Det er helt vanlige tanker du har
sorgen over å ikke få det til selv, eller sånn som deg (og meg) som får det til men likevel ikke har fått et barn. Det rokker ved alt og selvsagt gjør det at mange vil føle en trang til å ha kontroll.
Mitt tips er å fokusere på det du
kan ha kontroll over. Jo mer kontroll du har på de elementene du kan påvirke, jo bedre blir angsten for alt det jeg ikke kan påvirke - bare min egen erfaring.
Problemet blir når det du som oftest har kontroll over plutselig ikke kan kontrolleres, som syklus etter en abort. Det kan få meg til å tørne helt. Gi deg selv da en tidsfrist der du ikke skal bli redd eller sint, fordi du kan faktisk ikke påvirke noe før en viss tid har gått. Fks de første 6 ukene må du bare koble av alt med ivf og prøving.
Det du kan ha kontroll på er egne tanker rundt et forsøk. Du kan ha kontroll på hvilken medisin når og legetime når, men ikke utfall. Det er nesten vilkårlig hvor "bra" et forsøk er. En syklus kan det være veldig godt resultat, for så å ha et dårlige resultat neste gang. Uten at noe ble gjort annerledes.
Les om uttak slik at du vet det mekaniske rundt det. Spør legene slik at du føler du har kontroll. Ha med spm til forsamtale.
Kommunen din skal ha et psykisk helseteam med psykiatrisk sykepleier. Det kan være verdt å sjekke ut
Masse lykke til! Det er en beintøff prosess og dessverre har man ingen garantier for å lykkes, men jeg håper for oss alle.