Når starte opp trening etter fødsel? :)

hanil

Andre møte med forumet
Hvordan er dette med trening etter fødselen?
Og hvor lenge må man egentlig vente?:happy:

Er 8 uker siden fødselen og alt gikk som det skulle, ingen komplikasjoner. Har ikke vært plaget med vondter eller noe, og kroppen føles tipp topp;)

Men hvordan er dette med magemusklene, hørt at de må gro sammen igjen før man begynner med styrke trening. Skjer dette med alle?:)

Kan jeg begynne med lett trening som f.eks sit-ups og div (ikke noe med vekter, bare egen kroppsvekt)??
Kjenner på både rygg og kropp at musklene trenger å trenes opp litt etter en lang "fri-periode":p

Det anbefales å vente med trening i ca 6 u etter fødsel men samtidig at hver enkelt tar hensyn til egne forutsetninger. Evt trening før 6u bør bestå av trilleturer.

Jeg var også i grei form etter fødsel men ventet 6u før jeg begynte med løping - ville ikke risikere noe. Styrketrening begynte jeg med veldig tidlig men jeg trente gjennom hele svangerskapet og er i god form så det føltes veldig rett for meg. Og begynte jo veldig lett, selvfølgelig.

Når det gjelder magemusklene så er noe av grunnen til 6ukerdregelen nettopp fordi det tar ca 6 u før de "er på plass " igjen, men dette et også individuelt. Jeg kjente godt etter 6 u at mine ikke var helt sammen så jeg unngikk situps etc til de var helt på plass, ca 8uker.

Virker som du er veldig klar for å trene både mentalt og fysisk. Siden det er 8u etter fødsel er det ingenting i veien for at du kan begynne med dette:) men lytt til kroppen, den sier fort i fra om du gjør noe du ikke burde ;)

Det anbefales å vente med trening i ca 6 u etter fødsel men samtidig at hver enkelt tar hensyn til egne forutsetninger. Evt trening før 6u bør bestå av trilleturer.

Jeg var også i grei form etter fødsel men ventet 6u før jeg begynte med løping - ville ikke risikere noe. Styrketrening begynte jeg med veldig tidlig men jeg trente gjennom hele svangerskapet og er i god form så det føltes veldig rett for meg. Og begynte jo veldig lett, selvfølgelig.

Når det gjelder magemusklene så er noe av grunnen til 6ukerdregelen nettopp fordi det tar ca 6 u før de "er på plass " igjen, men dette et også individuelt. Jeg kjente godt etter 6 u at mine ikke var helt sammen så jeg unngikk situps etc til de var helt på plass, ca 8uker.

Virker som du er veldig klar for å trene både mentalt og fysisk. Siden det er 8u etter fødsel er det ingenting i veien for at du kan begynne med dette:) men lytt til kroppen, den sier fort i fra om du gjør noe du ikke burde ;)
Hittil har det bare vært trilleturer på meg også. Men ja, kjenner at det hadde vært godt med noe annet også nå. Tenkte egentlig bare på lette øvelser på stuegulvet når vi kommer hjem fra trilleturer;)
Hvordan kjenner man dette med magemusklene da? Har prøvd å stramme magen og alt kjennes ut som normalt.. Kjenner man tydelig en "åpning" (vet ikke hva jeg skal kalle det:p) hvis ikke ting er på plass?

Anbefalingene er vel å vente 6 uker etter fødsel, og derfra kjenne etter på kroppen, og følge sine egne begrensninger. Jeg startet med lange litt tunge trilleturer fra ca 6 uker etter fødsel, og ca to mnd etter fødsel begynte jeg å trene litt styrke hjemme. Ca tre mnd etter fødsel dro jeg igang den store tunge rockeringen min, men det var veldig begrenset hvor lenge jeg greide å holde på i starten.

Anbefalingene er vel å vente 6 uker etter fødsel, og derfra kjenne etter på kroppen, og følge sine egne begrensninger. Jeg startet med lange litt tunge trilleturer fra ca 6 uker etter fødsel, og ca to mnd etter fødsel begynte jeg å trene litt styrke hjemme. Ca tre mnd etter fødsel dro jeg igang den store tunge rockeringen min, men det var veldig begrenset hvor lenge jeg greide å holde på i starten.
Tenkte å begynne stille og rolig med litt trening på stuegulvet etter trilleturene. Så få vi se hvordan det går;)

Hittil har det bare vært trilleturer på meg også. Men ja, kjenner at det hadde vært godt med noe annet også nå. Tenkte egentlig bare på lette øvelser på stuegulvet når vi kommer hjem fra trilleturer;)
Hvordan kjenner man dette med magemusklene da? Har prøvd å stramme magen og alt kjennes ut som normalt.. Kjenner man tydelig en "åpning" (vet ikke hva jeg skal kalle det:p) hvis ikke ting er på plass?

Legg deg på gulvet i "sit ups" stilling (på rygg med knærne opp, fotsålen i gulvet). Gjør en situps og mens du holder deg opp slik at du strammer musklene, kjenn litt ovenfor navlen/rundt der med fingrene. Du kjenner fort om det er mellomrom der, altså at musklene på hver side ikke er helt sammen . Ble helt satt ut når jeg kjente jeg hadde "hull" der for hadde faktisk ikke regnet med at jeg kunne kjenne det - litt ekkelt- men nå kjenner jeg hele magen når jeg strammer musklene- null hull ;)

Legg deg på gulvet i "sit ups" stilling (på rygg med knærne opp, fotsålen i gulvet). Gjør en situps og mens du holder deg opp slik at du strammer musklene, kjenn litt ovenfor navlen/rundt der med fingrene. Du kjenner fort om det er mellomrom der, altså at musklene på hver side ikke er helt sammen . Ble helt satt ut når jeg kjente jeg hadde "hull" der for hadde faktisk ikke regnet med at jeg kunne kjenne det - litt ekkelt- men nå kjenner jeg hele magen når jeg strammer musklene- null hull ;)
Jøss, nå kjente jeg det også. Er det sånn det kjennes ut. Da skal jeg vente litt til den er på sin plass igjen:p Veldig lur måte å finne ut om musklene er sammen igjen;) Kan jeg spørre om hvor lang tid det tok før din var "normal" igjen?:)

Etter 8eller 9 uker var "hullet" helt tett. Ble sykt skuffet etter 6u når de ikke var sammen igjen- var veldig gira på å trene magen igjen og hadde vært flink å trene under hele svangerskapet. Får skylde på dårlige gener;)

6uker etter fødsel :)
Jeg kommer oikke til å få magerutene helt nederst igjen hehe de er for langt på sidene :p
Her trenes det kun tunge vekter og fjellturer.
Jeg brukte å ha med mine i bæresele og meis på fjellet også.
Denne gangen blir det å trene styrke frem til fødselen, vel de tunge base øvelsene får jeg vel dempe litt på.
Men så lenge du føler deg i form, så kjør på! :D

Det er også greit å tenke på andre øvelser som kan gi senskader (i tillegg til for mye belastning på magemusklene som ikke har kommet godt på plass igjen).. Buktrykket ved knebøy og markløft (samt lignende øvelser) kan gi uheldige konsekvenser. Jeg følte meg også tipp-topp rett etter fødsel, og startet med trening igjen 5 uker etter. Men, det var lett trening (trener helst styrke, og gjerne tungt). Følte at alt var "på plass", men turte ikke medium tung/tung bøy og mark + øvelser som gikk direkte på mage, da det kunne komme senskader. Dette er jo så individuelt, så man må bare kjenne på det selv:) Når jeg først klarte å stoppe stråla når jeg tissa (hehe), så økte jeg på med vekter på stanga :) Følte at knipeøvelsene måtte være ordentlig på plass først! Nå er ungen min 8 måneder, og jeg er forlengst tilbake til der jeg var:) Jeg trente også mye styrke gjennom hele svangerskapet.

Jeg fikk beskjed av fysio at jeg kunne starte når jeg følte jeg var i form etter fødsel. Altså også før det var gått 6 uker. Men viktig å lytte til kroppen og viktig å ikke trene mage før musklene hadde funnet sammen igjen

Best å starte med mamma øvelsene funker her:)

Yoga etter fire uke, vanlig trening etter magemusklene hadde gått på plass (var en del magetrening ifm med det da).

Back
Topp