Når slutte med bleier?

kathrine80

Glad i forumet
Jeg og mannen er nok litt uenige på dette området, jeg var selv rett under 2 år da jeg slutta, ,men samboer var 5 før han slutta helt...
altså er forskjell på unger, men jeg kommer ikke vente til han er 5 før vi begynner og prøve altså...

hva synes dere?

vi prøvde litt i sommer da storesøster var 2 år og 2 måneder, men ho var livredd for doen og potta. så det funka ikke.. så vi begynner til våren igjen .. og skal få ho bleiefri i løpet av sommeren .. det er ikke noe hast enda syns jeg .. ho blir jo så fortvila om ho tilfeldigvis tisser før vi har fått på ho bleie. da hylskriker ho og føler at ho har gjort noe galt ! men nå har ho begynt å kjenne at ho må tisse da..

tja, er veldig greit å slutte med bleier i sommerperioden med mindre klær osv så her kommer vi nok til å begynne å slutte sommern før ho fyller 2. Om det går er en annen sak. Ikke mange bleiebarn når de går over på storbarnsavdeling i bhg altså, da har de fleste sluttet..

ORIGINAL: ~Bluebell~

tja, er veldig greit å slutte med bleier i sommerperioden med mindre klær osv så her kommer vi nok til å begynne å slutte sommern før ho fyller 2. Om det går er en annen sak. Viktigste er at man prøver, men er jo viktig at barnet selv er motivert. Ikke mange bleiebarn når de går over på storbarnsavdeling i bhg altså, da har de fleste sluttet.. [;)]

Tøtta her slutta på dag og natt samtidlig i sommer.. da var hun 2 år og 9 mnd.

Må jo se an jenta litt, men ser for meg at d blir våren/sommeren før hun fyller 3 år... syns før de fyller 2 er tidlig! Men selvfølgelig, noen er klar da også!

er vel rundt 2-3år som er "vanlig",
men d nytter ikke å begynne før ungen selv er klar for d...

en ting er i hvertfall sikkert, sånt kan ikke planlegges !

Begynner ikke enda hvertfall;-)
Håper han er tørr når han er tre, men må jo bare se an når han blir klar!
Jeg var og tørr da jeg fylte to, men tror det var vanligere før. Mamma var hjemme med meg, tror det kommer tidligere da enn om barnehagene skal følge det opp!

Storebror var 2,5 år, perfekt!!

Jeg kommer til å begynne så smått å prøve den sommeren før han fyller 2. Merker jeg at det ikke er noe håp ennå, tar vi det som det kommer. Men sommeren før han fyller 3 - da skal den bort! hehe :)

Jeg å mine søsken sluttet når vi var 2,5 år, Emil sluttet når han var 3 år å 4 mnd (i jula) å Karoline sluttet nå i sommer, 2 år å 3 mnd. Bestemte meg for at hun skulle slutte med bleier før Vilde ble født, å er så glad for at vi klarte det. Greit med bare 1 bleiebarn i gangen.

kusina mi var rett over ett år da hun begynte å "esse do" som hun kalte det!! hun fikk sitte på potta tidlig og hadde helt panikk for å bæsje i bleia!! såå her blir det å prøve det samme tror jeg!! [:D]

ORIGINAL: Lillesnille

Tøtta her slutta på dag og natt samtidlig i sommer.. da var hun 2 år og 9 mnd.

sign, bare ikke tøtta da[:D]

ORIGINAL: Smulan*

Jeg kommer til å begynne så smått å prøve den sommeren før han fyller 2. Merker jeg at det ikke er noe håp ennå, tar vi det som det kommer. Men sommeren før han fyller 3 - da skal den bort! hehe :)

samme her:)

Jeg sluttet med bleie på natta før jeg var 2 år. så mamma måtte ta på meg bleie da jeg sto opp hehe :P

det er veldig forskjellig fra barn til barnhan min blir 3 i feb og har fortsatt ikke sluttet og han viser ikke noe interesse for doen heller og fått beskjed av hs og bhg at så lemnge han ikke vill da skal  ikke presse helelr for da kan det hende han aldri vill så vi lar han få bestemme slev. vi spør hele tiden og han vill gå uten bleie og han gjlør det noen ganger men han bæsjer ikke på do enda bare tisser

ORIGINAL: *Frk.Mamma

det er veldig forskjellig fra barn til barnhan min blir 3 i feb og har fortsatt ikke sluttet og han viser ikke noe interesse for doen heller og fått beskjed av hs og bhg at så lemnge han ikke vill da skal  ikke presse helelr for da kan det hende han aldri vill så vi lar han få bestemme slev. vi spør hele tiden og han vill gå uten bleie og han gjlør det noen ganger men han bæsjer ikke på do enda bare tisser

Sant det! Man skal ALDRI presse et barn til å slutte med bleie, men man kan motivere dem og passe på å gi ros når de har tisset/bæsjet på do/potte. Jobber selv i bhg så vet godt hvor forskjellig det kan være fra unge til unge. Jentene er som regel litt tidligere ute enn guttene, men ingen regel uten unntak[;)]

Sant det! Man skal ALDRI presse et barn til å slutte med bleie, men man kan motivere dem og passe på å gi ros når de har tisset/bæsjet på do/potte. Jobber selv i bhg så vet godt hvor forskjellig det kan være fra unge til unge. Jentene er som regel litt tidligere ute enn guttene, men ingen regel uten unntak[;)]

ja jobber ibhg jeg og å man ser veldig forkjell der. ja her gir vi klistermerker som han henger på veggen på badet men han syns ikke det er så morro egentlig. han vill liksom ikek si ifra når han skal tisse

ja jobber ibhg jeg og å man ser veldig forkjell der. ja her gir vi klistermerker som han henger på veggen på badet men han syns ikke det er så morro egentlig. han vill liksom ikek si ifra når han skal tisse

Det er sånn vi gjør det i bhg også og det har ført til at flere og flere vil sitte på potte/do for de ser at andre får klistremerke og ros. Tror kanskje det at når de er flere som skal slutte samtidig har de også lyst på den positive oppmerksomheten det å sitte på potte gir[:)] Vi gir iallfall barna muligheten til å sitte på potte sammen under den felles bleieskiftinga for da kan vi voksne være der sammen med de samtidig som vi skifter bleie på andre barn. Kanskje ikke like lett hjemme for da er det bare dem...

Kommer veldig ann på barnet. I høst var sønnen min kjempe flink til å gå på potta og sa ifra hver gang han skulle bæsje. Da var han 1 og et halvt år. så hadde han en periode der han nektet både potte og do og nå er han flink igjen. Tenker at vi tar litt intensiv dotrening til sommeren. Nytter ikke kutte bleia med mange uhell når det er så kaldt som det er nå. Kommer jo veldig ann på barnet også da. Noen er klare før enn andre. Kommer til å oppmuntre han til å gå på do, men aldri tvinge han til noe han ikke er klar for. :) Selv var jeg bleiefri når jeg var 2 år. :)

Back
Topp