Når TUL ikke går helt sånn som planlagt...

Oi, selvfølgelig mm ja.
Det var veldig dårlig odds. Vi valgte også å ta morkakeprøve også. Det er ikke sikker at du får samme opplevelse som meg på KK, men de var veldig direkte og viste litt lite medfølelse synes jeg som en hormonell redd gravid dame. Bare så du er forberedt på det om det skulle skje. Det er jo veldig vanlig for de, men et enormt sjokk for oss som opplever dette! Prøv å spør så mye du kan, da du kanskje føler at de svarer veldig kort på mye av spørsmålene dine. Krysser virkelig fingrene for deg at du får en positiv tilbakemelding og at alt står fint til.

ok. Tusen takk for svar og for at du deler:Heartred best å være forberedt på det ja. Skal prøve skrive ned spørsmål på forhånd. :Heartred
 
Jeg opplevde det samme i fjor høst. Målte nakkefold til 3,2 -3,5 mm. Fikk tilbud om
Nipt-test, som viste seg å være helt normal. Jeg hadde en god følelse hele veien, men ble selvfølgelig veldig påvirket i de 10 dagene det gikk før vi fikk svar på nipt-testen. Er straks i uke 39 nå. Krysser fingrene for at alt er bra med deres lille:Heartred
 
Jeg opplevde det samme i fjor høst. Målte nakkefold til 3,2 -3,5 mm. Fikk tilbud om
Nipt-test, som viste seg å være helt normal. Jeg hadde en god følelse hele veien, men ble selvfølgelig veldig påvirket i de 10 dagene det gikk før vi fikk svar på nipt-testen. Er straks i uke 39 nå. Krysser fingrene for at alt er bra med deres lille:Heartred
Så godt å høre det gikk fint og går fint ! tusen takk for at deler din erfaring. Eg har også en god følelse, siden vi har oddsene på vår side. Men man vet aldri. Når eg tenker for mye så blir det verre. Som du nevner. Den uvissheten man går i. lykke til med fødsel :Heartbigred
 
Takk for at du deler din erfaring :Heartred godt p høre det endte så bra med en frisk og fin baby. Fikk du svar samme dag du var inne på KK? Eller måtte du vente lenge?

fikk svar på det som hadde med UL å gjøre, dvs at JM la inn målingene i et skjema som sa oss litt om risiko. Tok jo også blodprøve, så ca 10 dager etterpå kom svaret med sannsynligheten for de ulike triosemiene. Svaret er jo basert på Kombinert UL og blodprøve-resultat.
jeg sjekket hele tiden på helsenorge, så da fikk jeg se resultatet fra brevet mange dager før det faktisk kom i posten. Samt at jeg kunne lese både henvisningen og JM sine journalnotater fra undersøkelsen.
 
På onsdag 9:30 har jeg fått time... men det stod ikke noe spesifikt i innkallelsen. Om hva de vil gjøre den dagen. Uff som jeg gruer meg... samboer får ikke være med heller:sorry:
 
Last edited:
På onsdag 9:30 har jeg fått time... men det stod ikke noe spesifikt. Er i innkallelsen. Om hva de vil gjøre den dagen. Uff som jeg gruer meg... samboer får ikke være med heller:sorry:
Heldig du som har fått time så fort hvertfall. Slipper du hvertfall vente til over påske før mer svar.
Veldig kjedelig ikke få samboeren med på en sånn time. Krysser fingrene for at du får gode nyheter! Ville anbefalt deg hvertfall skrive ned alle spørsmålene du eventuelt måtte ha.
 
På onsdag 9:30 har jeg fått time... men det stod ikke noe spesifikt. Er i innkallelsen. Om hva de vil gjøre den dagen. Uff som jeg gruer meg... samboer får ikke være med heller:sorry:

KUB må taes senest 12+6, så fint du fikk time denne uken :) Det som kommer til å skje er at JM/ev lege som skal utføre undersøkelsen forklarer godt på forhånd og underveis. Hun tar en del målinger og plotter alt inn i et skjema. I skjemaet er det også tatt høyde for din alder og tidligere historikk. Da får du se noen omtrentlige risikotall for triosemiene. Til sist blir det tatt en blodprøve som sendes til St.Olavs for analyse. Resultatene fra blodprøven legges til i skjemaet og gir endelige tall som du får i posten ca 10 dager etterpå. Er det dårlige tall vil du bli oppringt først.
 
KUB må taes senest 12+6, så fint du fikk time denne uken :) Det som kommer til å skje er at JM/ev lege som skal utføre undersøkelsen forklarer godt på forhånd og underveis. Hun tar en del målinger og plotter alt inn i et skjema. I skjemaet er det også tatt høyde for din alder og tidligere historikk. Da får du se noen omtrentlige risikotall for triosemiene. Til sist blir det tatt en blodprøve som sendes til St.Olavs for analyse. Resultatene fra blodprøven legges til i skjemaet og gir endelige tall som du får i posten ca 10 dager etterpå. Er det dårlige tall vil du bli oppringt først.
Tusen takk for svaret ditt. Det var veldig godt forklart og det hjalp å lese dette. Vet jeg litt mer hva jeg går til :Heartred
 
Heldig du som har fått time så fort hvertfall. Slipper du hvertfall vente til over påske før mer svar.
Veldig kjedelig ikke få samboeren med på en sånn time. Krysser fingrene for at du får gode nyheter! Ville anbefalt deg hvertfall skrive ned alle spørsmålene du eventuelt måtte ha.

ja, har nok med at disse målingene må skje før en visst uke i svangerskapet. Slik jeg forstår det. Må uansett vente på svar fra blodprøver og at alt beregnes. Så tar noen uker før vi vet konkret hva som skjer.
 
ja, har nok med at disse målingene må skje før en visst uke i svangerskapet. Slik jeg forstår det. Må uansett vente på svar fra blodprøver og at alt beregnes. Så tar noen uker før vi vet konkret hva som skjer.
Joda of det blir nok noen seige uker.. Men du får hvertfall spurt og litt mer svar på ting du lurer på om det hjelper jo på!
 
Joda of det blir nok noen seige uker.. Men du får hvertfall spurt og litt mer svar på ting du lurer på om det hjelper jo på!

ja det er sant det. Takk for den påminnelsen ;) lett å låse seg i det negative. Så viktig å tenke på dei positive sidene. Skal huske å skrive ned alle spørsmål i morgen.
 
Forresten...., vet ikke om det er tillatt - men kanskje du kan ha mannen «med» vis facetime/skype etc? Er jo utvilsomt en fordel at også han får informasjonen som blir gitt. Samt at han kan spørre selv dersom han har noen spørsmål.
 
Forresten...., vet ikke om det er tillatt - men kanskje du kan ha mannen «med» vis facetime/skype etc? Er jo utvilsomt en fordel at også han får informasjonen som blir gitt. Samt at han kan spørre selv dersom han har noen spørsmål.

ja, får se hva vi får til. Var en god ide. Får vi hjelp med ungene kan han det, ellers blir det vanskelig. Vi har valgt å ikke si noe til dei enda. Skulle egentlig si det i helgen. Eldste er 6 og lange ører. Så da går det ikke å ha han på tråden. Men tenker vi uansett skal sette oss sammen i morgen og skrive ned noen spørsmål. Så får jeg prøve skrive ned underveis. Pleier å være god å skrive ned, når eg er forberedt på det. Så må bare gå inn med innstillingen om at vi trenger mest mulig informasjon. Tenkte også be om et nummer vi kan ringe til om vi har flere spørsmål vi kommer på i ettertid.
 
Sniker.

Veldig fint at du fikk time fortere! :)

Jeg kan fortelle om min erfaring med TUL.

Jeg var først på privat TUL, og der sa han at nakkefolden så fin ut, men det var for tidlig å si noe helt sikkert.

Senere offentlig TUL (pga. alder). Du kan lese litt om fosterdiagnostikk her hos Rikshospitalet (KK har sikkert en lignende side).
Jeg hadde KUB-test: først hadde jeg samtale på Riksen om trisomi og tok blodprøver, dette skal gjøres i uke 8-13. Mener å huske jeg gjorde det i uke 10.

Deretter er det TUL mellom uke 11-14. Jeg tenker det er en grunn til at de sier fra uke 11, nemlig at det er for tidlig å se noe på nakkefolden. Jordmor på Ullevål knotet litt for å få målt, men det var mest fordi han var litt bedagelig i starten og bare ville ligge og slappe av. :rolleyes:
Utifra blodprøver og målinger fra ultralyd, får du så beskjed om hvor stor sannsynlighet det er for at fosteret kan ha en trisomi.

Masse lykke til! :Heartred
 
Lykke til i dag! Håper det blir gode nyheter og at du får svar på det du lurer på. Krysser fingrene ❤️
 
Lykke til i dag! Håper det blir gode nyheter og at du får svar på det du lurer på. Krysser fingrene ❤️

Tusen takk!
Det gikk veldig fint i dag. Må si at min opplevelse på KK i dag var veldig god:happy:Ble møtt av en lege som forklarte alt (jeg hadde lest meg opp på) grundige og tydelig, om KUB testen vi tok i dag og hva de neste stenge er om denne testen slår ut på høyrisiko. Legen tok seg god tid å se og forklare hva vi så på UL
LilleKiwi hadde 10 fingrer, 2 nyrer, urinblære, magesekk, neseben, hjerne og hjerte var helt normale og fin. Hodefasongen var også normal:Heartred Nakkefolden ble målt til Max 1,8 mm:wav Alle målingene som ble tatt var mellom 1,4-1,8. Målte flere ganger og det gikk ikke å se hvordan og hvor det var blitt målt 4mm. Eneste teorien denne legen hadde, var at legen såg at babyen hviler på navlestrengen. Den lå i dag over magen, under den ene armen og bak hode. Så legen sa at det kunne være at babyen kan ha lagt litt annerledes så navlestrengen kom i klem bak i nakken, sånn at huden har blitt «klemt» ut til sidene, av navlestrengen(som når vi trykker fingeren ned på armen, blir det tjukkere på siden). Det var denne legen sin teori på hvorfor det ble målt 4 mm. Men slik de så ut i dag, såg det ut som en frisk baby som vokser slik den skal, følgt grafen fint fra siste TUL til nå. Termin 23.10.
dette var absolutt en opptur!:Heartblue:Heartpink
Selv om vi må vente på endelige svar om en uke, på blodprøvene og så får vi den sammensatte risikovurderingen og resultat av KUB-testen. Så er dette klart gode nyheter og grunn for å senke skuldrene litt:love2:love2 legen var veldig optimistisk, men presiserte at når svaret på blodprøven kommer og da får vi endelig svar.:Heartbigred:Heartbigred
 
Back
Topp