Nødvendig utstyr

Sånn :)
1cbaf690d0aa2b9086e70bbca4829ac5.jpg
 
Ok, fikk ikke lasta opp bilde. Men i allefall:

Seng
Madrass
Dyne
Sengetøy
Babycall
Uro
Babyteppe
Lammeskinn
Babynest
Stellebord
Bleier
Våtservietter
Tørrservietter
Stellematte
Badebalje
Termometer
Baseolje

Barnevogn
Vognpose
Bilstol
Bæresjal
Stellebag
Vippestol
Tripptrapp + sete
Babygym

Ammepute
Flasker
Smokk
Pumpe
Ammeinnlegg i ull +engangs
Skjold
Sterilisator til flasker
Morsmelkerstatning
Gulpekluter
Klær
 
Var mye der jeg syns var unødvendig og ikke fikk bruk for til første. Men alle har forskjellig behov. Jeg tenker det er lurt å ha det mest nødvendige, resten kjøper man ved behov.
 
Hahaha, sleit med å laste opp bilder og endte med å spamme ned Min egen tråd :)
Mye av dette er sånn som ikke haster veldig, som vippestol og babygym, men mamma er hos søstra mi nå, så hun skal ta med seg litt utstyr derfra når hun kommer hjem :)
 
Var mye der jeg syns var unødvendig og ikke fikk bruk for til første. Men alle har forskjellig behov. Jeg tenker det er lurt å ha det mest nødvendige, resten kjøper man ved behov.

Ja, jeg hadde ikke alt dette til de to første, men helt greit når man kan låne :) f.eks har jeg alltid kokt flasker, men merka at det var plagsomt praktisk å sterilisere flaskene i mikroen :)
 
Ja, jeg hadde ikke alt dette til de to første, men helt greit når man kan låne :) f.eks har jeg alltid kokt flasker, men merka at det var plagsomt praktisk å sterilisere flaskene i mikroen :)
Ok. Har ikke sterilisert en eneste flaske jeg. Og babynest brukte vi ikke, selv om vi fikk låne. Vippestol var heller ikke nødvendig, hadde bare ei ekstra stellematte på badet å ha på gulvet når jeg dusja, så fikk hun trene med å ligge på magen. Hun likte best å ligge flatt, så vippestol hadde ikke funka. Men alle har jo forskjellig behov som sagt. Jeg bare tenkte den lista di hadde fått meg stressa sist, og nå er jeg så avslappa at jeg tenker litt at alt går seg til, og at man ikke må ha alt man tror man kanskje kan trenge. Ammeinnlegg i ull var f.eks helt unødvendig på meg, for jeg var ikke noe frysepinne der, så de solgte jeg. Men brystpumpe var helt gull, for vi fikk overproduksjon. Hadde ikke klart meg uten den. :)
 
Nei, jeg har jo babynest som jeg lagde sist selv, og slikt fra før, så det kjøper jeg ikke :) men vi skal bruke risa rosa vognposen igjen og det gleder jeg meg til :) fikk den i gave til forrige, og den var bare såååå deilig :D
Ok. Har ikke sterilisert en eneste flaske jeg. Og babynest brukte vi ikke, selv om vi fikk låne. Vippestol var heller ikke nødvendig, hadde bare ei ekstra stellematte på badet å ha på gulvet når jeg dusja, så fikk hun trene med å ligge på magen. Hun likte best å ligge flatt, så vippestol hadde ikke funka. Men alle har jo forskjellig behov som sagt. Jeg bare tenkte den lista di hadde fått meg stressa sist, og nå er jeg så avslappa at jeg tenker litt at alt går seg til, og at man ikke må ha alt man tror man kanskje kan trenge. Ammeinnlegg i ull var f.eks helt unødvendig på meg, for jeg var ikke noe frysepinne der, så de solgte jeg. Men brystpumpe var helt gull, for vi fikk overproduksjon. Hadde ikke klart meg uten den. :)
 
Jeg tenker vente litt med innkjøp. Nå har vi en på halvannet så mye av utstyret har vi allerede. Slapp heldigvis unna de største kostnadene sist også da vi arvet/fikk låne masse.

Min liste over hva som bør være på plass før ungen kommer:
  • bæretøy til nyfødt,
  • vogn,
  • bilstol (hvis dere skal kjøre hjem fra sykehuset, selv brukte vi det ikke før etter to måneder),
  • gulpekluter,
  • bleier,
  • tørrservietter,
  • ammeinnlegg,
  • smokk
  • klær (bodyer, bukser, sokker, pysj og luer)
  • dyne med dynetrekk
  • seng med madrass og laken (selv om nummer en her kun sov i vogn, bæretøy og vår seng de første månedene :rolleyes:)
  • stellematte og stelleplass
Ting vi opplevde det var kjekt å ha etterhvert:
  • tripp-trapp med newborn seat
  • lekegrind med babygym
  • pumpe, sterilisator og flasker
  • babycall
Ting vi aldri brukte:
  • vippestol
  • ammepute (aldri prøvd, måtte amme liggende de første uken grunnet fødselsskader )
  • babynest (igjen, aldri prøvd, kanskje det hadde vært en suksess?)
  • badebalje (badet i vasken fem til han var stor nok til badekaret :p)
Ellers slår jeg et slag for å arve det som arves kan. Kjøpte ikke et klesplagg til lille før i størrelse 68 og da kun fordi det var såååå søtt :hilarious:
 
Ok, fikk ikke lasta opp bilde. Men i allefall:

Seng
Madrass
Dyne
Sengetøy
Babycall
Uro
Babyteppe
Lammeskinn
Babynest
Stellebord
Bleier
Våtservietter
Tørrservietter
Stellematte
Badebalje
Termometer
Baseolje

Barnevogn
Vognpose
Bilstol
Bæresjal
Stellebag
Vippestol
Tripptrapp + sete
Babygym

Ammepute
Flasker
Smokk
Pumpe
Ammeinnlegg i ull +engangs
Skjold
Sterilisator til flasker
Morsmelkerstatning
Gulpekluter
Klær


Som sakt her tidligere, mye av dette kan du ta etterhvert. Når det kommer til amming så er det eneste du trenger med en gang ullinnlegg. Evt også engangs til å legge utenpå ullinnleggene om du lekker. Ellers kan alt annet vente. Greit med noe flaske og sånt etterhvert, men du vet ikke hvilken type barnet ditt trenger/vil ha så da er det ikke vits å kjøpe for mye av dette. Sterilisator er ikke vits å bruke penger på, er bare å koke. Brystskjold trenger du ikke kjøpe heller hvis du ikke allerede vet at du trenger det fra tidligere erfaring. Er bare dumt å bruke hvis du ikke trenger det. Morsmelkerstatning trenger du heller ikke om du får til normal amming, så vent. Ellers er jo mye på lista kjekt å ha, men mye som du ikke trenger med en gang. Kan tipse om inotyol salve (nesten som sinksalve, bare bedre) for såre stumper, greit å ha i bakhånd. Nesesuger for tett nese og saltvann er også Ok å ha, men ikke et must rett etter fødsel. Tisselaken til senga er også kjekt å ha. Og så må du ikke glemme de tingene du trenger til etter fødsel og i fødebagen da. (Ammeklær, ammebh, bind, osv) :)
 
Som sakt her tidligere, mye av dette kan du ta etterhvert. Når det kommer til amming så er det eneste du trenger med en gang ullinnlegg. Evt også engangs til å legge utenpå ullinnleggene om du lekker. Ellers kan alt annet vente. Greit med noe flaske og sånt etterhvert, men du vet ikke hvilken type barnet ditt trenger/vil ha så da er det ikke vits å kjøpe for mye av dette. Sterilisator er ikke vits å bruke penger på, er bare å koke. Brystskjold trenger du ikke kjøpe heller hvis du ikke allerede vet at du trenger det fra tidligere erfaring. Er bare dumt å bruke hvis du ikke trenger det. Morsmelkerstatning trenger du heller ikke om du får til normal amming, så vent. Ellers er jo mye på lista kjekt å ha, men mye som du ikke trenger med en gang. Kan tipse om inotyol salve (nesten som sinksalve, bare bedre) for såre stumper, greit å ha i bakhånd. Nesesuger for tett nese og saltvann er også Ok å ha, men ikke et must rett etter fødsel. Tisselaken til senga er også kjekt å ha. Og så må du ikke glemme de tingene du trenger til etter fødsel og i fødebagen da. (Ammeklær, ammebh, bind, osv) :)

Leser nå at dette ikke er ditt første barn, så da ble mye i min tekst litt overflødig informasjon. :oops::p
 
Haha, det går fint, kan være greit for andre å vite også [emoji4]
Leser nå at dette ikke er ditt første barn, så da ble mye i min tekst litt overflødig informasjon. :oops::p


Men akkurat morsmelkerstatning vil jeg ha i hus før vi kommer hjem uansett, for sist gang hadde jeg ikke i hus da ammingen gikk galt, så ungen var sulten og jeg var sjuk [emoji28]
 
Synes du har fått med deg mye fint på list, ser ikke noe umiddelbart som mangler
Erfaringsmessig kjøpte jeg alt for mye utstyr sist, men til gjengjeld hadde vi ikke det vi egentlig trengte.. er så vanskelig å forutse hva man trenger. Heldigvis er butikkene som regel ganske tilgjengelig og posten ganske rask om man skulle mangle noe.
De første ukene var det kun noen klær, ammeinnlegg, gulpekluter, tørre wipes og bleier som ble brukt her i hus. Også bilstol da.
 
ser flere skriver at babynest og vippestol ikke var noe de hadde nytte av! her er det helt motsatt :P vi hadde vippestol i nesten hvert rom og babynest var et must for å få han til å sove bort (utenom i vogna) :D
 
Back
Topp