Når starter 14 dagers pappaperm etter fødsel?

Vesten

Forumet er livet
Meg og samboer er litt uenige her..

Eg meine at pappapermen starter fom dagen du har født..og samboer mener at man kan fremkynde pappapermen 3 dager ETTER fødselen finner sted.

altså han er med på selve fødselen , men går på jobb i 3 dager etterpå, besøker meg i besøkstida..og SÅ starter 14 dagers perm?

Hvordan har dere gjort det? dere som har født før??

Det gjelder vel fra den dagen du har født ja..
Var sånn vi gjorde det sist hvertfall.

Vi sparer all pappapermen til 2011 vi, og så tar kjærsten ut to uker ferie fra og med fødsel.

ORIGINAL: bambina85

Vi sparer all pappapermen til 2011 vi, og så tar kjærsten ut to uker ferie fra og med fødsel.

Visste ikke det var lov eg?
Trodde de 14 dagene etter fødsel ikke kunne forskyves på noen måte.
(leste noe sånt på NAV tror eg..)

de 14 dagene etter fødsel er vel utenfor all annen permisjon.. Det har ingenting med nav å gjøre.. Så tror ikke man kan forskyve de..

De 14 dagene i forbindelse med fødsel, er ikke noe nav har noe med, så akkurat der kan ikke de svare på noe.

Sist fikk mannen begynne på de da jeg kom hjem fra sykehuset. Han hadde fri den dagen jeg fødte, var så på jobb i 2 dager, og så begynte han på permisjonen i 14 dager.

Tror man må kikke i tariffavtaler og slikt, om man skal finne det rette svaret på det spørsmålet. (eller bare spørre på jobben) [8D]

De 14 første dagene kan ikke forskyes. De kan far ta, men må ikke. Og arbeidsgiver kan bestemme om pappaen skal få betalt eller ikke. Denne regelen er ganske så urettferdig for de som ikke får den betalt. Men kan ikke utsette den til senere for denne permisjonen er for at far skal bli kjent med barnet sitt. Om far utsetter det i 3 dager så tror jeg det er opp til arbeidsgiver.

jeg fikk beskjed på nav at pappa kan ikke ta perm før 6 uker etter fødselen[&:][&:] me det er greit at vi begge to jobber i kommune så vi får sånn velferdspermisjon så da han kan være hjemme rett etter fødselen...

ORIGINAL: det er bare meg

jeg fikk beskjed på nav at pappa kan ikke ta perm før 6 uker etter fødselen[&:][&:] me det er greit at vi begge to jobber i kommune så vi får sånn velferdspermisjon så da han kan være hjemme rett etter fødselen...

Det stemmer det, fødselsperm kan ikke tas ut før 6 uker etter fødsel. Men det i forbindelse med fødselen, går under velferdsperm og er regulert i arbeidsavtalen, og faller dermed ikke inn under begrensningen på 6 uker.

Enig med deg at det er fra og med fødsel, men som bymusa sa, det er ikke pappaperm men velferdspermisjon. Det vi fikk beskjed om er at man har krav på 10 dager velferdspermisjon fra og med fødsel(selvom de fleste praktiserer 14 dager)

14 dager til pappan er ifm arbeidsmiljøloven mener jeg, dvs har ingenting med pappapermisjonen å gjøre. Det er opp til hver enkelt arb.giver om pappan får med elle ruten lønn..alle kommunale arbeidstakere får med lønn mener jeg å huske.
Pappan får 14 dager fom fødselsdagen.

ORIGINAL: LMK!

Enig med deg at det er fra og med fødsel, men som bymusa sa, det er ikke pappaperm men velferdspermisjon. Det vi fikk beskjed om er at man har krav på 10 dager velferdspermisjon fra og med fødsel(selvom de fleste praktiserer 14 dager)

Enig i dette. De 10 (14) dagene inngår ikke i pappa`n sine 10 ukers permisjon. 14 dager er forresten medregnet lørdag og søndag..
Vi aner ikke hvor mange sånne dager pappa`n skal ha her. Må se an når gutten blir født først. Her får ikke pappa`n betalt de dagene han har velferdspermisjon, og vi har derfor ikke råd til at han er hjemme i 14 dager.

Det er fra du har født ja[:D]

Ja eg er fullstendig klar over at de 14 dagene , ikke har noe med pappapermisjonen å gjøre[;)]
Og at det er pappas arb giver som bestemmer om det blir med lønn el ikke.

Det eg lurte på om man var NØDT til å ta de fom fødselen.
Men det har eg jo fått svar på nå.

Samboer vil gjerne gå på jobb 2 dager etter fødsel..slik at den blir litt mer forskjøvet..lengre tid med meg og baby hjemme.

Vi får jo se hvilken form eg er i etter fødselen, hvis eg og baby har det fint alene på sykehus..holder det med besøk fra pappa i
visitt tiden.

Han har en grei arb leder så da kan han få velge [:)]

ORIGINAL: ToSmå2010

de 14 dagene etter fødsel er vel utenfor all annen permisjon.. Det har ingenting med nav å gjøre.. Så tror ikke man kan forskyve de..

samme trodde jeg.
trodde heller ikke at fedre trengte ta de 2 ukene.
noen får med lønn andre ikke...

Sambo fikk beskjed om at han ikke trengte å starte på de to ukene rett etter fødsel, men vente til vi var vel hjemme fra sykehuset. Det er jo da man gjerne vil være to og kan hjelpe hverandre. Tror det kan være litt forskjell fra arbeidsplass til arbeidsplass.

ORIGINAL: vest30

Meg og samboer er litt uenige her..

Eg meine at pappapermen starter fom dagen du har født..og samboer mener at man kan fremkynde pappapermen 3 dager ETTER fødselen finner sted.

altså han er med på selve fødselen , men går på jobb i 3 dager etterpå, besøker meg i besøkstida..og SÅ starter 14 dagers perm?

Hvordan har dere gjort det? dere som har født før??

Det varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver, og vet av erfaring at noen arbeidsgivere tilpasser det etter behov også. Noen ønsker å starte fra fødsel, andre ønsker å starte når mor og barn kommer hjem fra sykehuset. Jeg for min del vil at min samboer skal starte sin velferdsperm når vi kommer hjem fra sykehuset.

Disse 2 ukene er ikke en del av de 10 ukene pappaperm. De er valgfrie, og det er opp til arb.giver å betale for de. Kalles omsorgspermisjon.
Avtales med arb.giver når de skal taes. Tror faktisk de fleste venter til mor og barn kommer hjem fra sykehuset med å starte de, er jo liten vits med fri for å sitte hjemme alene[;)]

Det velger dere selv. Mannen har ikke begynt på sin før vi har kommet hjem for å få mest mulig tid sammen med oss. 

Min mann jobber i staten og slik er det der:
Det er IKKE pappapermisjon, det er velferdspermisjon!
Det er 10 arbeidsdager og alle må være brukt innen 14 dager etter at mor har kommet hjem fra sykehuset.

Back
Topp