Nårti kan barnefaren ta ut Foreldrepengene??

slhallt

Flørter med forumet
Kan han ta ut pengene etter jeg har født? Så må jeg jobbe først og kan ta de pengene ut når hannes penger er gått ut??

Hvor lang tid og uker må det ha gått før han kan ta ut foreldre penger??????

Mor må ta de 6 første ukene etter fødsel. Etter dette kan far ta sin del hvis han ønsker men da får ikke du foreldrepenger og må enten ta ulønnet permisjon, ferie eller tilbake i arbeid.

Du må ta 3 uker før og 6 uker etter fødsel, far kan ta foreldrepenger fra uke 7, men det krever at mor er i godkjent aktivitet (med mindre det er fedrekvote, men jeg tror ikke man får utsette foreldrepengene hvis man ikke skal i godkjent aktivitet heller)..

Så resten av foreldre pengene får faren??
Da får jeg bare 6 uker penger?
Nei fra 1. Juli vil foreldrepengene bli fordelt slik: 14 uker til far og 14 uker til mor. De resterende ukene(varierer om du velger 80% eller 100%) kan mor og far fordele som de vil. Dette kan du lese på Nav sine sider under familie og foreldrepenger ved fødsel:)

Men som nevnt over så må mor ta de første tre ukene før fødsel og 6 uker etter. Etter dette kan dere selv velge.

Så når jeg har brukt de 3 første ukene før fødsel og 6 uker etter fødsel, så har jeg 5 uker igjen av foreldre penger, etter far har brukt sine 14 uker??
Vis han vil ha foreldre pengene etter 6 ukene mine etter fødselen, og velger pengene i uke 7? Så har jeg 5 uker igjen med barnet hjeme??

Så når jeg har brukt de 3 første ukene før fødsel og 6 uker etter fødsel, så har jeg 5 uker igjen av foreldre penger, etter far har brukt sine 14 uker??
Vis han vil ha foreldre pengene etter 6 ukene mine etter fødselen, og velger pengene i uke 7? Så har jeg 5 uker igjen med barnet hjeme??

Nei i hovedgrunnen er det mor som vell har 14 uker + de resterende og så er pappa kvoten på 14 uker. Hvis han skal ta størstedelen av permisjonen må dette begrunnes. Total blir det 49 eller 59 uker til sammen etter 1. Juli. Men du må jo søke om foreldrepenger. Og så må far søke om sin del. Dere kan bare ikke har permisjon samtidig.

Back
Topp