Når UL og kontroller?

Kålrot

Flørter med forumet
Aprilspirene 2025
Til hvilken uke bestiller dere privat tidlig ultralyd (for de som ønsker det), og når starter dere opp med svangerskapskontroller?

Jeg har hatt første svangerskapskontroll hos legen, tok blodprøver og fylte ut helsekort.

Vi har time til første ultralyd på mandag, da er jeg 6+5.

Første time hos jordmor i uke 9. :)

Kommer til å drøye så lenge som mulig.
Lurte på å bestille prvat ul til 10+6, og time for blodprøver ca 12+0.

Men kanan bare ringe jordmor for å få henne til å bestille time på sykehuset til TUL? Eller må man ha time for det og møte fysisk opp? Må vel ikke være lege som fikser det?

Kommer til å drøye så lenge som mulig.
Lurte på å bestille prvat ul til 10+6, og time for blodprøver ca 12+0.

Men kanan bare ringe jordmor for å få henne til å bestille time på sykehuset til TUL? Eller må man ha time for det og møte fysisk opp? Må vel ikke være lege som fikser det?
Her jeg bor er det lege som henviser til OTUL.

Til hvilken uke bestiller dere privat tidlig ultralyd (for de som ønsker det), og når starter dere opp med svangerskapskontroller?
De som tilbyr privat ultralyd her, anbefaler å vente til etter 8+0, fordi man ser mer etter det. Jeg har ikke vært på tidlig ultralyd før, så det er sikkert noen andre her som kan anbefale tidspunkt basert på erfaring :)

De som tilbyr privat ultralyd her, anbefaler å vente til etter 8+0, fordi man ser mer etter det. Jeg har ikke vært på tidlig ultralyd før, så det er sikkert noen andre her som kan anbefale tidspunkt basert på erfaring :)
Takk for svar :) egentlig ønsker jeg å vente til rundt uke 9-10, for har hørt at da kan man se babyen, slik du skriver. Samtidig synes jeg det er lenge å vente og er så redd for at noe er galt og da hadde det vert betryggende å høre hjerte, vite at det ikke er utenfor livmor etc rundt uke 6 :confused2

Takk for svar :) egentlig ønsker jeg å vente til rundt uke 9-10, for har hørt at da kan man se babyen, slik du skriver. Samtidig synes jeg det er lenge å vente og er så redd for at noe er galt og da hadde det vert betryggende å høre hjerte, vite at det ikke er utenfor livmor etc rundt uke 6 :confused2
Det skjønner jeg godt <3 Jeg skal selv på en ultralyd i uke 8. Har mistet 2 ganger og begge har skjedd i uke 8 så gyn som utførte utskraping sist anbefalte ultralyd i uke 8 ved ny graviditet. I uke 6 er det vel ikke 100% garanti for å se hjerteslag heller?

Det skjønner jeg godt <3 Jeg skal selv på en ultralyd i uke 8. Har mistet 2 ganger og begge har skjedd i uke 8 så gyn som utførte utskraping sist anbefalte ultralyd i uke 8 ved ny graviditet. I uke 6 er det vel ikke 100% garanti for å se hjerteslag heller?
Da er det nok godt å ha en ul da, og måtte alt gå bra :Heartred

Hmm, nei, det er det sikkert ikke, så det er nok best å drøye det så lenge som man orker da. Uke 8 virker jo fornuftig

Jeg var hos legen på første svangerskapskontroll uke 5+4, og grunnet jeg har en del smerter i magen (tror det kun er luftsmerter) så skal jeg tilbake å ta ultralyd uke 6+6 for å være sikker på at ikke det er på utsiden av livmor.
Også har jeg fått time til ordinær ultralyd på sykehuset uke 13+0.. veien videre aner jeg ikke da dette er mitt første svangerskap☺️

Her vil helsestasjonen at man tar kontakt ned jordmor tidlig, og har første kontroll mellom uke 5-7. Tenker ta kontakt med de i neste uke.
De har en fantastisk jordmor i kommunen her, så jeg gleder meg allerede til første kontroll.

Litt usikker om jeg skal bestille privat UL før tidlig UL i uke 12. Har opplevd MA i uke 13 før, der fosteret døde i uke 8.

Jeg har bestilt privat UL i uke 8, men skal ta kontakt med jordmor neste uke for å sette opp første møte, det vil de at man skal ha mellom uke 6-8. Her jeg bor i Sverige er første møte digitalt (!) og så skal man til jordmor rundt uke 10-12 for blodprøver og første kontroll. Sist jeg gikk gravid bodde jeg i Oslo, så blir spennende å se om det skiller seg mye mellom landene :happy:

Jeg hadde en privat UL i går (7+0) for å se at det var liv før jeg tar kontakt med helsestasjon.

Fikk beskjed av søsteren min at jeg burde ringe helsestasjon for å få kontroll/time med jordmor. Ellers tenker jeg å følge hva de sier, men jeg kommer til å ta en privat UL og NIPT i uke 10/11. Det ble oppdaget MA i uke 10 sist så jeg er nødt til å se at det er liv en gang til før OUL.

Skal til lege mandag for blodprøver (sjekke vitaminer) og vurderer om jeg skal ha litt oppfølging der også. Dette er så nytt :)

Back
Topp