Når skal jeg ringe legen?

Mariamamma

Glad i forumet
Ja, rett og slett - når kontakter jeg fastlegen? Han er helt ny for meg, så aner ikke noenting om hverken ham eller helsestasjonen.
Men når BØR man altså ta kontakt? (Er ikke så veldig opptatt av å være tidlig ute for min egen del altså, tenker mer på hva legen vil foretrekke...)
 
Hei
Gratulerer med spire i magen!

Jeg ringte legen min før helgen. Fikk beskjed om at de ikke tok inn til noe kontroll før i uke 10, men at jeg kunne komme inn til en samtale hvis jeg ville. Det vil jeg gjerne. Mye man lurer på i disse dager. Så i morgen skal jeg til legen. Det blir spennende!
 
Vi tok test en fredag, og mandagen etter ringte jeg legen. Fikk time en ukes tid etterpå!
Greit at du ringer da, for da setter de bare opp en time til deg når det passer [:)]
 
Jeg sendte SMS til den tjenesten legekontoret har, om at jeg hadde testet positivt og ville ha en time. Så fikk jeg time tre dager senere. Selv om jeg var veldig tidlig ute tok de alle nødvendige blodprøver og sånt, sånn at jeg er ferdig med det.
 
Jeg ventet noen uker jeg, så fikk jeg time i uke 9. Mange leger vil ikke ha besøk før da uansett. Men tror det blir det samme om du ringer nå eller venter litt, legen gir deg time da det passer uansett.

(Hvis du ikke liker "ringe til alle" delen kan du få pappan til å gjøre det. Mannen min ville gjerne gjøre noe han også, syns det er en fin måte å engasjere han litt selv om det ikke er så mye, så slipper mammaen å gjøre alt[;)] )
 
Jeg ringte rett etter jeg hadde testet og fikk komme noen dager senere! ca i uke seks..
 
Jeg ringte legen like etter at jeg hadde funnet ut at jeg var gravid. Fikk time uka etter (var da 5+2 under legetimen). Ble undersøkt og sånt, og det ble min første svangerskapskontroll. de hadde ingen begrensning på når man kunne komme inn. Ble litt langt hopp mlm første og andre kontroll, men det var ikke så farlig.
 
...jeg får ringe en dag da, rett og slett. Ringer legekontoret, ikke sant?
Gleder meg ikke akkurat - kjenner ikke til det legekontoret i det hele tatt, og har aldri møtt verken legen eller noen andre der. Men det går nok bra... (Har vært altfor frisk her i livet - har sjelden kontakt med leger...[:)])
 
Lurt å bestille legetime med en gang, for å konstatere graviditeten og komme inn i systemet..

Men kontrollene er ikke før i uke 10-12...

Men det er godt å få snakka med legen, få litt råd om kosthold og få helsepapirene..


Gratulerer så mye med graviditeten, og kos deg og nyt tiden du har foran deg!!
 
Eg fann d ut den 15.nov. og gjekk til legen dagen etterpå, fekk legetime 8.des. Dei seie at d e vanelig å gå te lege når du e 8 veke på vei.


 
Back
Topp