Når skal man skifte til sommerdekk?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Man må ikke skifte før føre tillater det, kjører man pigg må de av første mandag etter 2 påskedag alle steder bortsett fra Nord Norge :)

Etter vær og føreforhold ;) men har du pigger mener jeg de skal være av innen utgangen av april ;)

Har du piggdekk skal de byttes etter 2.påskedag, men du gjør selvfølgelig ikke det om du er på fjellet. Jeg har piggfrie vinterdekk enda og skal se det an i løpet av april, men regner med at jeg bytter i løpet av 2-3 uker. Får håpe det ikke kommer masse snøvær :p Bor i Oslo så er nok ganske trygt å bytte i løpet av de neste ukene.

Første mandag etter påske har jeg hørt. Nå kom jo påsken veldig tidlig i år så kan være litt usikkert enda.

Man er selv pliktig å ha bilen "skodd" etter føre ;) så skal man i fjellet/der det er uttrykt for snø må man ha vinterdekk

Jeg skifter aldri dekk før rundt 1.mai, da det fort kan snø her frem til da :P Men kjører piggfritt!

Etter vær og føreforhold ;) men har du pigger mener jeg de skal være av innen utgangen av april ;)
Innen første mandag etter påske. Med mindre vær og føreforhold tilsier noe annet. Hvilket det ofte kan med så tidlig påske som i år. Avhengig av hvor en bor.

Og egne regler i nord

Jeg har alltid kjørt med pigger ut april ca. Bor nesten på fjellet, og har behov for vinterdekk ei stund ;) det seneste jeg har opplevd snø er 3.juni :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Innen første mandag etter påske. Med mindre vær og føreforhold tilsier noe annet. Hvilket det ofte kan med så tidlig påske som i år. Avhengig av hvor en bor.

Og egne regler i nord

Men det er vel en uskreven regel?

Men det er vel en uskreven regel?
Nei,regelen er første mandag etter påske for piggdekk. Uavhengig av når påsken er, så er en idiotisk regel. Kun lov med pigg etter det om føret tilsier det.
Så om jeg kjører på pigg tirsdag om en uke i været vi har her i Bergen nå, risikerer jeg å bli tatt for det.

Nei,regelen er første mandag etter påske for piggdekk. Uavhengig av når påsken er, så er en idiotisk regel. Kun lov med pigg etter det om føret tilsier det.
Så om jeg kjører på pigg tirsdag om en uke i været vi har her i Bergen nå, risikerer jeg å bli tatt for det.

Herregud noe så teit :p så du månlegge om igjen da om det blir glatt? Glad jeg har piggfrie kjenner jeg...

Jepp. Så er digg med piggfrie. Hadde pigg før. Nå pleier jeg vente ut april før jeg skifter.

Vi har pigg og må snart skifte. Så langt har vi mye pluss grader og hærlig vårvær. Men av erfaring så kan det ennå snu!

Heter seg at man skal bytte innen første mandag etter påske, men de begynner ikke bøtelegge før etter 17 mai som regel.

Ikke aktuelt å bytte enda her i alle fall! Bruker å bytte når vi kommer til mai, da er det sjekdent det snør så mye at det legger seg i alle fall.

Har hørt 15april, men jammen om jeg er sikker :<

Har hørt 15april, men jammen om jeg er sikker :<
Det er innen mandag etter påske i sør (og 1. Mai i nord) og forbehold om føre som flere har skrevet mange ganger

Back
Topp