Når sluttet barna deres med smokk?

På 3-årsdagen :) det var avtalt i god tid :)

2 år.. ingen spes avtale tror jeg, annet enn at når den siste blir «borte» så blir det ikke mer smokk.
Har gått helt fint for oss

Rett før hun var 3 år, vi trappet gradvis ned og var veldig nøye på at smokk kun skulle brukes om natten i lang tid. Så brukte vi noen uker på å snakke om og bli enige med henne at den skulle gis til kaptein Sabeltann i sommerferien. Det gikk kjempefint! Hun var såå stolt da hun ga den fra seg. Det var et par kvelder med litt savn og sutring bare, men det gikk overraskende greit:happy:

Eldste brukte ikke smokk, minste sluttet av seg selv da han var ni mnd, la den fra seg og var helt uinteressert.

Sluttet da han var 3 år :) Han klippet av tuppen og kastet den i søpla. Smokkeslutten gikk kjempebra, det ble ikke noe surving! :D Håper det går like lett med lillesøster. Kommer til å slutte senest ved 3 år :)

Eldste var 3 på dagen og 3.5 på natten. Nr 2 på 3.5 bruker smokk enda( diskutert med tannlege pga andre sykdommer)

Slutta da han var 1,5 i forbindelse med munnsår i munnhulen.

Første uka i sommerferien, 3 år. Kun på dagen. Vi sa bare at nå slutter du med smokk på dagen. ( smokken er ute hele natta uansett, så tenker han kan ha den kosen de 15 minuttene han bruker på å sovne :p

2,5 år da han sluttet på dagtid nå i sommer. Planlegger slutt på natt i løpet av høsten. Ingen avtaler, men forbereder han hver kveld på at det snart er slutt med smokk.
«Dagsmokk» kuttet vi tvert og sa at smokk bare var til soving. Var krig to dager og så gikk det fint :)
Spent på hvordan det blir med å kutte nattsmokk. Håper ikke han er så avhengig av den som jeg frykter :P

Begge sluttet da de var fylt 2 på dagtid. Eldste sluttet på natt like etter hun fylte 3. Blir nok noe av det samme med lillesøster. Kanskje litt før. Får se ;)

Begge gav den til Kaptein Sabeltann når de var 2,5 år. Helt uproblematisk.

8-9 mnd. Ville ikke ha den mer og ble bare sint når jeg prøvde å gi den. Ser ut som lillebror på snart 7 mnd er på vei i samme retning. Smokken er stort sett ikke interessant. Passer meg fint igrunnen :p

Har 3 barn og bare eldste brukte/ville ha smokk. H Vi oppdaget at vi av ‘gammel vane’ gav han smokk før han i det hele tatt spurte/ gav utrykk for det og en dag gav vi den ikke til han og han spurte ikke etter den:) Han sluttet helt med smokk da han var 1,5 år gammel:)

Eldste sluttet noen mnd før han ble 3 år :)

Yngste har ikke sluttet enda :)

Back
Topp