Jeg noterer litt for meg selv på mobilen, men kjenner jeg blir usikker på når el dagen var fordi jeg har positive el tester i flere dager. Skal begynne å tempe, men lurer på om noen kan hjelpe meg med å gjette når jeg hadde selve eggløsningen?
Neg el test 6.mars eggehvite
Pos el test 7.mars kl 14 MASSE eggehvite
Pos el test 8.mars kl 08.30 ikke eggehvite
Sterk positiv el test 8.mars 11:35 (sterkere enn kontroll streken)
Positive el tester 8 mars 21.35 like sterk som kontrollstreken
Positiv el test 9. mars kl 06:10
Negativ el test 9.mars kl 16.00
11:35 testen 8 mars er den sterkeste positive?
Da kan du ta utgangspunkt i at eggløsning skjedde i det tidsrommet, litt før eller i løpet av to døgn etter. Uten temping er det veldig vanskelig å finne helt eksakt dag.
Eggløsningen skjer når lh er på topp. Før noen ønsker å bestride dette og vil informere om at egget slipper når lh testen er negativ igjen, deler jeg kilder:
Frøyaklinikken informerer:
Det vi oppdaget var at mange mennesker på forskjellige forum og faktasider har sterke meninger, og ofte er dem både delt og forskjellig. Det var på tide med litt fakta mellom synsing.
Hvor lenge er det vanlig at en eggløsningstest er positiv ?
Eggløsningstester viser LH stigning, og ved eggløsningen stiger LHen ganske plutselig. Det er viktig at man må ikke må tisse på fire timer før man tar testen. En eggløsningstest kan slå ut så kort som 1/2 dag og kanskje opptil 2 hele dager. Men det betyr ikke at du er fruktbar bare en halvdag eller fruktbar i to dager. Det er fortsatt bare et egg (som oftes) som går til eggløsning. Og når egget er sluppet ut, så kan det bli befruktet i et døgn. Så det er ikke alltid lett å finne akkurat dagen. Det kan være en ide å ta eggløsnings testen på kvelden og morningen hos dem som får kjapp LH stigning, for å finne eggløsningen. Når den slår ut, så kan eggløsningen akkurat være eller ha vært, eller den vil komme i løpet av to døgn ca. (Naturen har ikke gjort dette lett for oss.) Det hender også at den ikke slår ut, selv om du har eggløsning. Fertilitesklinikkene opplever eggløsningstester som ikke pålitelige, mens vi på Frøyaklinikken bruker dem noe, så lenge det ikke skaper stress. Varer den lenger kan det muligens være en noe forhøyet LH, som man kan se ved PCO og PCOS (poly cystiske ovarie syndrom), som mer betyr at man ikke har eggløsning.
På Frøyaklinikken forsøker vi å lære pasientene våre at de kan selv kjenne etter når de får eggløsning, ved å kjenne på utflod,( eggløsningsslimet), om temperaturen stiger, og det er heller ikke så uvanlig å få økt lyst rundt eggløsningen. Da bruker vi eggløsningstestene som en bekreftelse på det de selv kjenner.
Når testen er positiv, er det da eggløsning, eller skjer dette først når testen er negativ ?
Frøya svarer: Testen slår ut på LH økningen, hos noen er denne kjapp, hos andre kan den slå ut i nesten to dager. Eggløsningen skjer når LHen er høyest. Så det er ikke alltid lett å finne eggløsningen helt presis, men så overlever egget et døgn. I dette døgnet så kan man bli gravid.
Eggløsningen skjer når eggløsningstesten er positiv, når den er negativ igjen, så kan det være for sent.