Nødvendig med ammepute?

Jorple

Andre møte med forumet
Jeg er førstegangsgravid og har vel egentlig ganske så lite peiling på hva man trenger og ikke trenger av utstyr til den lille, bortsett fra sånne helt åpenbare ting. Vet at det er flere her inne som har barn fra før, og jeg tenker at mye utstyr som det reklameres for er kanskje i bunn og grunn nokså "unødvendig".??
Jeg har vurdert om jeg bør anskaffe meg ammepute. Den ser jo veldig ergonomisk riktig ut, for både baby og meg selv, men så har jeg jo plenty med vanlige sofaputer også da :P
Det er jo et flust av ting, klær og utstyr å bruke penger på, men hva er rett og slett ikke verdt pengene, syns dere? :)

Jeg mener at noen ting, som feks ammepute kan man fint kjøpe når babyen er kommet å man ser behovet. Noen er helt avhenning andre klarer seg bedre uten :) jeg har en ammepute, å skal bruke den til jeg ser at ammingen går denne gangen, før jeg vil kjøpe denne super dyre som er så pop nå.

Jeg er førstegangsgravid og har vel egentlig ganske så lite peiling på hva man trenger og ikke trenger av utstyr til den lille, bortsett fra sånne helt åpenbare ting. Vet at det er flere her inne som har barn fra før, og jeg tenker at mye utstyr som det reklameres for er kanskje i bunn og grunn nokså "unødvendig".??
Jeg har vurdert om jeg bør anskaffe meg ammepute. Den ser jo veldig ergonomisk riktig ut, for både baby og meg selv, men så har jeg jo plenty med vanlige sofaputer også da :p
Det er jo et flust av ting, klær og utstyr å bruke penger på, men hva er rett og slett ikke verdt pengene, syns dere? :)
Sniker litt fra marsforumet: jeg fikk en ammepute i babyshower da jeg var gravid første gang, men syntes aldri den var noe særlig god (følte at babyen skled ned i sprekken mellom puten og magen min), så jeg endte opp med å bare bruke vanlige sofaputer. Jeg er derfor helt enig med hun over her i at det er bedre å vente til etter at babyen er født med å kjøpe en ammepute, da kan du evaluere om du virkelig trenger den, og du kan prøve ulike puter for å finne ut hvilken du liker best.

Ganske mye en kan vente med å kjøpe, for alle har ulike behov. Jeg kjøpte kun basis ting sist som seng, vogn, stellebord, bilstol og noe klær før han ble født. Resten kjøpte jeg etterhvert, da det ble et behov. Det er som du sier, reklameres veldig om at du burde kjøpe, men så bruker man ikke halvparten. Butikken ønsker jo å selge mest mulig...

Jeg arvet en ammepute, og brukte den ganske mye i begynnelsen. Følte den bare ble i veien tilslutt. Så det kan man fint vente med å kjøpe

Jeg arvet en ammepute, men hadde jeg ikke fått arvet hadde jeg klart meg fint uten. Syns den var fin å ha de første mnd da :)

Skal dere ha ammepute, og vil unngå problemet med at babyen sklir mellom deg og puta, er det eneste jeg vil anbefale Cozyfix. Eneste som har fungert for oss, og vi har brukt den mye. Nå hadde vi med oss ei på 2000 gram hjem, slik at det å amme henne i armkroken var ikke noe godt alternativ, men vi har brukt denne frem til nå, og bruker den enda :-) Hun er nå 5 mnd og 5,5 kg. Bare et tips til dere som vurderer.

Vedlegg

• 1469007481898.jpg
    1469007481898.jpg
    39,6 KB · Visninger: 47
Jeg kjøpte en dyr ammepute da jeg gikk gravid sist. Så kom babyen og vi fikk overhode ikke til amminga. Den ble derfor fint lite brukt til amming. Men jeg brukte den mye underveis i svangerskapet som pute til meg selv mellom føttene og magen. Så helt bortkastet var det ikke. Men jeg vil nok anbefale å vente med den til behovet melder seg.

Elsker ammeputen min. Jeg fikk den før fødselen, og brukte den som sånn pute som er populært nå. Etter fødsel var det aller best å amme sittende med den puten <3

Skal dere ha ammepute, og vil unngå problemet med at babyen sklir mellom deg og puta, er det eneste jeg vil anbefale Cozyfix. Eneste som har fungert for oss, og vi har brukt den mye. Nå hadde vi med oss ei på 2000 gram hjem, slik at det å amme henne i armkroken var ikke noe godt alternativ, men vi har brukt denne frem til nå, og bruker den enda :-) Hun er nå 5 mnd og 5,5 kg. Bare et tips til dere som vurderer.

Haha, det problemet hadde aldri vi, men så var min baby 4,5 kg da :p

Kan jo være like greit å vente å se om du får behovet? Noen får jo ikke til å amme, og det går line greit å bruke mange sofaputer, jeg brukte begge deler. Men du kan fint prøve deg frem med sofaputer til å begynne med, du merker det raskt i skuldrene om du trenger en ammepute ;)

Brukte aldri noe sont sist..

Jeg slet veldig med ammingen med førstemann og prøvde alle mulige ammestillinger og pakka med inn med masse puter opp under armene for å få hod nok støtte, men jeg følte ungen bare skled ned i mellom og det ble enda mer frustrerende. Fikk så prøve en super ammepute på barsel, som man kan klipse fast rundt livet og er fast og god. Jeg forelsket meg helt i denne og endte opp med å kjøpe en selv på babyshop :happy: Skal bruke denne denne gangen oxo ;)

Jeg anbefaler også denne! Jeg hadde en annen i begynnelsen med førstemann, den var fylt med isoporkuler (à la saccosekk) og bare skled unna. Cozyfixen er fastere og festes rundt livet med belte så den holder seg på plass. Koster mer, men for meg var den verdt det! (Fant den forresten rimelig på finn.no.) Bare vær obs på at hvis du er veldig kort i livet, kan den føles for høy. Men vent og se til etter fødsel så du vet om du trenger den ☺

Back
Topp