Når stoppe å sterilisere flasker?

M

MaseMamma09/11

Guest
Ja, når stopper dere med det?
Her tar jeg de i oppvaskmaskina på 75 grader, og tenker at det kanskje holder å sterilisere flaskesmokkene fra nå av?
Hva tror dere? Må jeg holde på en stund til?

og når kan man slutte å koke vannet? Når de er 4 eller 6 mnd??
 
Jeg har hørt at man kan slutte å sterilisere flaskene ved 3 mnd, men at man bør koke flaskesmokkene litt lenger. Når det kommer til koking av vann vet jeg ikke, så skal følge med på tråden 
 
Tror det er sagt at man skal koke til de er 4mnd, men vet mange slutter når barna er 3mnd. Har søkt en del på nett, og ser flere diskusjoner der mødre aldri koker flaskene, og det går jo bra det også.. Tenker det er greit å slutte rundt 3mnd, for da begynner de å putte alt i munnen, og da skal de jo ha bedre immunforsvar! 

75grader dreper jo det meste! Når det gjelder vannet vet jeg ikke...
 
Her stopper vi med koking av flasker i 3 mnd alder. :)

Koker vann i vannkoker så ganske lettvindt, kjem vel til å fortsette med det til nærmere 4 mnd kanskje.. se ann litt :)
 
Kanskje jeg tuller fælt nå, men jeg kokte vann til Julia var nesten ett år jeg... Men det var som hun drakk rent, ikke i mme... Er ikke det nødvendig kanskje?
 
Er det ikke sånn at alt vann man bruker i matlaginga skal kokes da?
Leste ett sted at flaskesmokkene burdes kokes til barnet er 1 år pga melkerester inneholder bakterier barnets tarmer tåler dårlig, og det er fort gjort at det sitter litt rester igjen i tuten. Ang flaskene er jeg usikker. Jeg koker de ihvertfall en stund til.
 
lurer på det samme....
 
Da slutter jeg nok kokinga innen kort tid, koker bare tuttene. Kommer sikkert til å koke flaskene en gang i uka bare for å føle at de blir litt renere:P Og smokkene en gang i blandt.

Tror jeg holder meg til kokt vann til hun er 5-6 mnd, men da er det slutt ja! ;)

Får høre litt med hs også da..
 
Vi kommer til å fortsette kokingen enda noen måneder, men d fordi han har litt underutviklet tarmsystem. Tror ikke vi kan begynne med grøt ol når han er 4 mnd engang, men dette kommer jeg til å spør hs om på 3 mnd kontrollen. Hadde vært veldig greit for han om han fikk noe annet enn den melka, da vi sliter med å få d i han for tiden.....
 
Ser virkelig ikke slitet med å sterilisere, kommer nok til å gjøre som med martin.
steriliserte alt til han var 6 mnd, tutene til han slutta med flaske, vannet til mme kokte jeg og hele tiden han fikk det.
 


¤Ida skrev:
Ser virkelig ikke slitet med å sterilisere, kommer nok til å gjøre som med martin.
steriliserte alt til han var 6 mnd, tutene til han slutta med flaske, vannet til mme kokte jeg og hele tiden han fikk det.

Da er vi forskjellige, jeg syns det er et strev. Itillegg vil jeg at hun skal bli vant til bakterier og slikt, så vil ikke sterilisere lenger enn jeg må. Når de er 4-5 mnd går jo alt i munnen, så trenger jo virkelig ikke å sterilisere ALT da:)
Syns også det er viktig at de lærer seg å tåle vanlig vann, så springvann blir det fra 6 mnd. Skjønner ikke hvorfor man skal sterilisere vannet til en ettåring når de får i seg ekstreme store mengder bakterier der de krabber rundt og sutter på hendene:)
 
Jeg har nå mitt tredja flaske barn og jeg har alltid kokt flaskene til ungene har vært 10-12 mnd. Blir en vane og rutine så syns ikke det er noe styr.
Vann til MME kommer jeg til å koke til han er ferdig med MME og etter det kommer jeg til å koke vann til mat (grøt)

Selv om ungene putter ting i munnen og får i seg bakterier på den måten syns jeg det er viktig at de får reine flasker og kokt vann.
Er stor forskjell på leker og mat mener nå jeg da.
 


Gothia skrev:
Jeg har nå mitt tredja flaske barn og jeg har alltid kokt flaskene til ungene har vært 10-12 mnd. Blir en vane og rutine så syns ikke det er noe styr.
Vann til MME kommer jeg til å koke til han er ferdig med MME og etter det kommer jeg til å koke vann til mat (grøt)

Selv om ungene putter ting i munnen og får i seg bakterier på den måten syns jeg det er viktig at de får reine flasker og kokt vann.
Er stor forskjell på leker og mat mener nå jeg da.

Selvfølgelig er ren mat viktig. Mn i Norge har vi jo rent vann i springen, og flaskene er selvfølgelig helt rene etter en runde på 75 grader i maskinen:)
Men skjønner hva du mener da....det er godt vi er forskjellige. Jeg er kjipe mammaen som ikke orker sånt...haha
 
Godt vi er forskjellige;)
Jeg stoppa faktisk å sterilisere alt annet enn flaskesmokker og innhold(har dr. brown) fom igår og GUD så herlig:) Putter bare alle flaskesmokkene og tinga i mirkosterilisatoren og trenger da kun en runde(sterilisatoren har jo bare plass til 3 hele flasker og vasker som regel 7-8 av gangen). Og ikke så styrete med varme flasker og greier når vi skal helle i vann heller. Har NOK å gjøre med de 2 små her hjemme, rekker nesten ikke å koke vann og helle i en gang...hehe
Men flaskene går som sagt på 75 grader i oppvaskmaskinen, og som jeg har lest en del på nett så er det nesten like bra som sterilisering. Hadde jeg vaska for hånd hadde jeg ikke stoppet med det...
Men kokt vann på flaskene skal hun nok få en god stund til, iallefall til hun begynner med grøt i 5 mnd alderen
 
Sist kokte jeg flasker til Thea var 5 mnd gammel. Husker ikke helt men tror jeg kokte vannet till mme hele tiden mens hun fikk det( til hun var 1 år)
 
Etter å ha tenkt meg litt om så tror jeg at jeg kommer til å koke vann til matlaging frem til 12 mnd. Ikke fordi jeg er så sabla redd for noen uskyldige bakterier, men pga e-coli bakterier som kan finnes i vann.. Og så lenge jeg koker tutter/smokker kommer jeg til å koke flasker. Men det er meg da (også koker jeg i 10-liters kjele, så de flaskene blir bare lempet oppi der)
 
Vannet skal kokes hele tiden, men flaskene har jeg kuttet ut å koke etter hver gang, tar de innimellom:)
 


langlifrøken skrev:
Vannet skal kokes hele tiden, men flaskene har jeg kuttet ut å koke etter hver gang, tar de innimellom:)

ok. spurte hs her og hun sa det skal kokes til de er 6 mnd.
Men jeg komer nok til å koke til mme hele veien, og bruke kaldt vann fra springen til grøt

godt det ikke bare er jeg som har slutta å koke flasker;)
 
Har sett i spedbarnsboken,å der står det at flasker og smokker skal kokes i hvertfall de første ukene,men at smokkene bør få ett oppkok i lengre tid.. Skal skylle flaskene med kaldt vann og bruke en børste å vaske med oppvaskmiddel og deretter skylle med så varmt vann som mulig. Men å hive dem i oppvaskmaskin går også =)
Jeg bruker å koke flaske og smokk etter hver bruk.. Men må si det er ett ork. 
Men ser ut til at det er bare å vaske flaskene,men passe på å koke smokkene.
jeg kommer nok uansett til å gi både flasker og smokk ett oppkok etter hver gang. Vet ikke hvor lenge,men blir nok noen måneder til =)
Kommer også til å koke vannet til mme og grøt.
 
Back
Topp