Når tar dere kontakt med lege eller jordmor?

Tok kontakt i dag, men det er fordi jeg skal ha svangerskapspenger. Tok blodprøver da, for å sjekke vitaminnivåer osv. Antistoffer o.l sjekker de ikke før uke 12. Men tror det kan være litt forskjell på hvordan de gjør det, så er jo bare å ringe å høre :)
 
Tok kontakt i dag, men det er fordi jeg skal ha svangerskapspenger. Tok blodprøver da, for å sjekke vitaminnivåer osv. Antistoffer o.l sjekker de ikke før uke 12. Men tror det kan være litt forskjell på hvordan de gjør det, så er jo bare å ringe å høre :)
Kan jeg spørre hva du jobber med? Lurer på om jeg kanskje må søke om det selv etterhvert.. Jeg skal ha time hos fastlege 16. august - da er 8+0 ifølge mine beregninger. Må søke om fødeplass i Oslo så greit å være tidlig ute.
 
Normalt ville jeg bestilt time til rundt uke 12, men nå skal jeg ta duo-test, og de blodprøvene skal vel helst tas før uke 10.. Så er litt usikker selv... [emoji848]
 
Sniker fra desember.

Jeg var ikke hos legen før 12+5 (hadde dog TUL privat 7+5). De ville ikke ha meg inn før med mindre det var noe spesielt jeg lurte på eller noe var unormalt, siden blodprøvene må tas etter uke 12.
 
Sniker fra desember.

Jeg var ikke hos legen før 12+5 (hadde dog TUL privat 7+5). De ville ikke ha meg inn før med mindre det var noe spesielt jeg lurte på eller noe var unormalt, siden blodprøvene må tas etter uke 12.

Men dersom man skal ta duo-test skal prøvene helst tas før uke ti, og jeg regner med man må gå via fastlegen...
 
Det er en test vi gamliser kan ta[emoji12] Jeg fyller 38 rundt termin, og da har jeg krav på tester som går på å kartlegge eventuelle kromosomavvik blant annet. Det er blodprøver rundt uke 8-10, og ul med skanning av nakkefold rundt uke 12-13. Nå har de vel åpnet opp for NIPT-test også, men det vet jeg ikke så mye om. Jeg var 17 og 27 da jeg fikk mine to første barn, så dette er nytt for meg også. [emoji28]
 
Jeg venter mitt første barn og kan ingenting om dette, og jeg fikk ikke legetime før uti uke 12 da jeg ringte legen i går (er 5+2 i dag). Som fersk og uerfaren gravid skulle jeg ønske det første møtet mitt i helsevesenet var tidligere, men... lite jeg får gjort med det. [emoji4] (Jordmor blir jo da enda senere, får ikke time der før jeg har vært hos fastlegen.)
 
Ringte i går, og fikk beskjed og ringe i dag så jeg får time i dag [emoji85] skal ha tul så må ned og tisse i kopp også blir det sendt henvisning [emoji1303]
 
Jeg venter mitt første barn og kan ingenting om dette, og jeg fikk ikke legetime før uti uke 12 da jeg ringte legen i går (er 5+2 i dag). Som fersk og uerfaren gravid skulle jeg ønske det første møtet mitt i helsevesenet var tidligere, men... lite jeg får gjort med det. [emoji4] (Jordmor blir jo da enda senere, får ikke time der før jeg har vært hos fastlegen.)

Kan du ikke ta kontakt med JM direkte? :) Vet om flere som har vært der først og før uke 12. Eller så får du ringe legen igjen og si at du ønsker en time tidligere for å få litt informasjon :)
 
Jeg er 5+5 i dag og ringte legen (på forespørsel fra samboer :) ), fikk time neste mandag -da er jeg vel 6+4. Kan se ut som at det varierer veldig fra legekontor til legekontor hvordan de praktiserer.
Tror jeg velger å ta annenhver time/kontroll hos lege og jordmor. Klarer ikke helt bestemme meg. Er jo første gangen og vil vel helst ha i pose og sekk!? xsmile5
 
Sist gang gikk jeg bare til jordmor, hun sendte meg til legen hvis det var noe. Vurderer det samme igjen, men har ikke klart å bestemt meg enda [emoji4]
 
Kan du ikke ta kontakt med JM direkte? :) Vet om flere som har vært der først og før uke 12. Eller så får du ringe legen igjen og si at du ønsker en time tidligere for å få litt informasjon :)

Tok først kontakt med jordmor, men fikk beskjed om at praksis i kommunen var at jeg dro til fastlege først og fikk henvisning. Og fastlegen hadde ferie i august og ikke noe ledig før uti september. Så da sitter jeg her og ruger for meg selv [emoji85] Tydeligvis litt upraktisk å bli gravid i fellesferien [emoji23]
 
Tok først kontakt med jordmor, men fikk beskjed om at praksis i kommunen var at jeg dro til fastlege først og fikk henvisning. Og fastlegen hadde ferie i august og ikke noe ledig før uti september. Så da sitter jeg her og ruger for meg selv [emoji85] Tydeligvis litt upraktisk å bli gravid i fellesferien [emoji23]

Ah, skjønner. Du får ikke time hos noen annen lege heller? :)
 
Back
Topp