Når slutter dere med tilskudd av folat?

Msf

Blir kjent med forumet
Hei! Når slutter dere å ta folat? Jeg har jo lest at det skal tas de 3 første mnd, men venninna mi gikk på det gjennom hele svangerskapet. Hva er vanlig og hva er best? Har det egentlig noen hensikt å ta det etter 3mnd?

Jeg er 12+0 i dag, så jeg må finne ut hva jeg gjør videre …
 
Sniker, jeg sluttet med folat rundt uke 15. Grunnen til at det bare «er nødvendig» frem til uke 12 er fordi da er sentralnervesystemet (folat er for å forhindre nevralrørsdefekter) ferdig nok utviklet. Jeg gikk heller over til vanlig B-vitaminkompleks, hvor det fortsatt er folat (kroppen trenger det for andre ting og), men ikke like høye doser.
 
  • Liker
Reactions: Msf
Sniker; jeg tar Nycoplus Gravid som skal tas under hele svangerskapet. Disse inneholder blant annet folat. Så det er ikke noe i veien for å gå på det hele svangerskapet, men det er ikke nødvendig å ta folat hele svangerskapet. De sier vel at det er viktigst 1. trimester
Jeg gjør det jeg også. I tillegg til å spise variert.
 
  • Liker
Reactions: Msf
Tar den gravid pakka, så den er med der! Tenker holde på til uke 35 ca
 
  • Liker
Reactions: Msf
Tar multivitamin hele svangerskapet etter anbefaling fra jordmor (ikke påvist mangler), den inneholder også samme mengde folat som ren folat tablett. Den skal tas hele svangerskapet
 
  • Liker
Reactions: Msf
Det er ikke nødvendig å ta kun folat etter 3 måneder som andre skriver, men det kan være lurt å ta enten multivitamin eller omega-3 multi. Jeg tar sistnevnte da jeg spiser lite fisk, og da får du også 400 mcg folat. Som gravid trenger man litt ekstra vitaminer og mineraler, derfor er det lurt å ta en multivitamin (evt. omega-3 multi) :happy:
 
  • Liker
Reactions: Msf
Tar multivitamin hele svangerskapet etter anbefaling fra jordmor (ikke påvist mangler), den inneholder også samme mengde folat som ren folat tablett. Den skal tas hele svangerskapet
Jeg fikk sammen anbefaling som deg, både tran og multivitamin.
 
  • Liker
Reactions: Msf
Har sluttet pga kvalmen. Tok første 10 uker hver dag og har trapped ned. Orker ikke. Men jeg spiser variert og masse fisk (nesten hver dag).
 
Multivitamin og trantabletter, pluss jerntilskudd. Lå fryktelig lavt på jern allerede på første blodprøve. :dead:
 
  • Liker
Reactions: Msf
Jeg tar også Nycoplus Gravid hele svangerskapet, og i tillegg til D-vitamin og jern etter anbefaling fra lege. Blir ganske mange tabletter hver dag! (8)

De nye kostrådene anbefaler visst også kolin. Det finner jeg ikke på ingredienslista i Nycoplus gravid, men det skal holde å få det gjennom variert kost (egg, kjøtt, meieriprodukter).

 
  • Liker
Reactions: Msf
Back
Topp