Når? Ul? Jordmor? Lege?

Sommerfugl79

Elsker forumet
Altså jeg husker fint lite fra sist gang jeg var gravid... Er det slik at man skal få UL når man er 3 mnd på vei? Hvordan bestiller man det da?
Var hos legen min pga andre ting enn graviditeten her om dagen og og fikk beskjed at det ble ikke noen sjekker eller noe før jeg var 12 uker på vei...
Jordmoren... Skal jeg ikke gå til jordmor også, eller er dette frivillig? Hvordan fungerer egentlig alt dette her?
Haha:) hjelp!:)

He he, det er mye man glemmer fra gang til gang ;)

Du bestemmer selv om du vil gå til lege eller jordmor, eller en kombinasjon av begge. Jordmor må du da kontakte selv.

Første kontroll er vanligvis ikke før uke 12(på grunn av faren for sa), da blir helsekortet skrevet og legen sender henvisning til ul og fødested.

Den ordinære ultralyden er ikke før uke 17-19, men mange får jo tidlig ultralyd av ulike årsaker. Men dette er den første og eneste du får hvis det er et vanlig svangerskap.

:)

Første timen er hos lege, den bestiller du selv, det vanligste er nok å vente til du er rundt 10-12 uker på vei, med mindre det er noe spesielt. Jeg var vel hos legen i uke 7/8 forrige gang, var så dårlig og kvalm så måtte ha sykemelding.
På første timen blir det fylt ut et sånn svangerskapsskjema, det blir tatt blodtrykk og blodprøver, vekt og høyde og legen kjenner på magen din.
Du velger selv om du vil ta alle kontrollene hos lege eller alle hos jordmor, eller så kan du bytte på det. Jeg hadde kun første timen hos lege, så resten hos jordmor.
Ordinær ultralyd bestiller jordmor eller lege til deg og den er rundt uke 18, skal du ha ultralyd før det så må du få hensvisning fra lege og da må det være en grunn, som t du har en historie med aborter, sykdom, usikker på termin eller at du rett og slett er kjempe nervøs og vil se at alt er i orden. Hvis du ikke får henvisning til tidlig ul fra legen, så må du ta privat.

Godt vi er flere osm ikke husker så godt! Selv om det bare er to år siden jeg fikk vesla, har jeg ikke helt kontroll på når kontroller er o.l, så godt noen er oppdaterte;)

Som de over sier så ordner du første kontroll hos legen din rundt uke 10-12. Det er på denne kontrollen at legen din henviser deg til UL. 

Ordninær ul får du innkalling i posten. Den er som regel på det sykehuset som du skal få fødeplass på. Det er også legen din/jordmor som reserverer fødeplass. 

Vil du føde på feks ABC klinikken eller tilsvarende avdelinger må man søke selv (jeg fødte på ABC på Ullevål sist). Der fikk jeg alle jordmorkontroller etter ordinær UL. 

I den kommunen jeg bor i nå er det vanlig å gå til jordmor og lege annehver gang, men det er opptil hver enkelt. 

Jeg ringte legen idag for å bestille time, mente d var ved 8uker sist gang jeg var gravid, men nå var d ved 12 uker. Timen er iallefall bestilt pga mye pågang hos fastlegen min :-)

Nå har jeg lite peiling da jeg kun gikk til jordmor sist, og var der en gang i UKEN. Pju !

Men normalt er vell annenhver gang hos lege og jordmor, UL i uke 17-20. I min kommune mener jeg det også er normalt med en UL i uke 32, type vekstkontroll og sånn..

Som dem skriver over her. så er det veldig forskjellig fra person til person, å lege til lege.

Men normalt, er ved 10-12 uker, åsså snakker dere heller om hvordan du vil gjøre det.
Selv blir jeg henvist til fødepol, så det er dem som skal ha ansvaret for meg, siden de siste 10 ukene gikk jeg til, lege,jordmor oooog fødepol, 1 gang i UKA. DET Var veldig slitsomt å tøft.

Så holder med ett sted denne gangen :P
Ul er fra uke 17 ca, spørs når du får innkalling av sykehuset :D

Å noen kan få vekst estimering i uke 32 ca, hvis man er veldig stor, eller mistenker svangeskaps diabetes.

Back
Topp