Når starter man med oppdragelse?

Monsim

Forelsket i forumet
Her går det i en del, nei, om dagen. Men virker ikke som det har noe funksjon. Før snudde han seg og så på meg og smilte når jeg sa nei, men nå fortsetter han med sitt:P Mannen min mener vi ikke skal la han få viljen sin. Når vi skifter bleier så blir Lillegutt så sint, skriker og sparker og kaster seg rundt. Mannen min blir til slutt irritert og sier strengt til han at nå får han gi seg og ligge stille. Legger han på ryggen igjen og ungen blir enda sitere. Jeg overser det ofte og gjør meg ferdig selv om han skriker og spreller, for ser ikke Poenget med å kjeften og gjøre bleieskiftingen uhyggelig støtt. Setter dere grenser enda?

her sier vi nei og ikke lov, evt tar han vekk om han ikke hører etter.
det har vi gjort siden han var ca 6 mnd og skulle ta i alt på sin vei.
nå vet han at han ikke får røre matskåla til hunden, og når han prøver å ta pynten min på tv benken og vi sier nei setter han seg ned og finner på noe annet [8D][;)]

har "oppdradd" siden hun var nyfødt - ved eksempel. bedre å skryte enn å si nei - og bedre å vise hva som er rett enn å si hva som ikke er rett. 

Her er hundeskålen kjempe spennende. Jeg har ikke en gang peiling på hvor mange ganger daglig jeg sier nei når han peiler inn den for så å ta han opp. Han speeder opp så sinnsykt for å rekke til skålene før meg og ignorerer et klart, NEI! Har prøve å flytte fokuset over på noe annet når jeg ser han er på vei til å gjøre noe nytt som er ulovlig, og det funker. Funker ikke på de gamle interessene hans:P Nå har vi sak nei vil ulovlige ting i 3-4 måneder, men det funker ikke det gram...

ORIGINAL: Julia89

Vi sier nei ordet endel vi også, og noen ganger hører hun etter.
Men de aller fleste gangene, så stopper hun bare opp, ser rart på meg, og krabber i raserfart bort til det hun vil ha tak i, før jeg får tatt henne vekk [8D] Virker som om hun vet hun ikke har lov, men er en liten ramp [;)] Bare morro det!

Akkurat det samme her:)[:D]

ORIGINAL: fru_vann123

har "oppdradd" siden hun var nyfødt - ved eksempel. bedre å skryte enn å si nei - og bedre å vise hva som er rett enn å si hva som ikke er rett. 

Sign!

Jeg må si ganske ofte nei til Mathilde om dagen. Hun klår på alt hun ikke får lov til, og elsker matskålen til hunden. Vet ikke hvor mange ganger hun har krabbet i superfart bort og puttet hundemat i munnen og sitter og sier MMMM[8D]
Før var hun såå flink og hørte når vi sa nei. Da så hun på oss, og fikk litt furteansikt og fant på noe annet. Men nå, nå bare ser hun på oss og gliser og fortsetter. Haha

ORIGINAL: Ylva09

Oppdragelse har vi begynt med fra fødselen. Man viser jo hvordan ting er
og hvordan man gjøre det bevisst og ubevisst. Men hvis du tenker på nei og
ikke røre, så begynte vi med det når snuppa ble mobil. Det meste får hun utforske, men
kan det hun går til skade henne eller bli ødelagt så sier vi nei. Noen ganger går hun dit hun
ikke får lov og rister på hodet, andre ganger må hun ta på det. Da sier jeg nei, og hvis hun gjør det
mer tar jeg henne bort.

sign

Går en del i nei, men siden han ikke hører etter blir avledning brukt oftere. Hvis han får tak i noe som feks mobil, fjernkontroll eller andre "ikke leker" tar jeg det i fra han med en gang, og bytter det i noe annet. Han blir som regel rasende men kan ikke la han få viljen sin og evt ødelegge mobil bare fordi han vil leke med den [;)] Av og til gjør vi gode byttehandler og da er mobil glemt for lenge siden [8D]

Plastposer, ledninger og papp/papir får han ikke leke med i det hele tatt, og der er vi super strenge.

Vi har stort sett fjernet/skjermet alt som er farlig eller kan bli ødelagt - da slipper vi å fotfølge snuppa, og hun slipper å høre neineinei hele tiden.

Vi har stort sett fjernet/skjermet alt som er farlig eller kan bli ødelagt - da slipper vi å fotfølge snuppa, og hun slipper å høre neineinei hele tiden.

Det gidder ikke jeg og gjøre.. Hun må lære seg at hun ikke skal røre alt som ligger på bordet, og ikke dra i duker osv.
Om hun klarer og la være, er en annen sak[8D] Prøver foreløpig iallefall..

ORIGINAL: Ylva09

Oppdragelse har vi begynt med fra fødselen. Man viser jo hvordan ting er
og hvordan man gjøre det bevisst og ubevisst. Men hvis du tenker på nei og
ikke røre, så begynte vi med det når snuppa ble mobil. Det meste får hun utforske, men
kan det hun går til skade henne eller bli ødelagt så sier vi nei. Noen ganger går hun dit hun
ikke får lov og rister på hodet, andre ganger må hun ta på det. Da sier jeg nei, og hvis hun gjør det
mer tar jeg henne bort.

Kunne ikke fått forklart det bedre selv! Så prøver vi å ikke bruke bare nei, men også ikke lov..
Ikke at noe av det funker da. Begynner å bli sta den lille gutten vår.. hehe

ORIGINAL: Dollysmurfen

Det pleier jeg også med dyre ting eller veldig farlige ting han faktisk kan skade seg på. Lar ikke en kaffekopp med rykende varm kaffe stå på bordet, bare sånn at han skal lære liksom.

Men å fjerne alt synes jeg er noe tull. Da blir de vel rabiat når man skal ha de med på besøk til andre. [:D]

Det kan jeg skrive under på at enkelte blir ihvertfall [:D] Søstra mi har ikke noe nipseri i hele tatt, hun liker det bare ikke, og duk på bordet var ihvertfall aldri et tema når hun hadde småbarn. Kidsa ble gærne når de kom til andre, rev og slet i alt som var....De hadde jo ikke sett sånt før, og det måtte utforskes! Moro gitt[8|] da hadde jeg tørna ihvertfall! [8D]
Mathea drar fint i duken på bordet, ser på meg og gliser helt til jeg gir henne en leke, da slipper hun. Hun vet fint at hun ikke har lov, måååå bare bort å teste mammas grenser litt [8D]

er det så lurt å skjerme barna for alt som er farlig eller kan bli ødelagt da?
hva med når de blir større og ikke vet bedre fordi de aldri lærte hva som var farlig eller man ikke burde røre fordi det kunne gå i stykker?

Back
Topp