Når slapp egget?

Yummy_mummy

Februar 2014 Miss Gode Råd <3
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Septemberlykke 2016
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
Jeg noterer litt for meg selv på mobilen, men kjenner jeg blir usikker på når el dagen var fordi jeg har positive el tester i flere dager. Skal begynne å tempe, men lurer på om noen kan hjelpe meg med å gjette når jeg hadde selve eggløsningen?

Neg el test 6.mars eggehvite

Pos el test 7.mars kl 14 MASSE eggehvite

Pos el test 8.mars kl 08.30 ikke eggehvite

Sterk positiv el test 8.mars 11:35 (sterkere enn kontroll streken)

Positive el tester 8 mars 21.35 like sterk som kontrollstreken

Positiv el test 9. mars kl 06:10

Negativ el test 9.mars kl 16.00

Jeg noterer litt for meg selv på mobilen, men kjenner jeg blir usikker på når el dagen var fordi jeg har positive el tester i flere dager. Skal begynne å tempe, men lurer på om noen kan hjelpe meg med å gjette når jeg hadde selve eggløsningen?

Om jeg ikke tar helt feil, så slapp egget 9 mars :-)

Sikker kan du ikke være uten å tempe, men det vet du sikkert. Egget slipper normalt 0-48 timer etter positiv test. Din siste positive test 9.3. kan være falsk positiv fordi den ble tatt på morgenurin, og den negative kan være falsk negativ fordi den er tatt på ettermiddagsurin. Så ikke så godt å si hva en formiddagstest den dagen ville vist :p Man regner som en tommelfingerregel, først dag med negativ test igjen, for EL-dagen, så jeg ville gått ut ifra EL 10. mars :)

Om jeg ikke tar helt feil, så slapp egget 9 mars :-)
Takk for svar. Kroppen tuller en del etter 2. svangerskap. Må nok begynne å tempe når jeg slutter å amme tenker jeg.

Sikker kan du ikke være uten å tempe, men det vet du sikkert. Egget slipper normalt 0-48 timer etter positiv test. Din siste positive test 9.3. kan være falsk positiv fordi den ble tatt på morgenurin, og den negative kan være falsk negativ fordi den er tatt på ettermiddagsurin. Så ikke så godt å si hva en formiddagstest den dagen ville vist :p Man regner som en tommelfingerregel, først dag med negativ test igjen, for EL-dagen, så jeg ville gått ut ifra EL 10. mars :)
Jeg hadde holdt meg fra lunsj på jobben, til jeg kom hjem kl 16, så regner med at jeg ville fått likt resultat om jeg tisset en time tidligere? Eller? :p Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få til testingen når el er i ukedagene når jeg er på jobb. Da må jeg holde meg til kl 16 da det er uaktuelt å teste på jobb :p

Jeg hadde holdt meg fra lunsj på jobben, til jeg kom hjem kl 16, så regner med at jeg ville fått likt resultat om jeg tisset en time tidligere? Eller? :p Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få til testingen når el er i ukedagene når jeg er på jobb. Da må jeg holde meg til kl 16 da det er uaktuelt å teste på jobb :p
Det ideelle er vel urinen du tisser cirka fire timer etter at du står opp, altså den du tisser ved lunsj. Så det kan hende du misset toppen den dagen ved å bruke ettermiddagsurinen. Det varierer en del fra person til person da, så det er ikke så godt å si. Men jeg tenker at man kan gå ut ifra at testen var positiv den dagen også siden du fikk positiv på morgenen, og at dagen etter var EL-dagen :)

Det ideelle er vel urinen du tisser cirka fire timer etter at du står opp, altså den du tisser ved lunsj. Så det kan hende du misset toppen den dagen ved å bruke ettermiddagsurinen. Det varierer en del fra person til person da, så det er ikke så godt å si. Men jeg tenker at man kan gå ut ifra at testen var positiv den dagen også siden du fikk positiv på morgenen, og at dagen etter var EL-dagen :)
Ja, jeg hadde en del smerter nå også. Kanskje jeg må jobbe på hjemmekontor ved EL, hehe :p el testen jeg tok den 8.mars rundt 11 var sinnsykt sterk. Deretter dalte det ned og jeg kjente at det skjedde en del ting. Må nok begynne å tempe. Skal ikke legge inn aksjer enda, men prøver å få litt kontroll på syklusen. Da blir det nok lettere når vi er klare for å prøve igjen. :D

11:35 testen 8 mars er den sterkeste positive?
Da kan du ta utgangspunkt i at eggløsning skjedde i det tidsrommet, litt før eller i løpet av to døgn etter. Uten temping er det veldig vanskelig å finne helt eksakt dag.
Eggløsningen skjer når lh er på topp. Før noen ønsker å bestride dette og vil informere om at egget slipper når lh testen er negativ igjen, deler jeg kilder:

Frøyaklinikken informerer:
Det vi oppdaget var at mange mennesker på forskjellige forum og faktasider har sterke meninger, og ofte er dem både delt og forskjellig. Det var på tide med litt fakta mellom synsing.

Hvor lenge er det vanlig at en eggløsningstest er positiv ?

Eggløsningstester viser LH stigning, og ved eggløsningen stiger LHen ganske plutselig. Det er viktig at man må ikke må tisse på fire timer før man tar testen. En eggløsningstest kan slå ut så kort som 1/2 dag og kanskje opptil 2 hele dager. Men det betyr ikke at du er fruktbar bare en halvdag eller fruktbar i to dager. Det er fortsatt bare et egg (som oftes) som går til eggløsning. Og når egget er sluppet ut, så kan det bli befruktet i et døgn. Så det er ikke alltid lett å finne akkurat dagen. Det kan være en ide å ta eggløsnings testen på kvelden og morningen hos dem som får kjapp LH stigning, for å finne eggløsningen. Når den slår ut, så kan eggløsningen akkurat være eller ha vært, eller den vil komme i løpet av to døgn ca. (Naturen har ikke gjort dette lett for oss.) Det hender også at den ikke slår ut, selv om du har eggløsning. Fertilitesklinikkene opplever eggløsningstester som ikke pålitelige, mens vi på Frøyaklinikken bruker dem noe, så lenge det ikke skaper stress. Varer den lenger kan det muligens være en noe forhøyet LH, som man kan se ved PCO og PCOS (poly cystiske ovarie syndrom), som mer betyr at man ikke har eggløsning.
På Frøyaklinikken forsøker vi å lære pasientene våre at de kan selv kjenne etter når de får eggløsning, ved å kjenne på utflod,( eggløsningsslimet), om temperaturen stiger, og det er heller ikke så uvanlig å få økt lyst rundt eggløsningen. Da bruker vi eggløsningstestene som en bekreftelse på det de selv kjenner.
Når testen er positiv, er det da eggløsning, eller skjer dette først når testen er negativ ?

Frøya svarer: Testen slår ut på LH økningen, hos noen er denne kjapp, hos andre kan den slå ut i nesten to dager. Eggløsningen skjer når LHen er høyest. Så det er ikke alltid lett å finne eggløsningen helt presis, men så overlever egget et døgn. I dette døgnet så kan man bli gravid.

Eggløsningen skjer når eggløsningstesten er positiv, når den er negativ igjen, så kan det være for sent.

11:35 testen 8 mars er den sterkeste positive?
Da kan du ta utgangspunkt i at eggløsning skjedde i det tidsrommet, litt før eller i løpet av to døgn etter. Uten temping er det veldig vanskelig å finne helt eksakt dag.
Eggløsningen skjer når lh er på topp. Før noen ønsker å bestride dette og vil informere om at egget slipper når lh testen er negativ igjen, deler jeg kilder:

Frøyaklinikken informerer:
Det vi oppdaget var at mange mennesker på forskjellige forum og faktasider har sterke meninger, og ofte er dem både delt og forskjellig. Det var på tide med litt fakta mellom synsing.

Hvor lenge er det vanlig at en eggløsningstest er positiv ?

Eggløsningstester viser LH stigning, og ved eggløsningen stiger LHen ganske plutselig. Det er viktig at man må ikke må tisse på fire timer før man tar testen. En eggløsningstest kan slå ut så kort som 1/2 dag og kanskje opptil 2 hele dager. Men det betyr ikke at du er fruktbar bare en halvdag eller fruktbar i to dager. Det er fortsatt bare et egg (som oftes) som går til eggløsning. Og når egget er sluppet ut, så kan det bli befruktet i et døgn. Så det er ikke alltid lett å finne akkurat dagen. Det kan være en ide å ta eggløsnings testen på kvelden og morningen hos dem som får kjapp LH stigning, for å finne eggløsningen. Når den slår ut, så kan eggløsningen akkurat være eller ha vært, eller den vil komme i løpet av to døgn ca. (Naturen har ikke gjort dette lett for oss.) Det hender også at den ikke slår ut, selv om du har eggløsning. Fertilitesklinikkene opplever eggløsningstester som ikke pålitelige, mens vi på Frøyaklinikken bruker dem noe, så lenge det ikke skaper stress. Varer den lenger kan det muligens være en noe forhøyet LH, som man kan se ved PCO og PCOS (poly cystiske ovarie syndrom), som mer betyr at man ikke har eggløsning.
På Frøyaklinikken forsøker vi å lære pasientene våre at de kan selv kjenne etter når de får eggløsning, ved å kjenne på utflod,( eggløsningsslimet), om temperaturen stiger, og det er heller ikke så uvanlig å få økt lyst rundt eggløsningen. Da bruker vi eggløsningstestene som en bekreftelse på det de selv kjenner.
Når testen er positiv, er det da eggløsning, eller skjer dette først når testen er negativ ?

Frøya svarer: Testen slår ut på LH økningen, hos noen er denne kjapp, hos andre kan den slå ut i nesten to dager. Eggløsningen skjer når LHen er høyest. Så det er ikke alltid lett å finne eggløsningen helt presis, men så overlever egget et døgn. I dette døgnet så kan man bli gravid.

Eggløsningen skjer når eggløsningstesten er positiv, når den er negativ igjen, så kan det være for sent.
Frøyaklinikken er ikke en pålitelig kilde. De driver på med diverse alternative behandlingsmetoder. Jeg er selv bevis på at egget kan slippe to dager etter positiv test ;)

Edit: Og det er det mange flere av temperne som har gjort også. Lykkeliten har til og med fått EL dagen før positiv EL-test. Prøv å forklare det du, Frøyaklinikken :p

Frøyaklinikken er ikke en pålitelig kilde. De driver på med diverse alternative behandlingsmetoder. Jeg er selv bevis på at egget kan slippe to dager etter positiv test ;)

Edit: Og det er det mange flere av temperne som har gjort også. Lykkeliten har til og med fått EL dagen før positiv EL-test. Prøv å forklare det du, Frøyaklinikken :p

De skriver jo her at egget kan slippe før, under eller to dager etter positiv el test :-)

De skriver jo her at egget kan slippe før, under eller to dager etter positiv el test :-)
De skriver at EL skjer når LH er høyest, og det er absolutt ikke alltid tilfelle. Nesten heller tvert imot :)

Vær obs på at Frøyaklinikken kommer med mye synsing selv og. Det de driver med er: homeopati, fotsoneterapi, akupunktur og ernæring.

Til TS:
EL-tester måler hormonet LH. LH er det hormonet som gir signal til eggstokken om å slippe modne egg. Med en gang ett modent egg har sluppet så starter eggstokkene selv med å gi beskjed om at ingen andre modne egg skal slippe (så det vanligvis bare blir ett egg). Dersom LH stiger og det ikke finnes noen modne egg i eggstokken så blir det ingen eggløsning. Da vil LH vanligvis synke igjen, og så kan kroppen prøve på nytt etter en stund, eller man får en blødning uten å ha hatt EL. Det er vanligst at man har EL i løpet av en syklus.

LH stiger i tiden frem mot EL, for så å synke igjen. Selve eggløsningen kan skje alt fra 0 til 48 timer etter positiv EL-test, så det betyr at om du får positive EL-tester to dager på rad så kan egget slippe den første dagen med positiv test og inntil 48 timer etter den andre dagen med positiv test. Det betyr at man kan få 2 dager med negative tester før egget slipper. Negativ test betyr altså ikke at EL har vært, bare at LH er på vei ned igjen.

Hvis du ser på den figuren her (fra Wikipedia) så skal EL-testene måle det blå hormonet, som har en topp i snitt ved dag 14, og i snitt er forhøyet fra dag 12 til dag 18. Den rød streken er gjennomsnittlig tidspunkt for EL, og det er etter at LH har gått ned igjen (men så står det piler ut til hver side på toppen av figuren for variasjon i tidpsunkt for EL i forhold til LH-toppen).

Luteinizing_hormone_(LH)_during_menstrual_cycle.png

Når egget har sluppet så dør det i løpet av 24 timer dersom det ikke blir befruktet av en sædcelle. Så egget dør i egglederen dersom det ikke er sædceller tilgjengelig, da kommer det seg ikke ned til livmoren. Dersom egget blir befruktet bruker det 6-10 dager på å reise ned egglederen for å komme seg til livmoren, og deretter bruker egget tid på å finne en god plass å grave seg ned i livmoren - og så starter hcg produksjonen. Det kan ta 1-2 dager igjen før hcg er høyt nok til å gi utslag på en g-test.

LH varierer naturlig gjennom døgnet også, så hver eneste dag så har vi høyere nivå rett etter at vi har stått opp for at det så gradvis blir lavere gjennom dagen, og så ny topp neste morgen. Derfor er det lurt å ta EL-tester noen timer etter at man har stått opp for da vil LH-morgentoppen ha kommet seg over fra blod til urin. Derfor kan det være lurt å teste mellom kl. 11-15, etter å ha holdt seg i 4 timer og ikke drikke de siste 2 timene før testing. Testing på morgenurin kan fungere det og, da har man holdt seg og vanligvis ikke drukket, men man kan risikere å få mange dager på rad med positiv test fordi man samler opp LH gjennom hele natten (veldig mange timer), og man kan dermed få noen falske positive tester i dagene før og etter LH-toppen (eller om LH har steget i andre perioder av syklusen fordi kroppen har gjort flere forsøk på EL). Det er også mulig å teste på kvelden, men da kan man risikere å få falsk negativ siden dagstoppen normalt er høyere på formiddagen.

1426062286631.jpg

EL-tester er først positive når teststreken er like sterk som eller sterkere enn kontrollstreken.

For best sjanse for befruktning burde man ha samleie annenhver eller hver tredje dag etter tr og frem til 48 timer etter siste positive EL-test. Det er like stor sjanse for befruktning om man har samleie to dager før, dagen før eller selve EL-dagen. Samleie dagen etter EL har man ikke klart å vise at gir noen befruktninger overhode. Samleie tre dager før til seks dager før EL gir sjanse for befruktning, men lavere sjanse enn de tre mest fruktbare dagene.

Last edited:
De skriver at EL skjer når LH er høyest, og det er absolutt ikke alltid tilfelle. Nesten heller tvert imot :)

Så er det også sånn at det ikke finnes noe fasit svar på akkurat når eggløsning finner sted uansett om du temper eller tester. Behovet for å vite akkurat øyeblikket bør heller ikke være nødvendig.
Mange av meningene som kommer frem på slike forum som dette er fra personer som har erfart sin kropp over en lang periode. Dette er vel og bra! Men mange er også langtidsprøvere med en kropp som ikke nødvendigvis kan beskrive gjennomsnittet.

Som regel står det fra produsent at man får eggløsning 24-48 timer etter første positive test. Ofte stemmer dette eller man kan få positiv test samme dag, eller dagen etter eggløsning. Dette fordi el testene er simple tester som slår ut på nødvendig mengde lh for gjennomførbar eggløsning. Man kan ikke si med sikkerhet hvor på lh toppen testen slår ut og hvordan hver enkelt kvinnes produksjon er. Noen kvinner har eggløsning uten kraftig lh topp, mens andre igjen har forhøyet lh generelt eller treffer på partier med tester som er mer eller mindre sensitive.
Ved temp måling skal tempen stige når eggløsningen er over. Dette er regelen, men også her er det unntak.

Jeg er selv ingen fagperson på fertilitet, og kan kun henvise til utalelser fra de som er. For meg er dette godt nok. Andre vil ønske annen kildehenvisning eller basere seg på egne erfaringer :)

Lykkeliten;
Jeg bestrider ikke informasjonen du har. I første kommentaren min skreiv jeg at hun kunne gå utifra at eggløsning skjedde i tidsrommet før,under eller i løpet av 2 dager. Akkurat som du selv skriver.

At egget slipper på lh toppen la jeg kildehenvisning til, så hun skulle se hvor den informasjonen kom fra, da dette ikke er noe jeg kan ha bastante meninger om uten å være fagperson :-)

At egget slipper på lh toppen la jeg kildehenvisning til, så hun skulle se hvor den informasjonen kom fra, da dette ikke er noe jeg kan ha bastante meninger om uten å være fagperson :)

Ja, derfor la jeg ut en annen figur som viser når egget i gjennomsnitt slipper i forhold til LH-toppen, som i snitt er dagen etter. :) Selve figuren er fra Wikipedia, men der finnes det en del referanser som man kan bruke for å finne god informasjon. Jeg er ikke så glad i Frøyaklinikken sine nettsider, da de skriver en hel del som er motbevist i forskningslitteraturen (ikke så mye av det du kopierte nå, men på en del andre innlegg de har), og så skriver de selv at det er mye synsing på internett. Det synes jeg blir så dumt. Jeg liker best sikre fagmedisinske kilder. Mitt innlegg var ikke ment som kritikk til deg (egentlig har jeg bare kopiert mitt eget innlegg fra en annen gammel tråd om EL), men jeg følte at jeg var nødt til å nevne hva Frøyaklinikken er for noe også. :)

Last edited:
Så er det også sånn at det ikke finnes noe fasit svar på akkurat når eggløsning finner sted uansett om du temper eller tester. Behovet for å vite akkurat øyeblikket bør heller ikke være nødvendig.
Mange av meningene som kommer frem på slike forum som dette er fra personer som har erfart sin kropp over en lang periode. Dette er vel og bra! Men mange er også langtidsprøvere med en kropp som ikke nødvendigvis kan beskrive gjennomsnittet.

Som regel står det fra produsent at man får eggløsning 24-48 timer etter første positive test. Ofte stemmer dette eller man kan få positiv test samme dag, eller dagen etter eggløsning. Dette fordi el testene er simple tester som slår ut på nødvendig mengde lh for gjennomførbar eggløsning. Man kan ikke si med sikkerhet hvor på lh toppen testen slår ut og hvordan hver enkelt kvinnes produksjon er. Noen kvinner har eggløsning uten kraftig lh topp, mens andre igjen har forhøyet lh generelt eller treffer på partier med tester som er mer eller mindre sensitive.
Ved temp måling skal tempen stige når eggløsningen er over. Dette er regelen, men også her er det unntak.

Jeg er selv ingen fagperson på fertilitet, og kan kun henvise til utalelser fra de som er. For meg er dette godt nok. Andre vil ønske annen kildehenvisning eller basere seg på egne erfaringer :)
Du skrev at hun kunne forvente EL 0-48 timer fra LH-toppen, ikke fra siste dag med siste positive test. Det er forskjellen. Du understøttet det ved å henvise til det Frøyaklinikken skriver, noe jeg ville vært forsiktig med siden de ikke er en god kilde. Jeg forstår ikke helt hvorfor du skriver alt dette til meg egentlig? Jeg vet utmerket godt hvordan EL fungerer og at det ikke er noen fasit på noe som helst :) Det er da man må gå ut fra gjennomsnittet, og gjennomsnittet er EL på første dag med negativ test etter siste positiv :)

Edit: Og utover det kan jeg bare si at Lykkeliten ikke er en vanlig "forum-synser", men en person med god faglig kompetanse som bruker pålitelige kilder godt :) Det er hun som har lært mange av oss mye av det vi forsøker å lære videre :)

Hvorfor sier du at man ikke har behov for å vite akkurat når egget slipper? Jeg har behov for det, da jeg ønsker å kartlegge EL, og vite når den beste tiden er for meg. Altså, ikke gjennomsnittet, men meg selv :) Har to barn bra før, og brukte cb d el test med første, satt på første pp. Nr to hadde jeg el slim, men ingen test. Satt på første runde uten prevensjon. Nå har vi behov for å planlegge 3.barnet, og av den grunn ønsker jeg å få igjen oversikten over EL (syklusen min generelt). ;)

Hvorfor sier du at man ikke har behov for å vite akkurat når egget slipper? Jeg har behov for det, da jeg ønsker å kartlegge EL, og vite når den beste tiden er for meg. Altså, ikke gjennomsnittet, men meg selv :) Har to barn bra før, og brukte cb d el test med første, satt på første pp. Nr to hadde jeg el slim, men ingen test. Satt på første runde uten prevensjon. Nå har vi behov for å planlegge 3.barnet, og av den grunn ønsker jeg å få igjen oversikten over EL (syklusen min generelt). ;)

Selvsagt. Jeg vil også vite hvilken dag jeg har eggløsning. Men det eksakte øyeblikket får jeg ikke, og som jeg skriver bør det heller ikke være en nødvendighet.

Du skrev at hun kunne forvente EL 0-48 timer fra LH-toppen, ikke fra siste dag med siste positive test. Det er forskjellen. Du understøttet det ved å henvise til det Frøyaklinikken skriver, noe jeg ville vært forsiktig med siden de ikke er en god kilde. Jeg forstår ikke helt hvorfor du skriver alt dette til meg egentlig? Jeg vet utmerket godt hvordan EL fungerer og at det ikke er noen fasit på noe som helst :) Det er da man må gå ut fra gjennomsnittet, og gjennomsnittet er EL på første dag med negativ test etter siste positiv :)

Edit: Og utover det kan jeg bare si at Lykkeliten ikke er en vanlig "forum-synser", men en person med god faglig kompetanse som bruker pålitelige kilder godt :) Det er hun som har lært mange av oss mye av det vi forsøker å lære videre :)

Ja jeg skrev at hun kunne ta utgangspunkt i tidsrommet frem til og med 10 mars. Da sjansen for at morgentesten 9 mars var falsk positiv er stor. Da mener jeg det naturlige vil være å ta utgangspunkt i at 8 mars var siste dag med ekte positv :-) Så ja, jeg står for at jeg mener det er et fint utgangspunkt og ser heller ingen grunn til å endre mening.

Frøyaklinikken var henvisning til lh topp og eggløsning slik at det ble klart at dette var klippet. Det fine med å henvise til kilder er at personen selv kan avgjøre kilden som pålitelig eller ikke.

Selvsagt. Jeg vil også vite hvilken dag jeg har eggløsning. Men det eksakte øyeblikket får jeg ikke, og som jeg skriver bør det heller ikke være en nødvendighet.
Jeg vil vite hvilken dag, og det kan være nødvendig dersom man har en mann som jobber på litt ugunstige tider. Hvilket klokkeslett og sekund er jeg ikke ute etter, men å kartlegge selve EL dagen kan være nødvendig for noen ;)

Back
Topp