Næringsrik mat

Duffoffmm

Andre møte med forumet
Hei! 7+3 i dag, jeg sliter veldig med å få i meg næringsrik mat om dagen. Mye brød & ost, Horn & smeltet ost, pasta med ost osv
Ønsker jo å spise mat med gode næringsstoffer men blir ofte dårlig av mye middagslukt o.l.

Har dere noen forslag til gode enkle middager som ikke lukter for mye?

Hei! 7+3 i dag, jeg sliter veldig med å få i meg næringsrik mat om dagen. Mye brød & ost, Horn & smeltet ost, pasta med ost osv
Ønsker jo å spise mat med gode næringsstoffer men blir ofte dårlig av mye middagslukt o.l.

Bruk fullkornspasta, spis grønnsaker med dip etterpå?
Salat med kald kylling?
Avokado
Cottage cheese

https://helse-stavanger.no/avdeling...ksjon-for-klinisk-ernering/kostrad-ved-kvalme

Akkuratt samme her. Jeg klarer ikke middagsmat om dagen, så går mye i enkel pasta uten saus, frossenpizza som er blitt kald, rundtstykker eller loff med ost, eller nudler :wacky: Eneste næringsrike jeg får i meg er frukt (kiwi, klementiner og grønne sure epler syntes jeg lindrer om man er uvel/kvalm).
Prøvde meg på smoothie i dag til frokost og det smakte faktisk. Lagde den litt syrlig. Har bare tenkt at kostholdet får være litt ensidig de neste ukene, håper det løsner rundt uke 12-14..

Ulike poke bowls? :) Det lukter ikke så mye ettersom det er kaldt.

Jeg spiser en del knaskegulrøtter og epler, det er jo en del vitaminer i de to. Eller smoothie og yoghurt. Middag klarer jeg nesten ikke, men tenker det avtar etterhvert, og enn så lenge så overlever jeg:p

Hvis utgangspunktet er at du spiser en del grovt brød med gulost og kanskje litt paprika på, så tenker jeg at det slett ikke er så ille. En trenger selvsagt mer enn bare dette, men det dekker en god del næringsstoffer.

Selv er jeg glad i norske epler, som det begynner å bli mye av i butikkene nå, også drikker jeg en del melk. Salat med kylling og fetaost, oliven etc faller også veldig i smak her i huset. Dette var litt dårlig svar når du ber om middagstips - men forskjellige salater med rent kjøtt er jo et alternativ. Ellers synes jeg ikke du skal bekymre deg - og det er ikke sånn at en egentlig trenger middag hver dag eller hver uke. Hvis en bare får til å få i seg litt grønnsaker og i tillegg fisk, kjøtt, meieriprodukter (som ost) og grove kornprodukter, så får en i seg veldig mye bra.

Det å skjære opp grønnsaker og småspise på disse og litt nøtter mellom måltidene kan også være en fin måte å få i seg mer næring uten store middager.

Last edited:
Back
Topp