Når skal man melde fra til dyrevernet? *inspirert*

Tiemi

Flørter med forumet
Den ene nabohunden her står i hagen og skriker/uler/piper konstant hele dagen og til langt utpå kvelden, om natta vet jeg ikke for da ligger vi i andre enden av huset så hører det ikke der. Om det er synd på hunden vet jeg ikke, men vet at om mine hunder hadde stått sånn i bånd hele dagen, så hadde ikke jeg sett på meg selv som noen snill dyreeier. Er tydelig at hunden mistrives der den står.. Men er det noe man burde melde fra om? Begynner egentlig og bli litt irritert over at den står der og "bråker" hele dagen.

Når man skal melde fra til dyrevernet? Må bli den dagen vi får dyrevern her i landet det da.

Sånn bortsett fra det, synes jeg ikke det du beskriver er grunn god nok. 

Melde fra til mattilsynet når en tror/vet at en hund/dyr blir vansjøttet:-) Ikke tilgang på vann og ikke får mat,blir misshandlet og dårlig stelt,da gir iallefall jeg beskjed.... Verste jeg ser er dyr som har det vondt:-(

Labambie skrev:
Når man skal melde fra til dyrevernet? Må bli den dagen vi får dyrevern her i landet det da.

Sånn bortsett fra det, synes jeg ikke det du beskriver er grunn god nok. 

dyreverne går jo innunder mattilsyne, men hetter jo dyreverne likevel i hvertfall her jeg bor så kan vi gå inn på komunens hjemme side hvor det står dyreverne som en da kan kontakte den i kommunen som har ansvare for dyrevelferdet

Om du syns det virker som om bikkja får dårlig service, så kan det jo kanskje lønne seg å snakke med naboen om det først? Evnt kan du ringe mattilsynet og forhøre deg om DE mener den beskrevne situasjonen er dårlig hundehold uten å nevne naboen din sånn i første omgang.

Skrev feil, mente der man eventuelt sier i fra. Dette er altså uavhengig av vær og årstid, hunden er ute uansett om det pøsregner, tordner/lyner, er mange minus grader eller om det er sol og oppholdsvær. Den har ikke tak eller noe den kan gå under. Kan hende det er jeg som overreagerer, men jeg får hvertfall vondt inni hjerterota og hadde som sagt aldri behandlet mine egne dyr på den måten. Men det er vell kanskje ikke en god nok grunn til at noen gjør noe med det heller.

Tiemi skrev:
Skrev feil, mente der man eventuelt sier i fra. Dette er altså uavhengig av vær og årstid, hunden er ute uansett om det pøsregner, tordner/lyner, er mange minus grader eller om det er sol og oppholdsvær. Den har ikke tak eller noe den kan gå under. Kan hende det er jeg som overreagerer, men jeg får hvertfall vondt inni hjerterota og hadde som sagt aldri behandlet mine egne dyr på den måten. Men det er vell kanskje ikke en god nok grunn til at noen gjør noe med det heller.

Jeg syns vel kanskje du bør gjøre noe med det jeg da. Det høres jo ikke ut som om bikkja har det fint, men er du på talefot med naboen? Om du er det så kan du jo bare høre med dem hvorfor den alltid står der og jamrer...

Knøttebærer skrev:

Tiemi skrev:

Jeg syns vel kanskje du bør gjøre noe med det jeg da. Det høres jo ikke ut som om bikkja har det fint, men er du på talefot med naboen? Om du er det så kan du jo bare høre med dem hvorfor den alltid står der og jamrer...

Nei, har aldri snakket med de før så frister lite og gå å "blande meg" i hvordan de behandler hunden sin. Nesten så jeg får lyst til å sette en anonym lapp på døra dems mens de er borte! Så kanskje det blir bedre...

Ville ringt og snakket med Mattilsynet jeg. Dyr skal ha tilgang på mat og vann ja, men de skal også ha en form for ly mot vær og vind. De har en egen nettside hvor man kan varsle, og man kan være anonym. Man kan og ringe sentralbord/beredskapsvakt på tlf 06040, eller direkte til de forskjellige kontorene. På kommunens nettsider skal det finnes tlf til veterinærvakt, men det er vel bare om hunden er skadd eller syk, tror jeg.

Om alt det du sier stemmer... at den ikke har engang tak over hodet for å få en skyggeplass for sola (noe som er ekstremt viktig for en hund) så kan du jo ringe mattilsynet og melde i fra.. så er det opp til de om de velger å følge dette eller ikke..

men om det bare irriterer deg at de står ute og bjeffer, så hadde jeg heller tatt kontakt med naboen det gjelder

Æ synes at man skal melde fra når man ser tydelige feil i hundeholdet.
At en hund som står ute hele dagen/døgnet ikke har hundehus..uavhengig av om den står i går eller på kjetting, det er ikke greit!
Samme om en hund som bor ute ikke har isolert hundehus (før 6mnd er reglen for polarhunder) og huset ikke står over bakken. finnes klare rettningslinjer på denne delen.
En hund som uler/pistrer..vel..trenger ikke bety at noe er galt.
Så godt som hele kullet som min yngste Siberian er fra...uler..noe helt for jævlig!
I hundegården (har endelig fått bukt med det etter 1.5 år...men ho har aldri ult om natta, kun på dagen) og ho uler med en gang vi tar pause på tur. Det gjør resten av kullet også.
Har med personlighet/arv og gjøre..utålmodige hunder som sier høyt og klart fra.

Men om naboens hund står mye ute (vet om settere som bor her på 71'nord som aldri har vært inne i hus og har det helt flott) er tynn eller uler.. Ville satt meg veldig godt inn i rasen eller sett tydelige overtramp før jeg meldte fra :)

Melde fra en gang for mye enn for lite.. Men tror ikke det kommer til å skje noe..

For så lenge de har mat og vann så er det ikke mye mer som skal til.. 

Onkelen min har hunden sin 23 timer i døgnet i bur han på vinteren.. Sa han selv! Men ingenting å gjøre med det.. 

hvilken rase er det? mange raser er meningen og tåler å være ute lenge og dager i strekk. Spesielt de som brukes til jakt/trekke sleder f.eks.

Noen hunder bjeffer og uler hele tiden fordi eierene ikke gidder å trene dem til å ikke gjør det. Og det er alt fra kosehunder til store sjefere som de må holde igjen. Men skulle man meldt fra for det, tror jeg vi ville sittet igjen med 2 hunder i hele nabolaget her.

De aller fleste hunder er ikke innedyr. Men går de tur ut i gaten med hunden? kanskje du kan gå tur da og og hilse på hunden? Er hunden glad og hilser på, så vil jeg ikke tro at de du melder fra til vil gjøre noe heller.

mammatileijente skrev:
Om alt det du sier stemmer... at den ikke har engang tak over hodet for å få en skyggeplass for sola (noe som er ekstremt viktig for en hund) så kan du jo ringe mattilsynet og melde i fra.. så er det opp til de om de velger å følge dette eller ikke..

men om det bare irriterer deg at de står ute og bjeffer, så hadde jeg heller tatt kontakt med naboen det gjelder

Altså, det er noen trær i Hagen dems så litt skygge har den vell kanskje om båndet er langt nok. Vanskelig og se uten å gå inn på tomta dems og spørs jo hvor skyggen fra træra faller. Irriterer meg ikke bokstavelig talt over at den står der og skriker, men irriterer meg at eierene lar den stå der og skrike i all slags vær pga at det ikke høres ut som at den har det noe bra der den står.

mamma*88 skrev:
hvilken rase er det? mange raser er meningen og tåler å være ute lenge og dager i strekk. Spesielt de som brukes til jakt/trekke sleder f.eks.

Noen hunder bjeffer og uler hele tiden fordi eierene ikke gidder å trene dem til å ikke gjør det. Og det er alt fra kosehunder til store sjefere som de må holde igjen. Men skulle man meldt fra for det, tror jeg vi ville sittet igjen med 2 hunder i hele nabolaget her.

De aller fleste hunder er ikke innedyr. Men går de tur ut i gaten med hunden? kanskje du kan gå tur da og og hilse på hunden? Er hunden glad og hilser på, så vil jeg ikke tro at de du melder fra til vil gjøre noe heller.

aner ikke hvordan rase det er, men det er ikke noe jakt hund. Aldri sett de har gått tur med den, ser bare at den står på samme stedet dagen lang!

Tiemi skrev:

mamma*88 skrev:

aner ikke hvordan rase det er, men det er ikke noe jakt hund. Aldri sett de har gått tur med den, ser bare at den står på samme stedet dagen lang!

hvordan vet du at det ikke er en jakthund da? engelsk setter er f.eks. hvite, kanskje litt brune og ikke så store. ikke alle som ser at det er veldig typisk jakthund.

mange hunder står en del i hagen. De fleste hunder er mer glad i å være ute enn inne. og hunder er gjerne ute i flere dager. spesielt om sommeren. men vi tar hunden hver gang hun prøver å bjeffe.

rart at den uler sånn, men jeg reagerer jo på alle hunder som du går forbi som eier må holde igjen og står å bjeffer på oss eller ungene. Både mennesker og hunden har det bedre når de er trent og kan gå på ene siden din, båndet er slakt og de ikke går bort til andre uten lov.

du kan jo kanksje prøve å melde. men av det folk tidligere har skrevet, tviler jeg på det vil skje noe. sånn jeg har forstått det så må det være ganske ille før de tar hunden og avliver den.

mamma*88 skrev:

Tiemi skrev:

mamma*88 skrev:

hvordan vet du at det ikke er en jakthund da? engelsk setter er f.eks. hvite, kanskje litt brune og ikke så store. ikke alle som ser at det er veldig typisk jakthund.

mange hunder står en del i hagen. De fleste hunder er mer glad i å være ute enn inne. og hunder er gjerne ute i flere dager. spesielt om sommeren. men vi tar hunden hver gang hun prøver å bjeffe.

rart at den uler sånn, men jeg reagerer jo på alle hunder som du går forbi som eier må holde igjen og står å bjeffer på oss eller ungene. Både mennesker og hunden har det bedre når de er trent og kan gå på ene siden din, båndet er slakt og de ikke går bort til andre uten lov.

du kan jo kanksje prøve å melde. men av det folk tidligere har skrevet, tviler jeg på det vil skje noe. sånn jeg har forstått det så må det være ganske ille før de tar hunden og avliver den.

Vet bare ikke navnet på rasen, men jeg vet at det ikke er noen jakthund ;) er ikke god på navn på hunderaser! Tviler sterkt på at det skjer noe om man melder fra selv, så prøver og finne på noe annet lurt. Helt enig i at mange hunder elsker å være ute, har selv to stk av samme rase og hun ene liker seg bare ute når det er sol (elsker og sole seg faktisk), mens han andre bryr seg ikke om hvordan vær det er, han liker seg ute uansett. Så det er jo veldig forskjell fra hund til hund også og fra rase til rase. Men poenget mitt her er jo at det høres ikke ut som at han har det godt der han står og spesielt ikke når det er uvær eller kaldt, da er skrikingen værre, og at det ikke virker som at eierne bryr seg i det hele tatt. Jeg kan jo selvfølgelig ta veldig feil, men det er hvertfall slik jeg oppfatter det. Kanske jeg rett og slett skal ta mot til meg og snakke med de.

Ja snakk med eierne:-) men om en hund står mye ute er ikke grunn nok å ringe mattilsynet, med mindre hunden har lite pels og fryser?

ville ha meldt fra til mattilsynet jeg. anonymt eller ikke, det viktigste er at noen kan sjekke det. er alt ok så er det vel og bra, men har ikke hunden det bra, bør det jo gjøres noe med det. en hund skal ha mulighet til å komme seg under tak, ha rent vann og mat hver dag. i tillegg skal det være forholdsvis rent rundt den, ifht avføring, urin, søppel ol. 

Back
Topp