når skal pappa få vært hjemme?

BflyW

Elsker forumet
Jeg blir litt frustrert....

Jeg venter på svar fra trygdekontoret ang uføretrygd. (Snakket med de i går - de sa at avgjørelsen er tatt, og at jeg vil få brev innen utgangen av mars... på tide - de har brukt 8 mnd (hvor jeg har hatt NULL inntekt) på å bestemme seg...)
I og med at jeg (antagelig) får uføretrygd, og ikke har hatt mulighet til å jobbe nok til å tjene mer enn 30.000 på et år (pga sykdom) så har ikke jeg opptjent rettigheter til fødselspenger (men jeg får engangssummen).

Fordi JEG ikke har opptjent rettigheter til fødselspermidjon, får ikke min mann det heller. For at han skal kunne få det må jeg studere eller jobbe 100% (Noe jeg ikke kan pga sykdom). Vi har spurt om han kan få 50% permisjon, fordi jeg er syk og trenger hjelp til barnet, men trygdekontoret sier NEI fordi det til sammen ikke utgjør 100%....

Han får ikke engang de 5 ukene....

I tillegg - nå sier det seg selv at uføretrygd (50% eller 100% - vet ikke hva jeg får) ikke gir mye penger. Får jeg 50% er det 54.000,- i et år, er det 100% er det 108.000,-
Får jeg 50% er det jo meningen at jeg skal tjene penger ved siden av, men siden mannen min ikke får lov til å ta  permisjon, så kan jo ikke jeg få gjordt det...

I tillegg har han i dag fått beskjed fra jobben at de 2 ukene han har lyst til å ta i omsorgspermisjon i forbindelse med fødselen, får han IKKE lønn for... Mao... vi har ikke råd til det. Så han må rett og slett spare ferie og ta ut ferien sin for å få vært hjemme og hjulpet meg...

Synes det er litt dårlig gjordt jeg. Og så får jeg så dårlig samvittighet, for det er jo fordi jeg er syk. Hadde jeg vært frisk hadde jeg hatt rett på fødselsperm, jeg hadde tjent mer, og han hadde hatt krav på perm....

Som sagt - bare litt frustrert....

Æsj, så kjedelig dette hørtes ut!
Veldig synd at jeg ikke kan noe om sånne regler! Men jeg håper virkelig at det ordner seg for deg og mannen din.
Vet trygdekontoret om alt dette da? Syntes det var fælt..
Krysser fingrene for at dere finner en ordning på dette!

Klemmer![:)]

men d står jo på fødselpermisjonpapiran at hvis mor er syk så kan far få pappapermisjon... men kanskje d må være alvorlig sykdom??
håper d ordner seg for dere.. bare stå på å kjemp.. undersøk alle rettigheter før du gir dæ.
masse lykke til [:)]

Har æ misforstått heilt når æ trudde at pappa fikk utbetalt 80 % av si lønn når han tar pappa permisjon? Skjønne ikke nåkka akkurat no, må ta mæ en tur på trygdekontoret i mårra ser det ut te..
[:o]

For å være helt ærlig skjønner jeg INGEN TING.
Jeg har masse migrene (les: 2 - 4 dager i uka) og har god bruk for hjelp de dagene.
Jeg er i tillegg selvstendig næringsdrivende, 50%. (Resterende 50% er jeg syk).
Fordi firmaet er relativt nytt har jeg mest utgifter - så inntektene er under 1/2 G som er kravet for å ha rettigheter....

Jeg har jo ikke råd til å gi fra meg de faste kundene mine, så jeg er nødt til å jobbe 50% også etter fødselen. Den andre 50% er jeg syk. Jeg ringte trygdekontoret og spurte, og de sa at "Nei, jeg måtte jobbe eller studere (eller en kombinasjon av de to) som utgjør tilsammen 100% for at mannen min kan få ta fødselspermisjon".
Så spurte jeg om det med at jeg er syk og trenger hjelp - nei - det får vi ikke, fordi jeg mottar (antageligvis da) uføretrygt da... "Jeg er jo hjemme alikevel..."
Hun hadde frekkhet nok til å si: "Det burde dere tenkt på før du ble gravid - der er deres valg!"

mener jeg har hørt en plass at hvis mor er syk, så skal far kunne være hjemme med barnet ( ha permisjonen). Vet ikke hvor syk mor må være.

Det stemmer det - jeg spurte de om det. Men det er vis mor JOBBER og blir SYKEMELDT. Det gjelder ikke meg siden jeg er UFØRETRYGDET.
Mao: Om du er såpass frisk at du til vanlig kan jobbe, men blir syk og får sykemelding (og dermed er HJEMME) DA kan mannen være hjemme å hjelpe deg.
Men om du er såpass syk at du til vanlig IKKE KAN JOBBE, da er du FRISK NOK til å ta deg av barnet selv når du er hjemme og ligger i senga uten å kunne røre hodet (fordi du har migrene)!!!! 

Back
Topp