Når står den lille opp?

Frø i magen

Andre møte med forumet
Vår lille jente pleide å sove til åtte-halv ni tidligere, og kunne sovne igjen til puppen og ligge enda lenger av og til og. Men da fikk hun melk når hun ville om natten: halv åtte da hun la seg, så ca halv tolv, tre-tiden, seks-tiden og så åtte-halv ni.

Etterhvert fikk hun ikke lenger melk i sengen da vi skulle stå opp, ved ca åtte mnd, men fikk skive til frokost først og så melk etterpå. Det gikk helt fint, for hun var ikke så sulten siden hun fikk mye pupp om natten.

Men nå i mnd ni så har vi begynt å kutte på melken om natten. Hun får halv åtte når hun legger seg, men så skulle vi kutte det neste halv-tolv måltidet. Dette gikk veldig fint, gråting de to første nettene, så noen netter hvor hun våknet, men sovnet igjen ganske fort. Det som var bonus var at hun samtidig kuttet flere av nattmåltidene, har nå bare ett i tre-fire tiden, og det er det.
Men nå har hun begynt å stå opp tidligere. Våkner gjerne syv, noen ganger tidligere, noen ganger senere. Det er jo naturlig nok, siden hun da er sulten. I dag våknet hun seks, og det syns vi er for tidlig, så da fikk hun pupp så hun sov en time til. Men jeg har jo ikke lyst til å innføre frokost-pupp på sengen igjen heller, men seks er så innmari tidlig...

Hva gjør dere? Når står de små opp? Hvor mye spiser de om natten? Hvordan kan man eventuelt få dem til å sove litt lenger?
Vet jo at det er vanlig at mange står grytidlig opp, så må vel kanskje bare venne oss til det. Men frykter at det blir enda tidligere når vi kutter det siste nattmåltidet og. Men hvor skal man sette grensen for når det er natt og man prøver å få dem til å sove igjen om de våkner, og når det er på tide å stå opp og spise frokost?
 
Vi legger lillemor i 20-tiden og hun sover hele natta frem til 06-07, da står vi opp. Ingen vits i å prøve å få henne til å sove mer da, forståelig nok :) men i det siste har vi lagt henne litt senere, og det ser ut som hun sover litt lenger av det. Våkner for tiden i 07-08-tiden :)
 
Frøkna her legger seg halv 8, våkner og vil ha ei flake i 2- tida og det samme i 6-tida. Jeg har ikke tatt kampen med å kutte noen av måltidene enda, men jeg tenker også som deg at det er så godt å gi ei flaske i 6-tida også sover hun til kl 8. Og om hu ikke får noe melk iløpet av natta, hvor tidlig blir det morgenen da.
Når ferien er over skal jeg ta mer tak i det og begynne å stå opp med henne kl 6. Så håper jeg at det blir en overgangsperiode og at hun etter hvert justerer måltidene på dagen og sover lenger om natta da hun skjønner at det ikke er noe mer melk å få på natta.
 
Her er det i seng 20-20.30. Pupp kl 1-2, kl 4-5 og når lille står opp kl 7.30 ca. Min erfaring med forrige var at det beste var å bare fortsette ganske lenge med 2 måltider på natten, et i 1-2-tiden og ett rundt 5-6. Synes det var mindre stress enn å stå opp så sykt tidlig(lille sov da til kl 9)! Jeg bare følger barna for det meste til de er i alle fall 1 år. Når det er sagt hadde det vært deilig med litt mindre amming om natten denne gangen, i og med at lille er tidligere oppe enn forrige (lille vekkes av den største)....
 
Her legger vi tidlig, gjerne i 18-18:30 tiden. Hvis han har spist dårlig på dagen og mye har skjedd sover han urolig og våkner hele tiden. Hjelper ikke med pupp om natten heller...tror jeg har så lite igjen at det ikke metter. Han kan hvertfall være våken i to-tre timer :(

På en ekstremt god dag står vi opp kl 6. På de vanlige og dårlige dagene er han umulig å få til å sove lenger enn til 4:30-5! Prøver å legge litt senere, men det hjelper ikke :( ikke er det så bra at jeg ikke får sove på kvelden heller...jeg kunne jo sovet nå!!
 
Her legges han rundt kl.19 og han sover til 06-06.30...gir han da ei flaske og kan sovne igjen rundt 1t,hvis ikke står vi opp og første duppen blir rundt 9... :)
Men her har han aldri hatt behov for mat på natten... spiser nå en god porsjon grøt/2 brødskiver i 17.30 tiden også får han flaske rett før han legger seg. Sovner da stort sett med en gang :)
 
Hun her kan sove til 11 om hun vil :O men vanligvis våken innen 9 :)
 
Mellom 6 og 7! Helt innafor å stå opp da. Legger seg 19:30

Før sov hun mye lengre :) men det er lenge siden.

Med første barnet vårt, sto vi opp mellom 04:30-05:30! Og helt umulig å få til mer søvn. Meget slitsomt, men det gikk over når hun ble større. Nå sover hun lett til 08:00 (4 år)
 
Her legger vi mellom 19-20. Våkner som regel mellom 23-01 for pupp, og så igjen mellom 03-05 for mer melk. Klar for å starte dagen som regel mellom 05-06. Ikke sjangs å få han til å sove lengre.. Ganske slitsomt etter at jeg begynte på jobb igjen. Føler jeg er konstant trøtt og sliten. Litt usikker på om og evt når vi skal ta kampen med å slutte med nattamming.. Har iallefall lyst til å kutte 03-05 ammingen.. Synes det er vanskelig! Tror han våkner mest av vane og for kos, men det kan jo også være fordi han faktisk er sulten..han er en slank herremann og ingen storspiser!
 
Her starter vi dagen i 7-8-tiden. Hun kan godt finne på å sove til 9-10-tiden, og det lot vi henne gjøre i ferien siden det var godt å sove lenge. Men vi fikk det igjen på kvelden, ved at hun bare tok seg en dupp rundt leggetid i 19-20 tiden, og styrte på til 23-tiden.
Nå er pappan tilbake på jobb, og da syns jeg det er greit at vi og kommer oss opp tidlig, også får vi litt ro på kveldene.
Jeg ammer henne fortsatt så mye hun vil på natta, blir gjerne hver 3.time ca. Er litt lei av å ikke få sove lenger av gangen, men har ikke orket å ta opp kampen, for jeg vet ikke om det er vits. Synes det er bra det er lett å få henne til å sovne når hun våkner for tidlig. Skjønner ikke hvorfor man skal stresse så med å avenne på natta. Synes det høres litt lenge ut å være uten mat å drikke i 12 timer når de er så små..
 
Her ligger vi lille ca kl 19. Etter at vi kuttet mat på natta er det luksus om han sovet til 6.45. Våkner han før kl 6 ligger han i vår seng frem til kl 6 (selv om han ikke sovner igjen) tenker at det er fordi han sover større deler av natten at det blir slik :)
 
Her ligger vi lille ca kl 19. Etter at vi kuttet mat på natta er det luksus om han sovet til 6.45. Våkner han før kl 6 ligger han i vår seng frem til kl 6 (selv om han ikke sovner igjen) tenker at det er fordi han sover større deler av natten at det blir slik :)
Tror og kanskje de blir litt tidligere sulten på morgenen siden det er så lenge siden siste måltid. Får de melk på natta klarer de kanskje å holde ut lengre? Men sikkert godt å slippe å amme på natta. Gleder meg litt til det er over :p
 
Tror og kanskje de blir litt tidligere sulten på morgenen siden det er så lenge siden siste måltid. Får de melk på natta klarer de kanskje å holde ut lengre? Men sikkert godt å slippe å amme på natta. Gleder meg litt til det er over :p
Her våkner han fordi han må bæsje :p så står vi opp når han er ferdig med det. frokost server 7.30 hver dag, men sjelden at han vil ha noe særlig ;)
 
Her våkner han fordi han må bæsje :p så står vi opp når han er ferdig med det. frokost server 7.30 hver dag, men sjelden at han vil ha noe særlig ;)
Da er han sikkert bare klar for å starte dagen da :) jenta mi liker å sove lenge om morgenen, men er sikkert fordi hun våkner mange ganger i løpet av natten..
 
Da er han sikkert bare klar for å starte dagen da :) jenta mi liker å sove lenge om morgenen, men er sikkert fordi hun våkner mange ganger i løpet av natten..
Klar og klar.. Han legger seg igjen ca 8.30 og sover 1-2 timer :D men etter det er det full fart nesten resten av dagen :)

Så kjedelig at jenta di ikke sover rundt enda! Håper at det endrer seg snart :)
 
Her legger vi gutten kl 19-20, så står han opp 07.30-09.00 kan gjerne ligge i prate me kosekluten sin 1 times tid før han roper etter meg
 
Her legges det mellom 7 og 7.30 og hun sover til 6-7.30 (maks! ) VEsla har ikke hatt behov for nattmat siden 2 mnd gammel, hun begynte bare sove igjennom natten selv. Men hun våkner endel og gråter etter sutten, så noen oppvåkninger blir det.. m
 
Mellom 18 og 20 :)
 
Nå har normalen her også blitt 5 til 6... savner tida hun kunne sove til åtte;-)
 
Back
Topp