Når var barnet ditt tørt om natta?

  • Trådstarter Moderator Marte
  • Opprettet
Samtidig som dag på begge to. 2 år og 4 mnd er på eldste og 2 år 8 mnd på yngste. De hadde tørre bleier så bare tok den av...
 
Håper ho er tørr før det ;)
Ja krysser fingrene for det, kan ikke være lett for de ungene som er sengevætere når de er så store at de er bevisste på det selv
 
Å slutte med bleier på dagtid kan læres, og jeg skjønner at man trener på det. Vi gjorde det med sønnen vår også.
Men dette med å presse frem og øve på at barn skal være tørre på natten, lurer jeg fælt på hvor er kommet fra.
Dette er nesten alltid hormonellt betinget og kan ikke læres! Barna må rett og slett utvikle stor nok produksjon av et hormon som senker urinproduksjon når man sover. Dette kan like gjerne være ved 6 årsalderen som når de er 2 år.
Kjipt for barn å måtte våkne våt natt etter natt, når de ikke kan gjøre noe med det.
 
Eldste, sluttet med bleier før han var tre og nattbleien ikke lenge etter.

Så flyttet vi og han begynte å tisse på seg på natta da han var over fire. Det ble først antatt p være flytting og nytt miljø, noe jeg i ettertid innser inkluderte mobbing fra han var 4 til han var.... Tja... Det tok i alle fall midlertidig pause før sommeren og så lenge har vel ikke en pause vart før. Han er 11 nå.

Ved hjelp av alarm fra helsestasjonen ble han tørr i 2. Klasse. Han kunne sikket med fordel hatt bleie noen år. Det virket bare ikke naturlig å ta på ham bleie nesten 2 år etter at han sluttet, for noe vi antok var forbigående. Hadde vi da visst hvor mange ganger vi skulle vaske sengetøy de neste årene hadde vi nok valgt annerledes. Vi hadde alltid en ren dyne, to lag med tisselaken og laken så det var fort gjort å bytte på senga, og konstant ri dyne hengende til tørk over rekkverket i trappa. Vasket 2-3pr uke. I årevis. I ettertid, han burde sikkert fått tilbud om bleie. Men det var jo også en ting å ta på en stor gutt som allerede hadde det vondt pga mobbing.
Heldigvis oppdaget aldri mobberen sengevetingen. Bhg var veldig flink på overnatting så han fikk ha "natttruse", reelt bleie for store barn, som han brukte ved sånne anledninger og bytte uten at noen merket det. Sove hos venner ellers gjorde han ikke før han var 4. Klassing tror jeg.

Mellomste sluttet med bleier like etter hun ble 3 og tok vel nattbleia ikke mange mnd etter. Vi bare sluttet med bleie på natta når de uansett vsr tørt på morgene.

Yngste sluttet med bleier i vår, drøyt 3 år gammel og kunne sluttet natt og dag samme uke, men vi beholdt den på natta over sommerferien pga reising og andres senger. Men brukte den samme bleien mange nettet på rad, de var tørre. Sluttet da vi kom hjem. Ikke et uhell.

Mao. Rundt 3 år, fjerner bleien når de er tørre. Men for eldste skjedde det uheldige omstendigheter og han burde fått det annerledes
 
Last edited:
Back
Topp