Når sluttet fosteret å utvikle seg ved MA?

Sjof

Glad i forumet
Assistert-jentene
Juliknøttene 2022
Sensitivt spørsmål, men det ser ut til at noen her inne dessverre har opplevd MA, finner lite informasjon om når man man oppdaget det vs. Når man mente utviklingen stoppet.,

noen som vil dele?

Til meg var det litt vanskelig å si: Jeg hadde begynt å spotte litt før TUL (MA oppdaget uke 7+0). Da hadde faktisk litt av innholdet i livmor kommet ut (fosteret var jo veldig lite, så det var umulig å se fosteranlegg i bindet eller på papiret), men man så rester av fosteranlegg i livmor. Jeg mista med andre ord veldig tidlig.

Jeg følte selv at utviklinga må ha stoppa rundt 6+0. Når jeg nevnte det til den stakkars gynekologen som foretok undersøkelsen (var tydelig at hun syntes det var triste greier), så sa hun at hun var enig. Dvs. basert på det lille hun kunne se, antok hun at fosteret stoppa å utvikle seg en ukes tid før UL.

Det kan være vanskelig å se akkurat når ting har stoppa opp; Foster kan også krympe litt etter det har dødd, har jeg forstått. Andre ganger har det nettopp skjedd, da er det kanskje enklere, samme hvis man er litt lengre på vei enn jeg var; fosterer i min mage hadde jo ikke blitt 1 cm en gang :happy: Da kan det være vanskelig å måle, siden bare 1 mm eller 2 kan skille flere dager i utvikling.

Har kun hatt én MA (det var også en for mye), så har kun den ene erfaringa å dele da.

For meg har det vært litt forskjellig.

MA1: hjerteslag på UL 7+4. MA påvist i uke 11. Embryoet ble da målt til 7+1.
MA2: hjerteslag på UL i uke 7 (men lite embryo). MA påvist i uke 8. Embryoet målte da 7 mm, bare litt større enn på UL 1,5 uke før. Litt usikker på akkurat hvilken dag det tilsvarer.

Har hatt en MA/SA som ble oppdaget etter svake blødninger rundt 13+0. Da jeg fikk ultralyd tilsvarte den lille 8+6. Legen sa at det ikke var sikkert å si akkurat når hjertet hadde stoppet å slå fordi embroyer som det er noe galt med kan utvikle seg for sakte i størrelse selv om hjertet slår. Og de kan skrumpe litt etter hjertet stanser. Så sannsynligvis levde den til rundt uke 9, men det kan også ha vært hjerteaktivitet 1-2 uker lenger.

Uke 8, det ble oppdaget i uke 12, da begynte jeg å spotte litt. Ble medisinsk abort for å få ut fosteret, siden kroppen ikke støtte det ut selv

Litt ulik erfaring her også

MA1: Hjerteslag og UL i uke 7, viste et embryo med perfekt størrelse (målt til et par dager lengre). MA i uke 11, embryo målt til 9+1. Stemmer omtrent med når symptomene avtok (hadde vært mye kvalm), fikk en liten blødning som gjorde at jeg sjekket opp og da var det dødt.
MA2: Dårlig magefølelse fra start med lite symptomer. UL i uke 6+4, ingen hjerteslag. Hadde ingen blødning før jeg tok cytotectablettene.

Litt ulik erfaring her også.

MA1: Oppdaget på ul 7+3. Fosteret målt til 6+4
MA2: Oppdaget på ul 6+5. Fosteret for lite til å måle.
MA3: Ul 7+0 fikk ikke til å måle, hjerteslag
ul 7+5 fosteret målte 6+9,hjerteslag
Ul 8+6 fosteret målte 8+0,hjerteslag
Ul 10+1 hjerte hadde stoppet og fosteret målte 6+5

Når jeg har fått påvist MA er litt forskjellig, noen leger er jo utrolig naive.

4 x MA der utviklingen alltid har stoppet ved overgangen uke 8 til 9, typisk at hjertet har slått lenger mens fysiske utviklingen har stoppet opp.

Du har ingen pågallende grunn til å uroe deg ❤

Back
Topp