Når..

lillemor2012

Elsker forumet
Når syns dere med eldre barn er den beste alderen å starte i barnehagen?For barnet:-) (da tenker jeg ikke lønn,jobb etc)

Eldste jenta vår startet når hun var 2 år og 4 mnd.Hun kunne sikkert startet når hun var 18 mnd,men merker jo at hun blir mye mer moden på mange områder nå så glad jeg ventet:-)

Storebror var 1,5 år da han begynte og han gled rett inn. Merket på slutten, før han begynte i barnehage, at han trengte mer enn jeg kunne gi (hjalp ikke å være gravid og trøtt heller).

Så for oss var det en perfekt tid å starte i bhg på. Frøkna er litt eldre når hun begynner, og jeg satser på at det går like bra :-)

Største jenta her var 1,5 og det gikk veldig bra. Hun var klar for det da. :)

Storesøster startet i bhg da hun var 18 mnd. Perfekt alder syns jeg :)

Syns 1,5 - 2 år er fin alder til å begynne i barnehage:) Eldste var 2 år og mellomste var 1,5 år da de begynte.

Så glad jeg blir av å se dette! Bolla mi er halvannet når hun starter i barnehage, håper hun synes det blir kjekt!

Mi var 10 mndr og det gikk veldig bra.

Storebror var 15 mnd og hadde absolutt behov for å aktiviseres sammen med andre barn. Kommer helt an på barnet tenker jeg

Av erfaring 1,5-2 år =)

Storebror var 14 måneder og hadde det vært særlig senere hadde det nok ikke gått særlig bra. På den alderen brydde han seg ikke om noe og vi kunne fint forlate han hvor som helst, noen måneder senere ble han kjempe sjenert for nye steder.

Men tenker dere at mellom 2,og 3 år e litt seint da? Jeg syns det er veldig greit nå som vi kan snakke om barnehagen å hun forstår det.Vi er vokst opp med mammer som har vært hjemme til vi var ferdige på barneskolen,føltes veldig trygt.Ønsker mine barn skal ha det på samme måte men i dag forventes det jo at mor også må jobbe! mine kommer ikke til å gå full uke på flere år,men ser at to-tre dager er helt greit.Mini blir vi ksnskje å vente til tre års alder

Men tenker dere at mellom 2,og 3 år e litt seint da? Jeg syns det er veldig greit nå som vi kan snakke om barnehagen å hun forstår det.Vi er vokst opp med mammer som har vært hjemme til vi var ferdige på barneskolen,føltes veldig trygt.Ønsker mine barn skal ha det på samme måte men i dag forventes det jo at mor også må jobbe! mine kommer ikke til å gå full uke på flere år,men ser at to-tre dager er helt greit.Mini blir vi ksnskje å vente til tre års alder
Jeg skulle ønske jeg kunne være hjemme. Men uansett hadde det ikke blitt det samme fordi alle andre barn er i bhg. Før når alle barn var hjemme så lekte de sammen "i gata". Søskenflokken var gjerne litt større "før i tiden" også. Så det går liksom ikke an å sammenligne. Skulle jeg vært hjemme måtte jeg vært dagmamma. Ingen slipper ungene sine ut for å leke sammen når de er under 3 år uansett, så da må man liksom kjenne noen andre som også er hjemme og avtale. Da blir det uansett ikke mange barn sammen.

Jeg jobber i bhg og det er veldig individuelt hva som er best tid å starte på. Det kommer an på barnet, men også i stor grad foreldrene.

Storebror var 14 måneder og hadde det vært særlig senere hadde det nok ikke gått særlig bra. På den alderen brydde han seg ikke om noe og vi kunne fint forlate han hvor som helst, noen måneder senere ble han kjempe sjenert for nye steder.
Ja tilvenningen er gjerne mye lettere når barna er mindre:) Jeg har svart ut fra erfaring med egne barn som ts spurte om og mine har ikke vært klare så tidlig pga sen mattilvenning.

Jeg skulle ønske jeg kunne være hjemme. Men uansett hadde det ikke blitt det samme fordi alle andre barn er i bhg. Før når alle barn var hjemme så lekte de sammen "i gata". Søskenflokken var gjerne litt større "før i tiden" også. Så det går liksom ikke an å sammenligne. Skulle jeg vært hjemme måtte jeg vært dagmamma. Ingen slipper ungene sine ut for å leke sammen når de er under 3 år uansett, så da må man liksom kjenne noen andre som også er hjemme og avtale. Da blir det uansett ikke mange barn sammen.

Jeg jobber i bhg og det er veldig individuelt hva som er best tid å starte på. Det kommer an på barnet, men også i stor grad foreldrene.

Ja,de aller fleste er i barnehagen det merkest:-) men min erfaring er at barn under tre år ei heller er like avhengig av å leke med andre barn.De er bare tilstede sammen:-)

Det er vel individuelt ja.Jeg kommer nok til å være hjemme med mini til hun er ca 3 mye grunnet at hun er ofte sjuk.strammere budsjett,og mindre av "fancy" ting,

Mrs Lutz skriver det jeg tenker. :)

Jeg ville gjerne hatt henne hjemme til hun er 2,5 år, altså august 2016.
Med mulighet til å gå i åpen barnehage to dager i uka kan hun jo få sosialisert seg med andre barn.
Men det blir nok fra august 2015. Håper jeg kan ha henne 60 eller 80 % i barnehagen.

Last edited:
Ja,de aller fleste er i barnehagen det merkest:-) men min erfaring er at barn under tre år ei heller er like avhengig av å leke med andre barn.De er bare tilstede sammen:-)

Det er vel individuelt ja.Jeg kommer nok til å være hjemme med mini til hun er ca 3 mye grunnet at hun er ofte sjuk.strammere budsjett,og mindre av "fancy" ting,
Paralelllek er opp til 2 år, samlek begynner i 2-3 års alderen. Det er store forskjeller da. Har sett toåringer knytte tette vennskapsbånd, selv om de fleste ikke gjør det før de er 3. I tillegg er det mye samspill og sosial trening. Så den er jeg ikke helt enig i. Det er bare fint å være mer sammen med foreldre, men samvær med andre barn er det mange fordeler av. Så jeg ville aldri vært hjemme med mine til de var over tre år uten gjevnlig lek med andre barn. Men med åpen barnehage og venner med barn så hadde jeg gjerne vært hjemme :)

Last edited:
Back
Topp