Når sluttet barna deres å sove på dagtid?

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Hvor hamle var barna deres når de sluttet å sove på dagtid? Og merket dere noen tegn i forkant på at de var klare for det?
 
Søvn på kveld ble sykt vanskelig! Sovnet mye senere enn før brått. Kuttet søvn på dagtid og vips sovner han på kveld:)
 
Hvor hamle var barna deres når de sluttet å sove på dagtid? Og merket dere noen tegn i forkant på at de var klare for det?
2 år og 5 mnd
Merket det på at det ble vanskeligere å få han til å sove på dagtid og til slutt gikk det nesten ikke. I tillegg brukte vi 1-2 t på innsovning hver kveld :p
Så det er bare en knapp måned siden han sluttet her og noen få dager kan han fortsatt trenge en dupp på dagen. Rundt 15-16 er han utrolig sliten, så han er helt i overgangen mellom å trenge lur og ikke.
For at han skal få roe seg ila dagen har vi innført hviletid ca rundt 12 i en halvtimes tid hvor vi leser 2 bøker også ligger i senga på soverommet og slapper av sammen med han. Nå har vi hatt den rutinen i noen uker og nå slapper han rolig av, i begynnelsen maste han mest om når vi var ferdig. Har alarm på telefonene som ringer etter 30 min.

Her har vi slitt med lang legging siden han var 16 mnd så det var ikke noe nytt, men det ble bare lenger og lenger en gang etter 2 år. Men han gikk fra å sove 1, 5t på dagen til plutselig ikke å sove noen ting :hilarious:
Før la vi han rundt 19 og han sovnet rundt 20-20.30. Nå legger vi han 18.30 og han sovner ca 18.45.
 
Eldste var ca to år, yngste er nettopp fylt tre og sover noen ganger enda :) begge slet med soving på kvelden, kunne ligge våkne i mange timer før vi kuttet.
 
To år og ca 2 mnd. Han sluttet selv. Det ble vanskeligere og vanskeligere å få han i hvil, og tok lang tid å sovne for kvelden. Han har fått lov å hvile maks 30 min i barnehage inntil nylig, men de har ikke klart å få han i hvil. De få gangene de har klart Det var resultatet av den halvtimen vært at han sovner ca to timer senere enn vanlig på kvelden. Hviling gjør med andre ord at han får mindre søvn totalt.
 
Frøkna sluttet med dagsoving hjemme når hun var 3 år. I barnehagen hadde hun en liten lur fram til hun var nesten 3,5år.
Som de andre over her nevner, så brukte hun mye lengre tid på innsovning på kvelden og var vanskeligere til å få i søvn når hun skulle ha lur.
 
Takk for alle svar, jenta mi fyller to år o starten av Oktober men merker litt endring på henne når det gjelder dagsovongen, tror ikke hun er helt ferdig med det første, men tenker det kanskje ikke et så veldig lenge til heller:)
 
Mine er sovebarn og eldste er 4 år og sover ennå litt på dagen hjemme, men sluttet å sove i barnehagen rett før ferien. Mellomste er 3 år og sover ennå. Begge sovner rundt 18.30 på kvelden.
 
2 år, og det begynte med at han hoppa over dagdupp en dag, så to dager osv. Nå kan han duppe av innimellom (straks 2 år og 2 mnd), men ikke noe fast dupp lengre.
 
2 år og 7mnd.
Etter en hvil hvor hen ikke sovna så nekta hen ålegge seg til hvil. Aldri vært problem å legge hen så da har vi godtatt det. Frem til nå har hen sove både 2 og 3 timer uten å ha problemer med å legge seg om kvelden.

Spent på hvordan det blir i bhg etter ferien. Vi tar med sovevogna og sier hen kan få tilbud om soving, men at hen ikke har sovet hvil på par uker. Hen blir kanskje mer sliten i bhg...
 
Hun var 2.5 år gammel. Hun bare nektet å sove, ble fly forbanna når de la henne i barnehagen. Så begynte hun slik hjemme også på dagtid. :hilarious:
Hun hadde fortsatt behov da... for på ettermiddagene - spesielt etter barnehagen så var hun totalt utslitt og survette, men det gikk seg til. Sovnet en del i bil på tur hjem, og da fikk hun bare sove. Fikk lenge tilbud om å duppe da, selv om hun ikke ville ❤️
 
18 mnd
Dq hadde vi kuttet søvn til 1 t men han ville bare ikkr sove, bhg brukte flere timer på å prøve få han til å sove
 
Min var 3 år og 3 mnd da det sluttet helt, men har egentlig sovet sjelden på dagtid det siste halve året.
 
Gutten min blir 2 år i september, og har siste par ukene kun sovet lur et par dager. Vi merket det ved at han lå lys våken i vogna opptil 1,5 time...og at leggingen på kvelden kunne ta opptil 2 timer....nå som luren er kuttet sovner han på 10 min etter at vi legger han.
Kan godt tenkes at han vil trenge en lur hver dag igjen når han begynner i bhg igjen da:)
 
Førstemann var 2 år og 1 mnd. Sluttet å sove på dagtid i helgene først, så ville han ikke sove i bhg de dagene han ble levert 0830. Hvis jeg leverte kl 07(pga jobben min), kunne han sove i bhg.
Merket ikke noe spesielt på kvelden. Vi hadde en grense på kl 14, at han skulle vekkes til da. Hvis han akkurat hadde sovnet, skulle han få 30 min.
Vi løste dette ved at mannen ble hjemme en uke og kunne levere kl 0830, og da ville ikke gutten sove i bhg. Kom seg over dagsovingskneika på den måten, og sov aldri mer på dagen etter dette.
 
De var over tre begge to. Bhg som ønsket soveslutt på eldste da det ikke passet i dagen dems.
 
Ved 18 mnd var sovingen i barnehagen over. Hun sover enda litt dupp på fridagene her hjemme. Hun har mulighet til å sove i barnehagen og de legger henne hvis hun ber om det men som oftest går det bra uten duppen :)
 
Sluttet nettop. 3 år og 3 mnd :) absolutt ikke noe spesifikke tegn, han sov godt ett par timer på dagen når han var hjemme - men det ble utfordrende for han i barnehagen da ingen v de andre sov lenger og han ville være med de andre naturlig nok.
 
Eldste var rett over to år, da ble det umulig å få henne til å sovne på kveldene dersom hun sov dupp. Var gjerne nærmere elleve før hun sovnet på kvelden, ble alt for lite søvn totalt i døgnet.

Yngste er to år og fire mnd, han er av ett annet kaliber. Sover to timer på dagtid, og sovner helt greit på kveldene. Ser for meg han gjerne trenger dupp til tre år.
 
Back
Topp