Når skal en bekymre seg?

Lil-17

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
..for om man kjenner mindre liv enn vanlig?
Jeg blir litt bekymret innimellom når det er lite aktivitet /ikke noen dult på flere timer.

Lille knøtte har jo søvnmønster nå, så det er jo vanlig med aktive og rolige perioder, men hvor går grensen egentlig?

Kjenner mindre nå enn før nå selv. Prøver å ikke bekymre meg jeg også, men heller glede meg over når jeg kjenner. Er det ikke i 3. Trimester man skal begynne å telle osv?

Om jeg ikke husker feil så skal man kjenne daglig bevegelse fra uke 24, d er vel også da man kan begynne å kontakte føden om bekymringer :)

Om jeg ikke husker feil så skal man kjenne daglig bevegelse fra uke 24, d er vel også da man kan begynne å kontakte føden om bekymringer :)
Har kjent daglige spark siden uke 16+1, så er godt innafor der, er bare at det kan gå timesvis i mellom, og det bekymrer meg av og til. Nå spreller hun fælt, det er 8 timer siden forrige sparkerunde.

Kjenner mindre nå enn før nå selv. Prøver å ikke bekymre meg jeg også, men heller glede meg over når jeg kjenner. Er det ikke i 3. Trimester man skal begynne å telle osv?
Kan godt være at det stemmer. De har jo mindre plass i 3.trimester.

Fikk beskjed på oul og av jordmor at mellom uke 24-26 var det vanlig å kjenne liv hver dag, så man trengte ikke bekymre seg før da [emoji4]

Enn så lenge holder det at de snur seg med ryggen ut en dag så man ikke kjenner spark i det hele tatt... husk at de har god plass enda... selv om det avtogtil kjennes ut som om de fyller hele plassen. :)

Uke 26-27 ... da skal man begynne med sparketest om man ikke kjenner noe under de faste sparketidene. :)

Fikk beskjed på oul og av jordmor at mellom uke 24-26 var det vanlig å kjenne liv hver dag, så man trengte ikke bekymre seg før da [emoji4]
Supert! Da skal jeg (prøve) å ikke bekymre meg før om litt over to uker :P

Supert! Da skal jeg (prøve) å ikke bekymre meg før om litt over to uker :P

Sliter med samme selv [emoji23] men har funnet ut at hvis jeg drikker iskald juice/melk eller varm te/solbærtoddy veldig fort begynner hun ofte å røre på seg (selv om hun har snudd seg innover). Så jeg gjør gjerne det de dagene det har vært lite aktivitet [emoji4]

Ei vennine av meg hadde det også sånn en periode med lille i magen. Det kunne gå mange timer før Hu kjente noe liv mellom hver gang. Og Hu fikk beskjed om at babyen har fortsatt greit med plass i magen enda og den kan bevege seg mer en det vi kan kjenne. Bevegelsene kan være mindre og svakere og da er det ikke alltid vi kjenner de :)

Har det også sånn. I dag har jeg ikke kjent noe bevegelse enda. [emoji853] håper hun rører litt på seg snart.
Men som flere skriver, det er litt tidlig å bekymre seg for det enda, selv om det er veldig vanskelig av og til

Sniker fra desember.

Jeg fant det ikke igjen nå men jeg mener å ha lest at når man er 24 uker så skal man ha kjent liv og etter 28 uker skal man kjenne liv hver dag. Her https://www.lub.no/lite-liv-i-magen og her https://kjennliv.no/ står det endel om det.

Jeg vet ikke hvor langt på vei dere er men dere er i hvert fall litt kortere enn meg og det er ikke mange ukene siden jeg begynte å kjenne liv daglig. Jeg har morkaken foran, vel og merke, men. Det har jo også litt og si hvordan de ligger, de har fortsatt god plass til å snu seg og f. eks ligge med ryggen ut.

Det sies at det kun er grunn til bekymring dersom det er endring i det vanlige bevegelsesmønsteret. Altså, om man ikke har kjent liv hver dag enda så er det normalt men om man vanligvis kjennner mye liv og det det er helt stille en dag er det kanskje greit å sjekke det opp. Prøv å drikke eller spise noe søtt og se om dere får en reaksjon.

På oul fikk jeg beskjed om at etter uke 24 burde jeg merke daglige bevegelser. Om det ikke er faste mønster med en gang så hvertfall bevegelse og hvis ikke kunne man ringe :-)

Etter ca uke 25/26. Foreløpig er knerten så liten at hvis han snur seg så kan jeg bare kjenne noe liv. Mens andre dager er det turbo inni der :D min liker å ligge på tvers eller med føttene ned og jeg har morkaka langt nede foran så ikke så rart at jeg legger merke til om at han har snudd seg mtp spark.

Back
Topp