Når tar dere første svangerskapskontroll ?

Serenity

Betatt av forumet
Aprilspirene 2024❤️
Hei!

Har lest en del på nettet at det anbefales å ta kontakt med lege fortløpende etter positiv test, men når jeg nå ringte inn prøvde de å booke meg inn i slutten av september om jeg absolutt ikke følte behov for noe tidligere ?

Fikk mast meg til å få time den 14/8 pga jeg har hatt oppfølging hos gynekolog i forrige svangerskap pga cyster, men syntes det var ganske vanskelig å få time tidlig etter å ha lest at man egentlig skal få det innen en uke..
 
Hei!

Har lest en del på nettet at det anbefales å ta kontakt med lege fortløpende etter positiv test, men når jeg nå ringte inn prøvde de å booke meg inn i slutten av september om jeg absolutt ikke følte behov for noe tidligere ?

Fikk mast meg til å få time den 14/8 pga jeg har hatt oppfølging hos gynekolog i forrige svangerskap pga cyster, men syntes det var ganske vanskelig å få time tidlig etter å ha lest at man egentlig skal få det innen en uke..
Akkuratt sånn var det med meg også. Tidligste di ville gi meg var i uke 8, og det var etter eg tok direkte kontakt med legen, di på tlf mente at eg ikke trengte noe før i uke 12..
Altså, alvorlig?? Eg fortalte at eg er første gangs gravid å har mye spørsmål å slikt, i tillegg har eg en underliggende sykdom også. Så blei litt irritert på di, hvertfall når alt man leser er at man skal ta kontakt etter positiv test og få time innen en uke, fortalte også dette til di. Men di forhold seg til uke 12 med mindre det var noe spesielt.

Glad eg tok direkte kontakt med legen hvertfall.
 
Jeg bestilte på nett 1,5 uke etter positiv test :) Det står jo på helsedirektoratet sine sider at man bør få time en ukes tid etter positiv test.
 
Jeg har fått time hos jordmor 7.august. Det er 4 uker etter at jeg satte inn embryo. Da er jeg 6+3. Siden det er IVF får jeg tidlig UL i uke 8, 8+3.
 
Jeg har time til tidlig ul 11/8, da er jeg 7+0, fått time hos fastlege 17/8, og time hos jordmor 24/8. :)
 
Om jeg fortsatt er gravid i uke 6 bestiller jeg time da. Skal ha time til NIPT-test og tidlig ul pga tidligere historikk og min alder.
 
Har fått time til både både lege og jordmor i løpet av 2-3 uker. Så har jeg bestilt tul privat 14.august.
 
Jeg venter til uke 8. Er 3 barnet og av erfaring så gjør ikke legen noe utover å sende henvisning egentlig. De har aldri tatt meg inn tidlig
 
Skal til legen på mandag, da er jeg 5+3, men det er kun for å høre om muligheten for å bli henvist til tidlig ultralyd i uke 8. Regner med første svangerskapskontroll blir rundt uke 8 :happy:
 
Jeg skal også til legen på mandag, da er jeg 6+3. Dette er også kun for å få henvisning til tidlig UL. Blodprøvene osv vil de ikke ta før tidligst uke 11 sa de. Jeg bestiller bare de andre konsultasjonene hos jordmor :) Kanskje fra uke 9 eller noe?
 
Jeg ringte helsestasjonen her noen dager etter positiv test, de gav med time 21 august, så uke 8.
 
Første gang jeg var gravid hadde jeg time i uke 7, syntes det var veldig fint som førstegangs :)

Andre gang husker jeg ikke helt for det var mye som skjedde også var vi litt mellom kommuner så jeg husker ikke om jeg drøyde det.

Denne gangen tenker jeg at jeg venter til etter første ultralyd :)
 
Skal til legen når jeg er 10+1 og jordmor første gang i uke 16.
 
Sist gang fikk jeg første kontroll hos lege i uke 11-12, men tenker det blir litt sent nå når det skal bestilles otul også? Tenker å ringe legekontoret i uke 7/8. Eventuelt jordmor. Har tidligere hatt første kontroll hos fastlegen også resten hos jordmor, men det går kanskje å ha alle hos jordmor? :)
 
Back
Topp