Når ta med ut..?

Lotty

Glad i forumet
Fødte en gutt i uke 36+4,så er såvidt prematur. Var 2590g og 45 cm ved fødsel. Fikk anbefalt å holde han hjemme (unngå store folkemengder, bhg, instituasjoner osv) inntil termin og 2 uker etter (vurdering disse to ukene),pga virus/infeksjoner. Husker jeg fikk samme anbefaling Med storesøster som er født 36+6 (unngå kjøpesenter de første 6 ukene).

Er dette en generell anbefaling?

Vi skal i familieselskap til uken, og jeg lurer på om det er "innafor"å ta han med på? Synes det er vanskelig å avgjøre hva vi kan delta på.. har ikke lyst at han skal bli syk..

Noen som vil dele tips / råd?
 
Fikk aldri noen slike råd med mine to premature. Nå var det uansett ikke noe alternativ da de begge var ekstremt oversensitive. Storebror klarte først kort tur på kjøpesenter når han var over ett år. Lillesøster er 2,5 mnd og er fremdeles oversensitiv. Her er det dessuten umulig å unngå basilusker da storebror drar med seg litt av hvert hjem fra barnehagen. Vært et par ganger på sykrhuset med lillesøster pga forkjølelse og nedsatt allmenntilstand (orket ikke å spise). På tross av det ikke fått beskjed om å ta noen ekstra forhåndsregler unntatt god håndhygiene og prøve å holde storebror unna når han er syk.

Tenker at hvis allmenntilstanden til gutten er god og ikke oversensitiv er det bare å ta han med. Hvis dere er bekymret så er det bare å si ifra at det kun er dere som holder henne og be folk om å holde litt avstand.
 
Hørte aldri noe slikt vi, så vi så an situasjonen. Var bittelitt større enn din, men ikke mye.

Han var med i bryllup 13 dager gammel. Og det gikk kjempefint. Sov stort sett, spiste endel, og fremmede fikk se men ikke røre.

Jeg var bekymra for om han skulle bli syk, men det gikk greit. Folk var veldig forståelsesfulle.
 
Storesøster var veldig mye syk (luftveisinfelsjoner, øre-problemer, generelt nedsatt AT),og var så vidt i bhg første barnehageåret.

Har ikke bekymret meg Før jeg fikk denne beskjeden igrunn. Han klarer ikke temp.regulere seg selv enda,og sover for det meste hele døgnet. Er noe vanskelig å vekkes til måltid. -så jeg vet ikke hvor sensitiv han er, eller om han er det. Han er 2 uker nå.
 
Vi fikk beskjed om vente til han var en mnd før vi gikk ut med han. Han var litt mindre enn din gutt.

Vi hadde han med i familiebesøk før termin og det gikk fint. Men det er starten på virus sesong nå, kan det være derfor? Jeg tenker at så lenge alle som kommer i besøket er friske så går det nok fint.
 
Vi fikk beskjed om å vente like lenge, pga smitte osv. Fødte i uke 35. Hadde hun med på butikken før det i vogn, og hadde mye besøk. Gikk bra det:) Helsesøster sa at grunnen til vi skulle vente med offentlige steder var fordi man vet aldri hvilke sykdommer folk på f.eks bussen Har, osv.
 
Vi fikk beskjed om å vente like lenge, pga smitte osv. Fødte i uke 35. Hadde hun med på butikken før det i vogn, og hadde mye besøk. Gikk bra det:) Helsesøster sa at grunnen til vi skulle vente med offentlige steder var fordi man vet aldri hvilke sykdommer folk på f.eks bussen Har, osv.

Det var det barnelege informerte om ja. Og at imunforsvaret ikke hadde "startet opp" enda. I tillegg til at det er høysesong for virus og sykdommer nå...

Får se om vi venter litt til da
 
Vi fikk beskjed om vente til han var en mnd før vi gikk ut med han. Han var litt mindre enn din gutt.

Vi hadde han med i familiebesøk før termin og det gikk fint. Men det er starten på virus sesong nå, kan det være derfor? Jeg tenker at så lenge alle som kommer i besøket er friske så går det nok fint.

Men mange barn som vil holde og klappe. Man er jo ofte smittefarlig FØR man blir syk. Så jeg vet ikke helt enda.. :p er sånn i tvil..om han blir syk,så må han nok legges inn ,pga han generelt er veldig slapp og vanskelig å få i mat.
 
Fødte en gutt i uke 36+4,så er såvidt prematur. Var 2590g og 45 cm ved fødsel. Fikk anbefalt å holde han hjemme (unngå store folkemengder, bhg, instituasjoner osv) inntil termin og 2 uker etter (vurdering disse to ukene),pga virus/infeksjoner. Husker jeg fikk samme anbefaling Med storesøster som er født 36+6 (unngå kjøpesenter de første 6 ukene).

Er dette en generell anbefaling?

Vi skal i familieselskap til uken, og jeg lurer på om det er "innafor"å ta han med på? Synes det er vanskelig å avgjøre hva vi kan delta på.. har ikke lyst at han skal bli syk..

Noen som vil dele tips / råd?

Vi fikk samme anbefaling for vår dysmature gutt født 37+0. (Han veide 2260gr)

Jeg ville ikke tatt ham med, for hvorfor risikere det? Er det verdt det om han blir syk? (Retorisk spm.)
Det kommer nok av selskaper. :)

Hvis han er slapp ville jeg bedt om en ekstra sjekk av bilirubinet. Vi fikk "all clear" etter ett døgn i kuvøse, men jeg visste noe var galt, og fikk kranglet meg til en ny blodprøve en dag etterpå, og da bar det inn igjen.
 
Men mange barn som vil holde og klappe. Man er jo ofte smittefarlig FØR man blir syk. Så jeg vet ikke helt enda.. :p er sånn i tvil..om han blir syk,så må han nok legges inn ,pga han generelt er veldig slapp og vanskelig å få i mat.

Kanskje det er best å holde seg hjemme hvis han er mye slapp og vanskelig å gå mat i. Best å være på den sikre siden og ikke utsette han for noe unødvendig.
 
Vi fikk samme anbefaling for vår dysmature gutt født 37+0. (Han veide 2260gr)

Jeg ville ikke tatt ham med, for hvorfor risikere det? Er det verdt det om han blir syk? (Retorisk spm.)
Det kommer nok av selskaper. :)

Hvis han er slapp ville jeg bedt om en ekstra sjekk av bilirubinet. Vi fikk "all clear" etter ett døgn i kuvøse, men jeg visste noe var galt, og fikk kranglet meg til en ny blodprøve en dag etterpå, og da bar det inn igjen.

Han er langt under grensen. Skal tas nytt onsdag :)

Blir til at vi blir hjemme ja.
 
Men mange barn som vil holde og klappe. Man er jo ofte smittefarlig FØR man blir syk. Så jeg vet ikke helt enda.. :p er sånn i tvil..om han blir syk,så må han nok legges inn ,pga han generelt er veldig slapp og vanskelig å få i mat.[/QUOTE

1) disse barna har foreldre som bør passe på at barna sine overholder deres ønske om avstand
2) hvis gutten din har nedsatt allmenntilstand ift temperatur regulering og vanskeligheter med å få i seg mat ville nok jeg holdt meg hjemme evt. Stress hos gutten din vil kunne øke disse vanskene. Vet ikke hvor viktig det er for dere å gå i det selskapet. Men en mulighet hvis det er viktig er å kun være der en kort stund.
 
Back
Topp