paracet nå for maibabyen. Vi bor ikke langt unna et vaktapotek hvis det skulle bli nødvendig. Derfor jeg sier det er noe hver enkelt må vurdere utifra tilgjengelighet. :)

Back
Topp