Når var dere hos legen første gang?

lattermild

Forelsket i forumet
Har akkurat snakket med legekontoret og fikk beskjed om at hvis det ikke var noe spesiellt (galt) så skulle ikke første kontroll være før ved 8 uker... Har derfor fått time først 30. mai - og det føles veeeeeeeldig lenge til [&:]

På den annen side føler jeg jo at alt jeg vil er at legen skal fortelle meg at jeg ikke drømmer og si "så, så, det går nok bra", så jeg forstår forsåvidt at det kanskje ikke er det hun er der for, først og fremst, og at det er viktigere at folk som er syke får time *lol*

Men jeg lurer jo litt på om det er forskjellig praksis fra sted til sted...?

det er vanlig å komme inn til første kontroll rundt uke 10-12 tror jeg, så du er tidlig ute. Jeg fikk også komme inn tidlig, så jeg var i uke 7. Vær glad for at du har fått time så tidlig (og husk at om du får tidligere blir det veeeldig lenge til neste som kanskje ikke er før i uke 14 eller noe...)

Denn gangen var jeg første gang i uke 5. Det var egentilg ingen vits for de tar ingen prøver (for tidlig for resultater), men jeg fikk se på ultralyd at livmoren hadde begynt å vokse og det var godt å se at jeg virkelig var gravid!

jeg ble aldri sjekket om jeg var gravid... de tok det som en selvfølge, for hjemmetester er like sikre som testene hos legen... og jeg hadde tatt 4 positive hjemme. blodprøvene jeg tok var for å sjekke for diverse sykdommer etc.

Jeg var på første kontroll i uke 6, da tok legen alle blodprøver.
Jeg skal ikke på kontroll før etter ultralyden som var 13 uker etterpå, det var altfor lenge syntes jeg. Jeg bestilte time i uke 12 og sa jeg ville høre hjertelyden, ville vite om det var noe der. Og det var det jammen[:)]

Da er det vel bare meg som er utålmodig, da [;)]

Jeg får smøre meg med tålmodighet (får man det på apoteket, mon tro?) og prøve å begynne å tro at det er sant uten hjelp i mellomtiden...

Legen min sa at det ikke var vitsi å komme før uke 12 han. Jeg tror jeg var 11 uker første gang jeg var der[;)]

var hos legen i dag jeg [:D]
vet at det er litt tidlig men følte som deg, at jeg bare ville høre at alt er okey.
tok ingen prøver idag, men snakket endel og fikk mye info...
samboern syntes nok dette var bra tror jeg...

Med nr. 1 og 2 var jeg på første kontroll i uke 9. Og nå med nr. 3 var jeg i uke 10.
Er vanlig å gå til første kontroll i uke 10-14.

var i uke 10 første gang, men de sa at det eg. ikke var vanlig å komme til kontroll første gang før i uke 12..

Når jeg sjønte jeg var gravid, så drygde jeg alt i det lengste jeg... tok en test ca 2 uker etterpå, selv om jeg visste det. Utsatte å ringe legen, var der inne i uke 10, ultralyd i uke 11, ble da skuffa for jeg trodde jeg var mye lengere på vei[;)]

Syntes de første 4 mnd går så tregt i svangerskapet, så derfor jeg prøvde å dryge alt lengst mulig, men ser nå at jeg i grunnen ikke var så flink...[:D]

første kontroll hadde jeg da jeg var 12 uker på vei... Men var innom legen for å ta graviditets test.. snakka bare litt da etter den ble bekreftet...

Jeg var hos legen første gangen i uke 10, men da var det kun sån info, skrive litt på helsekortet å sån..
Var tilbake i uke 12 for alle de blodprøvene.. Hadde ultralyd i uke 16, første gang hos jordmor i uke 21 å andre kontroll hos legen er i uke 25..
Syns egentli det er litt lite jeg, ihf når man er førstegangsfødende...

ORIGINAL: Maria_10

Jeg var hos legen første gangen i uke 10, men da var det kun sån info, skrive litt på helsekortet å sån..
Var tilbake i uke 12 for alle de blodprøvene.. Hadde ultralyd i uke 16, første gang hos jordmor i uke 21 å andre kontroll hos legen er i uke 25..
Syns egentli det er litt lite jeg, ihf når man er førstegangsfødende...

det synes jeg var litt lite også.. men det er veldig forskjellig fra kommune til kommune. Jeg tror den oppfølgingen du får er den som er lovpålagt - i kommunen her synes jordmor at det er viktig at den gravide føler seg trygg, så de følger den gamle planen. Jeg var hos jordmor i uke 8, lege i uke 12, jordmor for hjertelyd og kontroll i uke 16, ul uke 18, og jeg skal til jordmor igjen i morgen (her er det jordmor som har hovedoppfølgingen av gravide)

ORIGINAL: lenemor

jeg ble aldri sjekket om jeg var gravid... de tok det som en selvfølge, for hjemmetester er like sikre som testene hos legen... og jeg hadde tatt 4 positive hjemme. blodprøvene jeg tok var for å sjekke for diverse sykdommer etc.

Samme med meg.. + at legen bestilte ultralyd i uke 17-19 på sykehuset (standard for alle) og at jeg fikk helsekort for gravide.

Hadde time hos legen første gang i uke 7. Var ikke mye jeg gjorde der, egentlig...han bare snakket litt, målte blodtrykk og sjekket urinen. Skjønner at det føles lenge til, men det er jo ikke mye du skal der uansett.... Kanskje ordne noen papirer, men det gjorde ikke jeg før i uke 11... Legen sjekket heler ikke om jeg virkelig var gravid. Han sa de stoler på testene vi tar selv...

Æ har ikke time t legen før 29 mai å da e æ 10+1, ha virri innom der å levert urinprøve fra før da..

Halloen....
Va og tok blodprøver ca I Uke 8 - 9, Men var på førstegangs kontrollen ca I Uke 12- 13... [:D]

Tok test hos legen i uke 7 (hadde UVI så ba de om å ta den med det samme). Og første time i slutten av uke 9. Blodtrykk, vekt, blodprøver, urinprøver og fylte ut helsekort.

Back
Topp