Når TUL ikke går helt sånn som planlagt...

MammaKiwi

Forelsket i forumet
Oktoberlykke2020❤
I dag var endelig dagen her. TUL.
Privat, og samboer fikk ikke være med. Da det er tredje barnet, tenkte vi at det gikk ok og vi håpet at ting i verden er blitt bedre til OUL.

Babyen var aktiv, masse bevegelse. 10 fingrer. Hjerte var fint. Lange ben....men....ble målt avvik på nakkefolden.
Spesialisten forklarte: alt mellom 0-3mm anses som normalt. Over 3 er det avvik. Et av bildene målte nakkefolden 1,4 m. De andre lå på 2,5-3,2. På et bilde ble det målt 4 mm...

Så no sitter vi her, i et vakuum av tanker og følelser. Ble henvist til fosterdiagnostikk på KK. Siden det er påske neste uke, blir nok ikke timen før over påske.
Først blir det ny UL og blodprøver, så eventuelt en NIPT test om ul fortsatt viser avvik på nakkefolden.

Spesialisten sa at 2/3 han henviste videre, fant de heldigvis ikke noe mer. Skulle de finne noe, kan vi bestemme hva vi vil gjøre videre.
Noen med erfaring med dette? Som ønsker å dele?

Samboeren min prøver å si vi må tenke positivt. Å jeg prøver. Men, ja. Mange følelser.Vi slet med å bli gravid med våre to barn og nr to er resultat av pergo+otrivelle. Denne spiren som var helt uplanlagt, kom overraskende på oss og det var litt for godt for å være sant... så skjer dette. Føler meg helt... knust... vi som hadde planlagt gøy påskeegg overraskelse for å fortelle søsken om babyen i magen. Nå må alt bare bli på vent
 
Håper dere får kommet inn raskt og får gode nyheter :Heartred
 
Håper alt er som det skal! Ble det sagt noe om nesebein? Har babyen det?

når eg var på ultralyd så tok han et bilde. Og skrev neseben. Og pil. men finner det ikke blant bildene fikk med hjem. Bare bilde av hjerte, hender, nese. Men vanlig nese. Ikke det som stod neseben. Han sa ingenting. Klare ikke huske. Skrev det bare på det ene ultralydbilde.
 
Håper alt er som det skal! Ble det sagt noe om nesebein? Har babyen det?

når eg var på ultralyd så tok han et bilde. Og skrev neseben. Og pil. men finner det ikke blant bildene fikk med hjem. Bare bilde av hjerte, hender, nese. Men vanlig nese. Ikke det som stod neseben. Han sa ingenting. Klare ikke huske. Skrev det bare på det ene ultralydbilde.
 
når eg var på ultralyd så tok han et bilde. Og skrev neseben. Og pil. men finner det ikke blant bildene fikk med hjem. Bare bilde av hjerte, hender, nese. Men vanlig nese. Ikke det som stod neseben. Han sa ingenting. Klare ikke huske. Skrev det bare på det ene ultralydbilde.
Da høres det jo ut som det var et nesebein der ihvertfall :) Det lover jo godt. Og nakkefolden var jo ikke veldig over normalen. Håper på det beste!
 
Hvor langt er du på vei? de må nemlig sjekke før 13+5 mtp nakkefold, mulig dere kommer kjapt inn?
Håper alt er i orden med lille og veldig fint det var nesebein, det lover i hvertfall godt
 
Hvor langt er du på vei? de må nemlig sjekke før 13+5 mtp nakkefold, mulig dere kommer kjapt inn?
Håper alt er i orden med lille og veldig fint det var nesebein, det lover i hvertfall godt

11+4 mente spesialisten. Lange ben. Så målingene var litt ulike. Mens termin er 12+1. Egne beregninger er 11 ish. Så 11+4 stemmer gjerne. Han mente kom sikkert til uken etter påske. Da er jeg 12-13 uker.
Siden det er halv uke neste uke, tvilte han at jeg fikk komme til da. Får krysse fingrene får en dato og time å forholde oss til på mandag.
 
11+4 mente spesialisten. Lange ben. Så målingene var litt ulike. Mens termin er 12+1. Egne beregninger er 11 ish. Så 11+4 stemmer gjerne. Han mente kom sikkert til uken etter påske. Da er jeg 12-13 uker.
Siden det er halv uke neste uke, tvilte han at jeg fikk komme til da. Får krysse fingrene får en dato og time å forholde oss til på mandag.


Fikk målt 10+3 eller noe, og fiik beskjed om fortykked nakkefold på 33 mm eller noe. Ny kontroll i uke 13 viste helt perfekt baby. Fikk beskjed om at det var altfor tidlig å måle dette i uke 10, og det var best å måle dette i uke 13.

Ut kom en helt frisk bebis :)

Lykke til! Det er en vanskelig tid til man får ny kontroll.
 
Krysser alt for at beibisen er frisk ❤️ Tenker nok tiden nå vil kjennes ut som om den står stille :sorry: Pass godt på hverandre å prøv å nyte påsken og tenk positivt ❤️ klem ❤️
 
Fikk målt 10+3 eller noe, og fiik beskjed om fortykked nakkefold på 33 mm eller noe. Ny kontroll i uke 13 viste helt perfekt baby. Fikk beskjed om at det var altfor tidlig å måle dette i uke 10, og det var best å måle dette i uke 13.

Ut kom en helt frisk bebis :)

Lykke til! Det er en vanskelig tid til man får ny kontroll.
Tusen takk for at du deler din erfaring! Håper min erfaring blir lik din.
Ja. Håper me kjem til fort. Skal ringe mandag. De må jo sjekke det. For er det store kromosom feil må vi jo vite snarest mulig.
 
Huff, unner ingen å oppleve det og husker dessverre alt for godt den følelsen av å gå å vente på ny UL. Har opplevd det samme bare at hos oss var det enda større avvik 6,5cm. Vi ble også henvist til fosterdiagnostikk på KK og fikk time en uke etter privat UL. Der bekreftet de funnene og fikk en del statistikker for sjansen for at det var trisomi 13,18 og 21. Fikk også da valg om morkakeprøve eller fostervannsprøve. Vi valgte å avbryte svangerskapet, men håper virkelig du får bedre tilbakemelding enn oss. Dessuten har du mindre avvik enn jeg hadde den gang. Sender deg en god klem!
 
Huff, unner ingen å oppleve det og husker dessverre alt for godt den følelsen av å gå å vente på ny UL. Har opplevd det samme bare at hos oss var det enda større avvik 6,5cm. Vi ble også henvist til fosterdiagnostikk på KK og fikk time en uke etter privat UL. Der bekreftet de funnene og fikk en del statistikker for sjansen for at det var trisomi 13,18 og 21. Fikk også da valg om morkakeprøve eller fostervannsprøve. Vi valgte å avbryte svangerskapet, men håper virkelig du får bedre tilbakemelding enn oss. Dessuten har du mindre avvik enn jeg hadde den gang. Sender deg en god klem!
Hadde du 6,5 cm eller mm?
Ok, hva gjorde at dere valgte å ikke ta NIPT/morkakeprøve/fostervannsprøve? Var statistikken tydelig? Tusen takk for at du deler din erfaring. Selv om det ikke endte bra :Heartredtusen takk for gode tanker :Heartred
 
Oi, selvfølgelig mm ja.
Det var veldig dårlig odds. Vi valgte også å ta morkakeprøve også. Det er ikke sikker at du får samme opplevelse som meg på KK, men de var veldig direkte og viste litt lite medfølelse synes jeg som en hormonell redd gravid dame. Bare så du er forberedt på det om det skulle skje. Det er jo veldig vanlig for de, men et enormt sjokk for oss som opplever dette! Prøv å spør så mye du kan, da du kanskje føler at de svarer veldig kort på mye av spørsmålene dine. Krysser virkelig fingrene for deg at du får en positiv tilbakemelding og at alt står fint til.
 
Føler med deg. Hadde tidlig ul på tirsdag og fikk beskjed om utposning i mage/rygg regionen. Ble henvist til kk men har først fått time den 16 april. 16 dager i uvisshet. Er da 14 uker noe jeg kommer til å utredning og får ikke ha samboeren med inn. Er ingen god følelse å gjøre diss tingene alene. Håper for din del det ikke er noe uvanlige funn. Vet om mange som har fått beskjed om avvik i nakkefold men videre er alt helt fint! Jeg har blitt sykemeldt av legen min til dette er over for alt som skjer nå ble det for mye. Gjerne noe tenke på? Ønsker deg lykke til å. Prøv ikke tenk for mye, vet det er syk vanskelig men går bare utover nattesøvnen en blir helt utkjørt. Sender mange gode klemmer.
 
Jeg opplevde det samme i fjor. Privat UL på Volvat i uke 12+3. Omtrent de samme tallene som deg. Litt kaos for å få time på fosterdiagnostikk på Kk for det måtte bli senest 12+6 for at det skulle bli korrekt.
Men på Kk fikk de bedre tall på målingene, og i kombinasjon med blodprøve så ble det ganske bra. Frisk og fin baby!
 
Føler med deg. Hadde tidlig ul på tirsdag og fikk beskjed om utposning i mage/rygg regionen. Ble henvist til kk men har først fått time den 16 april. 16 dager i uvisshet. Er da 14 uker noe jeg kommer til å utredning og får ikke ha samboeren med inn. Er ingen god følelse å gjøre diss tingene alene. Håper for din del det ikke er noe uvanlige funn. Vet om mange som har fått beskjed om avvik i nakkefold men videre er alt helt fint! Jeg har blitt sykemeldt av legen min til dette er over for alt som skjer nå ble det for mye. Gjerne noe tenke på? Ønsker deg lykke til å. Prøv ikke tenk for mye, vet det er syk vanskelig men går bare utover nattesøvnen en blir helt utkjørt. Sender mange gode klemmer.

Åh du :Heartred har du allerede fått vite at samboer ikke får være med inn?? Eg som hadde et lite håp me kunne gå begge...
Uff ja. Ikke noe kjekt å gjennomføre slike undersøkelser alene. Lang ventetid. Et vakuum. Men godt du har fått en dato å forholde deg til. :Heartbigred Tenker jeg ser an nå over påske. Når jeg får time og sånt. Har fri nå denne uken. Allerede vært en belastning med hjemmekontor/hjemmebarnehage pluss gravid. Så er på «briste punktet» allerede. Blir dagene ekstra tunge nå i påske så ringer jeg til fastlegen og får diskutere SM. Jobber som pedleder. Å nytter ikke å komme tilbake(om vi åpner) og ikke være mentalt på jobb. Etter at bhg har vært stengt og både barn og foreldre trenger trygge tilstedeværende voksne. Men får ta dag for dag. Håper å høre fra deg den 16. April. Skal tenke på deg og sende gode tanker:Heartred:Heartred:Heartred mange klemmer tilbake
 
Da høres det jo ut som det var et nesebein der ihvertfall :) Det lover jo godt. Og nakkefolden var jo ikke veldig over normalen. Håper på det beste!

sendte en Mail for å dobbelsjekke. Andevenner var synlig. Bilde kom bare ikke med i minnepenn av en forglemmelse/ feil. Takk for tilbakemelding. Krysser fingrene
 
Jeg opplevde det samme i fjor. Privat UL på Volvat i uke 12+3. Omtrent de samme tallene som deg. Litt kaos for å få time på fosterdiagnostikk på Kk for det måtte bli senest 12+6 for at det skulle bli korrekt.
Men på Kk fikk de bedre tall på målingene, og i kombinasjon med blodprøve så ble det ganske bra. Frisk og fin baby!

Takk for at du deler din erfaring :Heartred godt p høre det endte så bra med en frisk og fin baby. Fikk du svar samme dag du var inne på KK? Eller måtte du vente lenge?
 
Back
Topp