når skal man sette borteforbud?

SjiraffenLaffen

Flørter med forumet
mannen har fått spørsmål om å dra på dagskurs tre uker før termin og må da fly til en annen del av landet.
når setter man strek for slike ting? altså, å reise vekk og være tilgjengelig/i nærheten i tilfelle fødsel. vil ikke være helt hysterisk heller, samtidig kjipt om han er så langt unna og noe skjer...
 
Hos meg så er det de to siste ukene før termin. Sånn in case... men aldri født tidlig annet enn to dager før, så derfor ikke sånn kjempe bekymret altså over det
 
Hm.. Vanskelig det der! Dersom du er førstegangs, og det ellers ikke er noen risikofaktorer/indikasjoner som tilsier at du kan komme til å føde noen uker før termindato - så ville jeg godtatt at mannen tok en dagstur 3 uker før termin. Vel og merke dersom det var en «viktig» tur. Hadde det vært snakk om en fornøyelsestur, som kunne blitt lagt til et annet tidspunkt, så ville jeg nok ha ytret ønske om at turen ble utsatt. Jeg er ikke komfortabel med at mannen min reiser lengre unna enn et par timers kjøretur fra ca to uker før termin :) Jeg er andregangs og hadde styrtfødsel 11 dager etter termindato med nr. 1.
 
mannen har fått spørsmål om å dra på dagskurs tre uker før termin og må da fly til en annen del av landet.
når setter man strek for slike ting? altså, å reise vekk og være tilgjengelig/i nærheten i tilfelle fødsel. vil ikke være helt hysterisk heller, samtidig kjipt om han er så langt unna og noe skjer...

Tre uker før bør han ikke reise bort, da er jo faktisk babyen regnet som født til termin om noe skulle skje ;)
Så min siste frist ville vært 37+0
Det skjer statistisk ikke ofte, men kjenner tre førstegangs som fikk tre uker før.
 
Her skulle mannen egentlig på 2 dagers kurs i Danmark en uke før termin. Med tanke på at storesøster kom 9 dager før termin så var det helt uaktuelt for oss. Han innså det heldigvis selv og fikk forståelse fra jobb for at det ikke gikk. De har derfor ikke lagt opp til noen lengre turer de siste 14 dagene. Kan hende han må besøke litt kunder rundt i distriktet men maks 2-3 timers kjøring så skal nok gå bra.
 
Jeg tenker også at 37+0 er grensa for når han kan reise bort [emoji4] selv om det er lite sannsynlig at noe skjer allerede da tar jeg ikke sjansen etter en veldig rask fødsel 10 dager før termin sist. Spurte jordmor på forrige kontroll, og hun ville heller ikke anbefale at han dro bort etter 37+0.
 
Er 37+1 i dag og samboer fikk lov å dra til fjells forrige helg, med forbehold om at han ikke drakk alkohol, slik at han kunne komme seg hjem på 3timer hvus noe skulle skje. Nå til helga var planen oslo med jobb, vi ble enige om å se an, men har kjent mer og mer på d at jeg ble engstelig. Vi diskuterte d i går og han mente d var opp til meg, trengte ikke føle dårlig samvittighet, men kjente at d hadde jeg fått om jeg ba han bli hjemme og ingenting skjedde. Ble superletta i dag da han kom fra jobb og sa han hadde avbestilt! [emoji38] da slapp jeg ta avgjørelsen. Søstera mi fikk første 37+5, så vil jo si lørdag d om jeg skulle få samme. Kjipt om han skulle sitte å vente på fly mens jeg føder [emoji21]
 
Her vil jeg mannen holder seg innenfor noen timers kjøreavstand fra 37+0. Storesøster kom 10 dager før tiden, og var kun i aktiv fødsel i 2,5 time..
 
Jeg setter ikke noe borteforbud, og tenker som Skach at det meste går greit. Er 38+2 [emoji177]

Vi er enige om at han ikke skal drikke mer enn 2-3 øl hvis han skal ut på noe (det er snart julebord på jobben hans) [emoji14]

Men hvis du ikke er komfortabel med det så kan du fint be ham bli hjemme :) Sånt må hver enkelt kjenne på selv tenker jeg [emoji106]

...snek visst på denne, hilsen fra januar [emoji85]
 
Jeg tenker at dette får bli opp til samboer. nå har ikke jeg samboer som er reisende i jobb, men hvis jeg skulle hadd det så har dette blitt opp til han. enten er han tilstede når fødsel starter; eller så er han ikke. Jeg klarer meg helt fint med eller uten uansett. Men selvfølgelig hadde jo det beste vært at han får bli med, men om det skulle ende slik at han ikke hadde rukket frem i tide så er det også helt greit:)
 
I og med at vi har en kommende storesøster som skal plasseres hvis fødsel begynner ettermiddag/kveld/natt så blir det litt mer komplisert enn det var da hun ble født. I tillegg hadde jeg rask fødsel med henne og frykter denne blir enda raskere. Derfor ville jeg ikke vært komfortabel med at han reiser noen plass nå fra nyttår av eller drar på fest og drikker alkohol :)
 
Dette er vel veldig individuelt hvor nært man vil ha dem.. Men prat heller med han og del tankene dere imellom så blir dere nok enige vil jeg tro :) Uansett lykke til :)
 
Back
Topp