Når starte med brød ?

Lilletrille123

Blir kjent med forumet
Hei ! Har ei frøken på 5,5 måned som er ekstremt kresen , får i henne minimalt med grøt hvis jeg lurer henne med litt fruktpure . Ellers så liker hun kun diverse fruktpureer ...
Har prøvd alt av grønnsaker , middag på glass etc ... Hun bare grøsser å nekter å åpne munnen:p så får jeg høre så mye forskjellig .. Hs er veldig etter boka .. Mens jeg hører av veldig mange andre at de startet veldig tilig... Blir så usikker ... Aner ikke va jeg kan prøve til henne :-/ leser at jeg ikke skal gi henne det og det også hører jeg igjen et jeg kan gi :p veldig forvirrende .... Ps hun ammer ikke lengere og startet med fast føde ved 4 måneder
 
I boken om mat for spedbarn fra Helsedirektoratet står det at de kan få brød fra 6 mnd, men at de bør få jernberiket grøt i tillegg. Storesøster på 6 år var også av den superkresne typen og av grøt var det kun den fra Småfolk vi fikk i henne, men selv da måtte pappa'n stå og gjøre ablegøyer for å få henne til å åpne munnen! Det gikk heldigvis bedre etterhvert, men hun ville helst ha hjemmelaget mat fremfor glass, og jeg måtte passe på så det ikke ble for tørt. Da hun begynte å få brød likte hun det best uten pålegg eller smør til å begynne med. Følte meg litt som en dårlig mor der jeg satt og ga henne tørt brød, men det var nå det hun helst ville ha! :p
 
Men grøt med frukt i er det vel ikke noe galt i? Så lenge de spiser tenker jeg så er det mye bra næring i frukt. Men da bør du bruke hirsegrøt eller hjemmelaget grøt for butikkgrøtene er stappet med søtning.
 
Du kan fint mose frukt sammen med grøten.
Jeg begynte å gi mine brød fra de var rundt 6-7mnd. Smurte på leverpostei og lagde de mikroskopiske bitene du kan tenke deg. :) etterhvert så fikk de lov å spise selv også. Jo før jo bedre :)
 
Her har lille fått smake litt på polarbrød. Ca ett halvt ett som hun får kose seg med. Er ikke alt hun får i seg da xD
 
min "stjal" en skorpebit fra meg da han var 6 mnd og kosa seg lenge med den :) fikk litt skorpe hver dag etter det og to uker etterpå nekta han å ta puppen midt på dagen og "forlangte" skorpemåltid....
 
Hun er 5 mnd nå og vi er ikke oppe i en posjon grøt enda :p Blir nok ei god stund til før det blir brød.
 
Ga henne noen brødsmuler en dag og det var veldig populært, men vi har akkurat passert 5 mnd så venter nok en stund til. Hun liker grøt godt da! Og alt hun har fått smake av grønnsaker og frukt :)
 
Back
Topp